Toon posts:

Verouderde ISRA?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al vele jaren maak ik tevreden gebruik van mijn internetabonnement bij Casema. Door de grote prijsverschillen ga ik binnenkort overstappen op een ADSL abonnement en daarom ben ik alvast aan het kijken hoe alles aangesloten moet worden.

De telefoonlijn komt binnen in de meterkast en wordt over 4 kabels verdeeld, voor zover ik kan zien. Dit punt zou de ISRA moeten zijn maar ik twijfel hier sterk aan. Ik heb een afbeelding opgezocht (zie hieronder) en daarbij staat het jaar 1965, dit lijkt me dus behoorlijk verouderd. Als dit mijn ISRA punt is wil ik de splitter direct hierop aansluiten, alleen ik zie geen mogelijkheden om een aansluiting op dit punt te maken. Voor zover ik weet is het niet toegestaan om te rommelen aan de spullen van KPN dus daarom laat ik de schroevendraaier voorlopig nog even in de kast liggen.

Ik kon niet echt wijs worden uit andere topics omdat ik niets herken in de omschrijvingen die daar gegeven worden. Kan iemand mij helpen of is er misschien iemand die hetzelfde kastje in huis heeft hangen? B.v.d. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.actw.nl/Randapparatuur/Images/Aansluitverbindingsdoos_1965_small.jpg

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:10

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Er komt toch wel ergens een kabeltje uit? Daar knijp je een RJ11 stekker op, en die gaat in je splitter :) Je ISRA punt moet je ten alle tijden vanaf blijven iig.

Hier stond een dode link.

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 10:54
Is dat niet je deurbel?

Verwijderd

^^ with stupid :P
Ziet eruit als mijn deurbel hier :/

wat echt niet wil zeggen dat het geen ISRA punt is natuurlijk :z

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2007 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 20:03:
Er komt toch wel ergens een kabeltje uit? Daar knijp je een RJ11 stekker op, en die gaat in je splitter :) Je ISRA punt moet je ten alle tijden vanaf blijven iig.
Onder komt één grote kabel binnen en er komen 4 kleinere snoeren uit die allemaal in gebruik zijn. Ik kan dus geen splitter hierop aansluiten.
Lijkt er wel op, is alleen niet zo :').

Verwijderd

Je mag dat doosje gerust openschroeven hoor :o In dat doosje zitten gewoon een aantal schroefaansluitingen voor je telefoon.

/me heeft ook een "verouderd" israpunt en dat voor de TS even opengeschroefd.

edit: ziet er inderdaad uit als hieronder.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2007 20:10 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik vond een foto van (wellicht) de binnenkant van TS zijn aansluitpunt:

http://i73.photobucket.co...Marzee88/isra12punten.jpg

En de uitleg die erbij stond:
Effe de schroefcontacten nummeren van links naar rechts: 1 t/m 6 (onder en boven zijn steeds met elkaar doorverbonden)

De blauwe en rode ader van de kabel die ook een groene ader kent, zal de lijn van buiten zijn en dus op contacten 1 en 2 zitten. Laat die in dat geval zitten en haal de andere twee blauwe en rode aders los.

Neem ook de oranje en witte aders los (van contacten 4 en 5) en monteer op die twee contacten de blauwe en rode aders die je net hebt losgenomen.

Maak twee kabeltjes met aan de ene kant een RJ11 connector (twee aders op de middelste twee pennen) en aan de andere kant losse aders. Sluit beide kabeltjes aan (eentje op 1 en 2 en de andere op 4 en 5). Het kabeltje van 1/2 gaat in de line ingang van de splitter, het andere kabeltje in de phone uitgang van de splitter. Modem kan rechtstreeks op de splitter aangesloten worden.

Wil je het modem elders plaatsen, neem dan nog dat topic door wat al eerder geplaatst is om de mogelijkheden te bekijken om de splitter elders te plaatsen. Zolang je een 4 aderige kabel hebt naar die plek, is dat zonder meer mogelijk.
http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=16811

[ Voor 81% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 14-10-2007 20:11 ]

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 20:06:
[...]
Onder komt één grote kabel binnen en er komen 4 kleinere snoeren uit die allemaal in gebruik zijn. Ik kan dus geen splitter hierop aansluiten.

[...]
Lijkt er wel op, is alleen niet zo :').
Enige wat volgens mij belangrijk is, is dat de splitter na het ISRA punt zit en voor je (eerste) telefoon. Waarschijnlijk is het een kwestie van een paar RJ11 stekkertjes kopen en de goede kleueren doorlossen. Het is koperdraad dus een 'houtje-touwtje' oplossing hoeft geen probleem te zijn.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
F4T4L_3RR0R schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 20:09:
Ik vond een foto van (wellicht) de binnenkant van TS zijn aansluitpunt:

http://i73.photobucket.co...Marzee88/isra12punten.jpg

En de uitleg die erbij stond:

[...]

http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=16811
Vanaf dit ISRA gaan twee lijnen weg, dat is dus niet de bedoeling als je ADSL hebt :)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een redelijk beeld gekregen hoe het op dit moment in elkaar zit. Het probleem dat ik nu heb is dat alle telefoonlijnen die nu in de ISRA zitten achter de splitter moeten komen. Ik moet uiteindelijk vanuit de ISRA één snoer naar de splitter hebben, en alle vier de telefoons achter de splitter. Klopt dit of zit ik helemaal verkeerd?

• bjck
Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 20:20:
Ik heb een redelijk beeld gekregen hoe het op dit moment in elkaar zit. Het probleem dat ik nu heb is dat alle telefoonlijnen die nu in de ISRA zitten achter de splitter moeten komen. Ik moet uiteindelijk vanuit de ISRA één snoer naar de splitter hebben, en alle vier de telefoons achter de splitter. Klopt dit of zit ik helemaal verkeerd?
Juist.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, helemaal helder. Ik kan dus eigenlijk ook de blauwe en de rode direct in een RJ11 knijpen en in de splitter steken?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01-12 13:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ewix, in wat voor soort woning woon je?

Ik heb zelf nl. ook net een appartement gekocht uit 1965, daar hebben ze een aansluiting in de woonkamer. Ik hoop eigenlijk dat deze ook in de meterkast zit, heb niet veel zin in al die apparatuur in de woonkamer. Moet er nog even wat op verzinnen.

Whatever.

• bjck
Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 20:32:
[...]
Oke, helemaal helder. Ik kan dus eigenlijk ook de blauwe en de rode direct in een RJ11 knijpen en in de splitter steken?
Zo'n dikke kabel gaat al nauwelijks alleen in een RJ11, dus laat staan dat twee gaat passen :)

Je kan beter een standaard kabeltje pakken met RJ11 en die naar een nieuw aansluit doosje aanleggen. In dat aansluit doosje kan je dan weer onder de schroef verbindingen de rode & blauwe (beide) vastmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Harmen schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 20:53:
Ewix, in wat voor soort woning woon je?

Ik heb zelf nl. ook net een appartement gekocht uit 1965, daar hebben ze een aansluiting in de woonkamer. Ik hoop eigenlijk dat deze ook in de meterkast zit, heb niet veel zin in al die apparatuur in de woonkamer. Moet er nog even wat op verzinnen.
Standaard rijtjeshuis van voor de oorlog. Bij de renovatie zijn ze alleen niet zo snugger geweest om de bekabeling van de telefonie te vernieuwen.
bjck schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 20:57:
[...]

Zo'n dikke kabel gaat al nauwelijks alleen in een RJ11, dus laat staan dat twee gaat passen :)

Je kan beter een standaard kabeltje pakken met RJ11 en die naar een nieuw aansluit doosje aanleggen. In dat aansluit doosje kan je dan weer onder de schroef verbindingen de rode & blauwe (beide) vastmaken.
Daar kom ik wel uit denk ik. Even voor de zekerheid: de rode en de blauwe moeten midden in de RJ11?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 21:16:
[...]
Standaard rijtjeshuis van voor de oorlog. Bij de renovatie zijn ze alleen niet zo snugger geweest om de bekabeling van de telefonie te vernieuwen.

[...]
Daar kom ik wel uit denk ik. Even voor de zekerheid: de rode en de blauwe moeten midden in de RJ11?
Ja, de volgorde van de blauwe en rode maakt niet uit maar moeten wel in de middelste twee conacten van de RJ11 zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 15-10-2007 08:42 ]

Pagina: 1