Toon posts:

[2003] Monitoring Server

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

In de toekomst wil ik een degelijke monitoring installeren. Dit zowel voor de gezondheid van servers in het oog te houden, als de status van het netwerk.
Wij hebben een centrale site met 10 servers en 6 verschillende vestigingen met elk hun router, switchen etc etc... Ik ben dus op zoek naar een software die dus zowel de servers in het oog kan houden en ook de connectiviteit van de vestigingen kan checken. Bij problemen zu deze soft dan ook via mail of sms de nodige mensen op de hoogte moeten brengen.
Dit is voor een middelgrote onderneming dus financieel zijn er wel beperkingen. Hebben jullie een voorstel en hebben jullie reeds goede ervaringen met zulke softwares en zo ja welke software zou jij aanraden?

Alvast bedankt !

Stijn

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27
nagios om te beginnen, mrtg er ook bij. Dan heb je nog geen cent uit gegeven (aan software). Verder Microsoft's MOM bekijken? Deze is er ook in een goedkope versie.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Je kan ook Whatsup gebruiken van Ipswitch. Die pinged routers, hosts etc. Ook kan Whastup services checken en ook meerdere protocollen scannen. Ook sms en email zit er ook allemaal in.
Je kan een demo downloaden bij Ipswitch.com.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 14:17
Ligt er een beetje aan wat voor merk servers je hebt, IBM levert director gratis en volgens mij levert HP openview ofzoiets?

Verwijderd

HP levert volgens mij qua hardware monitoring HP insight manager.

• herminator
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Opmanager is goed. Maar kost wel geld als je meer dan 10 apparaten wilt hebben.

I'll be back

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Hier wordt eHealth gebruikt voor polling, trapping en alarm raising. De eHealth database kan je gebruiken voor zowel monitoring als rapportage.

d:)b :henk d:)b

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wij maken hier gebruik van de "The Dude". Alle gangbare protocollen worden ondersteund. En de naam is natuurlijk heel stoer 8)

http://www.mikrotik.com/thedude.php

[ Voor 13% gewijzigd door Falcon op 15-10-2007 13:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10 10:04
herminator schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 13:19:
Opmanager is goed. Maar kost wel geld als je meer dan 10 apparaten wilt hebben.
Maken wij ook gebruik van. Erg handig. Automatisch objecten toevoegen doormiddel van een netwerk scan. prijs valt ook nog wel mee.

Verwijderd

Archie_T schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 13:13:
Ligt er een beetje aan wat voor merk servers je hebt, IBM levert director gratis en volgens mij levert HP openview ofzoiets?
lol, openview is zeker niet gratis. hpsim wel maar is puur voor monitoring van hardware.

mom of eigenlijk opsmgr2007 is zeker het bekijken waard, wil je redelijk simpel monitoring opzetten, met veruit de beste ruleset. Nagios of soortgelijke producten zijn wel gratis, maar monitoren nauwelijks iets vergeleken met mom.
Het grote voordeel aan mom/opsmgr is dat het gebruik maakt van management packs wat door vendors gemaakt wordt (voor ms producten > de makers van een software pakket zijn verplicht ook een management pack te maken... betere monitoring kan je niet wensen imho). Behalve ms producten, zijn er vele software en hardware vendors die management packs voor mom uitbrengen (citrix, dell, hp, zelfs ibm). En bij elke alert, die je krijgt, staat een vendor knowledge, die je mogelijke oplossingen op een presenteerbladje geeft.

Het monitoren van routers en switches is wat lastiger. Volgens mij is dit alleen maar heel basic. Ik heb me er echter niet in verdiept, dit is functionaliteit die ik niet (ga) gebruik(en) van opsmgr.

Verwijderd

Topicstarter
Ok...

Alvast een dikke merci heren. Nu weet ik alvast waar ik men zoektocht kan beginnen.
Thx !!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
En wat zouden jullie aanraden voor een netwerk van een kleine 100 servers (2003 en een paar oude NT4.0 servers) en meer dan 1000 werkstations (Citrix, via windows XP en Linux) en met meer dan 300 lokaties en routers en switches?

Heb het al is ergens gezien, ze hadden 1 groot scherm opgehangen waar alle servers en clients op stonden en als de clients uitlogde verdwenen ze van het scherm en als er servers uitvielen dan werden er waarschuwingen gegeven.Waren er schijven die volslipte gaf hij een melding etc.

Iemand enig idee hoe dit programma zou heten of een programma wat gelijk aan dit is?

Alvast bedankt mensen! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 23-10-2007 08:57 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Verwijderd

Ik heb mijn afstudeeropdracht over Network- en Server monitoring gedaan. Daarin staan vershcillende monitoringsprogramma's in met de verschillende eigenschappen en voor- en nadelen. Ik kan je wel ff het eindverslag pm'en als je wilt...

• Zanzibar-1337
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 09:18:
Ik heb mijn afstudeeropdracht over Network- en Server monitoring gedaan. Daarin staan vershcillende monitoringsprogramma's in met de verschillende eigenschappen en voor- en nadelen. Ik kan je wel ff het eindverslag pm'en als je wilt...
Graag, je mag me ook even een mail sturen met daarin het verslag of een linkje naar het verslag!
Daar zou ik erg blij mee zijn!

Mailadres waar hij wel naar toe verstuurd mag worden: Zanzibar.1337@gmail.com

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik zal hem vanavond even sturen ben nu op me werk ;-)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Regel dat soort zaken a.u.b. in het vervolg buiten het forum om? :)

Nu maak je iedereen nieuwsgierig, en het nodigt ook nog eens uit tot het posten van mailadressen - niet echt handig vanwege spam enzo.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Zanzibar-1337
alt-92 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:48:
Regel dat soort zaken a.u.b. in het vervolg buiten het forum om? :)

Nu maak je iedereen nieuwsgierig, en het nodigt ook nog eens uit tot het posten van mailadressen - niet echt handig vanwege spam enzo.
Haha dat spam maakt me niet uit ;) dat email adres wordt over het algemeen alleen maar voor deze dingen gebruikt (niet me nummero 1 adresje há) en als er mensen nieuwschierig zijn wil ik het document wel online zetten mocht Awakener daar geen problemen mee hebben natuurlijk! _/-\o_

*edit*

Owjaaa en natuurlijk zou ik dit de volgende keer buiten het forum om proberen te regelen O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 23-10-2007 15:43 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Of je post gewoon een link naar het document, zodat iedereen hier er wat aan heeft :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij maken gebruik van Advanced Host Monitor. Doet precies wat het moet doen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Zanzibar-1337
Glashelder schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:35:
Wij maken gebruik van Advanced Host Monitor. Doet precies wat het moet doen :)
Heb dat programma is geinstalleerd vind het opzich niet bepaald overzichtelijk... vind het er rommelig uitzien.. (zoek een programma waar ik eigenlijk een overzicht kan krijgen van het netwerk)

Zoiets als dit: Afbeeldingslocatie: http://www.10-strike.com/lanstate/lanstate_shot.jpg

@ Awakener..
hmmzz ik heb nog niks binne gekregeN? :O vergeten? 8)7

[ Voor 83% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 24-10-2007 08:09 ]

Verwijderd

Een netwerk tekeningetje maken, kan bijna elk respectabel monitoring product (bijv. opsmgr of hpopenview) echter overzichtelijk is het vaak helemaal niet en/of je moet zelf de logica opbouwen en bijhouden.

Ook advanced hostmonitor kan je dat gewoon zelf regelen (via html rapporten). Ik gebruik nog een oude versie, maar ik denk dat je naar de admin interface kijkt. Hier laat je niet een helpdesk naar kijken. (het is btw best een krachtig tooltje wat uitblinkt in eenvoud, testen moet je wel handmatig opzetten, maar met imports en een beetje scripten is dat ook een eitje).

Je moet iig afstappen van het idee dat je een monitoring tool installeert en dat automagisch je hele netwerk in kaart wordt gebracht en de juiste verbanden worden gelegd. Monitoring opzetten kost gewoon veel tijd.

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 08:49
Wij gebruiken network server monitor van GFI. Erg handig pakket!
Pagina: 1