PS3 + WAG354G firmware v1.01.58

Pagina: 1
Acties:
  • 1.582 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De laatste tijd had ik vaak dat ik mijn gateway (Linksys WAG354G) moest resetten, omdat ik op de PC's ineens geen internetverbinding meer had. Dit kwam enkele keren per week voor, hoogstens irritant dus. Sindsdien heb ik de firmware geflashed naar v1.01.58. Nu kom ik echter met geen mogelijkheid meer met mijn PS3 online.

Ik gebruikde PS3 als enige wireless apparaat, de beide PC's zijn met draad aangesloten en hebben geen probleem. De PS3 heeft het hiervoor ook zonder problemen wireless gedaan. Ik gebruik MAC-filtering (permit only) als beveiliging, wat dus zonder problemen werkte met de oude firmware. Sinds ik de nieuwe firmware gebruik, kan ik mijn PS3 echter niet meer online krijgen via wireless. Of ik nu alle beveiligingen uitschakel of niet, dat maakt niks uit. Ik heb de PS3 en de WAG354G beide al meerdere malen gereset en zelfs naar Factory Defaults gezet en vervolgens opnieuw ingesteld.

Toch blijf ik de volgende melding krijgen op de PS3 als ik Test Connection kies:
"An error occured during communication with the server.
This is a DNS error.
(80710102)"

Obtaining IP Address gaat altijd goed, maar Internet Connection mislukt.

Dit is het overzicht van de PS3 Internet Status:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Internet Connection          Enabled
Connection Method            Wireless
Signal Strength              22 %
SSID                         csw
BSSID                        00:18:F8:48:4A:5C
Channel                      11
Security                     None
Address Settings             Automatic
IP Address                   192.168.1.64
Subnet Mask                  255.255.255.0
Default Router               192.168.1.1
Primary DNS                  194.134.5.5
Secondary DNS                194.134.0.97
MAC Address                  00:15:C1:DB:CD:D2
MTU                          Automatic
Proxy server                 Do Not Use
UPnP                         Disabled
NAT Type                     Failed

Overigens klopt alle informatie met wat in het statusvenster van de WAG354G wordt weergegeven, op de Default Gateway en IP Address uiteraard na, dit zijn beide externe IP-adressen die met 85.149 beginnen. De WAG354G zegt ook dat de PS3 verbonden is, in de Wireless Client List.

Dit is de status van het testen van de verbinding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Obtain IP Address            Succeeded
Internet Connection          Failed
PLAYSTATION Network          -
UPnP                         -
NAT Type                     -

An error occured during communication with the server.
This is a DNS error.
(80710102)

En sluit ik de internetkabel van mijn PC op de PS3 dan heb ineens wel verbinding, binnen een halve minuut.

Ik sta dus voor een raadsel, iemand die mij hier uit de brand kan helpen?

Edit: Laatste punt, als ik op mijn PC kijk naar "IPv4 DNS-servers", dan staan niet alleen 194.134.5.5 en 194.134.0.97, maar ook 192.168.1.1 (de router dus) vermeld. Wel als derde, na de beide 194 adressen.

Als ik vervolgens in de PS3 handmatig de DNS servers op 192.168.1.1 en 194.134.5.5 zet, dan krijg ik de volgende uitslag bij de Internet Connection Test:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Obtain IP Address            Succeeded
Internet Connection          Succeeded
PLAYSTATION Network          Succeeded
UPnP                         Disabled
NAT Type                     Failed

The connection to the server timed out.
(80130203)

Ook dan zijn de downloads allemaal pending en kan ik geen verbinding maken met een website of de PlayStation Store.

Tevens heb ik geprobeerd OpenDNS te gebruiken (208.67.222.222 en 208.67.220.220), dit levert hetzelfde resultaat op als met de automatische DNS configuratie (194.134.5.5 en 194.134.0.97).

[ Voor 22% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-10-2007 16:27 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kick.

Inmiddels heb ik de PS3 weer aan de praat, vraag niet hoe, ik weet het zelf ook niet. Nu zit ik echter met het probleem dat alles goed gaat, ook het inloggen op PlayStation Store. Als ik echter wil browsen, de PlayStation Store bekijken of downloaden dan gaat het enorm traag.

Bij enkele downloads die nog op 0% en 0 kB stonden te wachten heb ik geprobeerd om die te starten, aangezien ik weet dat eerst kB's, dan MB's en vervolgens GB's weergegeven worden. Op dat moment ben ik er achter gekomen dat alles met blokken van 16 kB gedownload wordt.

Je ziet het echt oplopen: 0..16..32..48..64.. en ga zo maar door. Voor de duidelijkheid: ik heb géén trage verbinding, maar een 20 Mbit/s ADSL Family verbinding van Orange. Op de PC download ik gemiddeld met 1,3 tot 1,5 MB/s als de server het toelaat. Voorheen was het bij de PlayStation 3 ook zo dat ik zo'n beetje elke seconde een MB er bij zag komen (bij de downloads dus), maar dat is dus nu verre van het geval.

Overigens heb ik ook al de Channel ID veranderd, 13 blijkt de krachtigste, maar dat scheelt maar 5% met 11 die ik (uiteraard) in eerste instantie gebruikte.

Graag advies over wat hier mis zou kunnen zijn.

Als laatste wil ik ook weten of het mogelijk is om terug te flashen naar een oudere firmwareversie. Alhoewel ik de originele versie niet op de Linksys website zie staan, kan ik wel één versie terug proberen. Dan wil ik echter wel eerst weten of het mogelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 16-10-2007 21:00 ]

Verwijderd

Channel 11 en 13 zijn practisch het zelfde.. probeer eens kanaal 1 of 6
Signaalsterkte zegt helaas niet zo heel veel, kan ook interference zijn op het zelfde kanaal.

Gebruik anders een programma als netstumbler om in de omgeving te kijken welke kanalen er in gebruik zijn, er zijn maar 3 kanalen in de G band die niet overlappen..

Wat is de afstand tussen PS3 en access point?

check ook deze

http://www.orpheusinternet.co.uk/support/ps3/index.html

Voor port forwarding naar PS3 (heeft niks met je connectiveit probleem te maken hoor, maar als je dat gefixed heb, ff die poorten forwarden of UPNP gebruiken..)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2007 21:07 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bedankt voor je uitleg.

Maar als je alles had gelezen, had je ook kunnen zien dat ik alle Channel ID's al heb geprobeerd. Daaruit bleek 13 het sterkst, ook met PlayStation Store en dergelijke.

Wederom, als je goed gelezen had, zou je hebben gezien dat mijn PS3 de enige wireless client is en ik dus niks aan NetStumbler heb.

Overigens heb ik de PS3 al in de DMZ staan, dus hoef ik geen poorten open te zetten. UPnP staat ook aan en de Firewall staat uit. Het is ook onmogelijk om alle poorten op te gaan zetten, want zoals je kan zien is elk spel anders. Dan maar in de DMZ, zoals ik al had gedaan.

Kijk, dit zijn allemaal omwegen om iets te bereiken wat het in het verleden prima deed. In het ergste geval moet ik gewoon nog een kabel leggen om het werkend te krijgen, of in de winkel de router omruilen voor een met oude firmware. Maar mijn punt is vooral: wat kan er in hemelsnaam veranderd zijn in de firmware dat de PS3 het nu ineens niet meer doet? Het kan toch niet zomaar de firmware zelf zijn? Dat gezegd, voorheen had ik UPnP uit, geen DMZ, geen poorten geforward, ook alleen MAC-filtering, alles standaard dus behalve de MAC-filtering en toen deed de PS3 het als een zonnetje. Dus wat kan er in hemelsnaam anders zijn?

Oh ja, de afstand tussen de PS3 en WAG354G is zo'n 6 meter met één muur ertussen. Maar nogmaals: dat heeft er helemaal niks mee te maken, want met de oude firmware deed hij het perfect. (Ik heb het overigens ook naast de WAG354G geprobeerd, zonder resultaat.)

[ Voor 30% gewijzigd door MooDyBLueS op 16-10-2007 22:24 ]

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05
probeer anders de huidige firmware er opnieuw op te zetten, miss is 1 bitje omgevalle noid?

Verwijderd

MooDyBLueS schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:21:
Bedankt voor je uitleg.

Maar als je alles had gelezen, had je ook kunnen zien dat ik alle Channel ID's al heb geprobeerd. Daaruit bleek 13 het sterkst, ook met PlayStation Store en dergelijke.

Wederom, als je goed gelezen had, zou je hebben gezien dat mijn PS3 de enige wireless client is en ik dus niks aan NetStumbler heb.

Overigens heb ik de PS3 al in de DMZ staan, dus hoef ik geen poorten open te zetten. UPnP staat ook aan en de Firewall staat uit. Het is ook onmogelijk om alle poorten op te gaan zetten, want zoals je kan zien is elk spel anders. Dan maar in de DMZ, zoals ik al had gedaan.

Kijk, dit zijn allemaal omwegen om iets te bereiken wat het in het verleden prima deed. In het ergste geval moet ik gewoon nog een kabel leggen om het werkend te krijgen, of in de winkel de router omruilen voor een met oude firmware. Maar mijn punt is vooral: wat kan er in hemelsnaam veranderd zijn in de firmware dat de PS3 het nu ineens niet meer doet? Het kan toch niet zomaar de firmware zelf zijn? Dat gezegd, voorheen had ik UPnP uit, geen DMZ, geen poorten geforward, ook alleen MAC-filtering, alles standaard dus behalve de MAC-filtering en toen deed de PS3 het als een zonnetje. Dus wat kan er in hemelsnaam anders zijn?

Oh ja, de afstand tussen de PS3 en WAG354G is zo'n 6 meter met één muur ertussen. Maar nogmaals: dat heeft er helemaal niks mee te maken, want met de oude firmware deed hij het perfect. (Ik heb het overigens ook naast de WAG354G geprobeerd, zonder resultaat.)
Ok sorry voor het enigsinds gebrekkig lezen :)

Maar zoals ik ook al zei, signaalsterkte zegt niet zo heel veel.. er kan nog steeds storing optreden van bijvoorbeeld het netwerk van de buren.

Dit kan ook verklaren dat het allemaal prima werkte voorheen, wellicht hebben de buren en access point gekocht en draait die vrolijk op kanaal 11.. of misschien zelfs een N access point.. wie weet.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Dit ligt gewoon aan Linksys en hun hele WAG* serie. Mijn ouders heb ik per ongeluk ook met zo'n onding opgescheept (ook een WAG354G) en ik ken een aantal mensen met andere versies (wag54gv1.2 anyone?) die ook als deurstop het beste tot hun recht komen.

De 1.01.58 firmware staat i.i.g. bekend als totaal buggy is en lijkt meer op een alpha dan een puntrelease. Het zou mij verbazen als die firmware na de compile langer dan uur getest is op de hardware, als ze dat uberhaupt al gedaan hebben. Snel weer downgraden dus.

[/rant]

This can no longer be ignored.

Pagina: 1