2de HD toevoegen aan eerste HD

Pagina: 1
Acties:

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb al lopen zoeken maar ik kan het maar niet vinden. Ik wil op Debian de tweede HD toevoegen aande eerste HD zonder dat er gegevens verloren gaat. Beide HD's zijn even groot de eerste HD is
code:
1
2
/dev/sda1               1         125     1004031   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda2             126       19457   155284290   83  Linux

tweede hd
code:
1
2
/dev/sdb1               1       19457   156288321    5  Extended
/dev/sdb5               1       19457   156288289+  83  Linux

Op de eerste HD staat Debian met Plesk hoe krijg ik het nu voor elkaar om de tweede hd toe te voegen aan de eerste zodat ik in plaats van 160Gb gewoon nu naar 320Gb gaat. Of beter gezegt me /var/www vergroot.

Ik heb al geprobeerd /dev/sdb5 te mounten naar /var maar hier was plesk het niet mee eens aangezien daar al zaken staan.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Er zijn een aantal manieren, als je /var erop wilt zetten dan zul je even moeten goochelen met disk, bijvoorbeeld:
  • Mount de nieuwe schijf op /var-new
  • Gooi alle files over van /var naar /var-new
  • rename /var naar /var-old
  • maak een nieuwe /var aan
  • mount de disk die je op /var2 had gemount op /var
Maar daarbij zul je er wel even zorg voor moeten dragen dat niets /var vasthoudt o.i.d., aka, dat wordt singlemode mounten :)

2e optie zou zijn om een md raid 0 ervan te maken en dus je complete hdruimte vergroten i.p.v. alleen /var, maar ik geloof niet dat dat mogelijk is on-the-fly
3e mogelijkheid is gebruik maken van lvm, en dan je compele schijf growen, maar ook daarvoor moet je downtime rekenen voor zover ik weet.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• we_are_borg
  • Nu online

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
De derde optie lijk mij dat ik die moet hebben ik ga er vanuit dat die optie tijd nodig heb om alles aan te maken en te converteren naar de nieuwe situatie. We kunnen namelijk wel down gaan maar niet opnieuw alles installeren.

Het eerste voorbeeld verplaats ik /var naar de tweede hd maar ik maak hem niet groter. Raid 0 gaat niet aangezien we niet over een raid controlelre beschikken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

we_are_borg schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 15:38:
Raid 0 gaat niet aangezien we niet over een raid controlelre beschikken.
Software raid 0 werkt ook prima hoor ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• we_are_borg
  • Nu online

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Dan is software raid ook leuk maar je wist niet zeker of dat on de fly kon.