Toon posts:

Nieuwe pc loopt vast....

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb deze week een nieuwe computer gekocht en in elkaar gezet. Het gaat om het volgende:

AMD X2 6000+
Asus m2n sli deluxe
Corsair twin xms 2 gig 6400c4
Ati Radeon x1950 gt
Seagate 320gb sata schijf

Het probleem wat zich nu voort doet, is dat de pc af en toe vast loopt, in windows zelf of met opstarten. Ook heb ik Orthos gedraait en daarmee loopt hij naar 15 minuten vast.

De temps zijn oke, met Orthos is de cpu: rond de 45, en de Mobo rond de 40

Mijn OS is win xp 32bit :)

Hieronder wat printscreentjes van Cpu-z van me instellingen...

Afbeeldingslocatie: http://img229.imageshack.us/img229/8250/54605827nf1.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/9306/21105092dt0.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img518.imageshack.us/img518/2103/36009343uc3.th.jpg

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik verwacht van dit systeem dat het wel snel moet werken etc.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Heb je toen ook een verse Windows geinstalleerd? Misschien even geheugen testen of een andere voeding proberen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en alle stappen uitvoeren.

Welke voeding?

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 14-10-2007 14:26 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden, ik denk zelf ook dat de voeding de boosdoener is.

aangezien het een sweex is |:( 8)7 ...

Dus ik zal vanavond even probeerde met mijn andere voeding (tagen 480watt) dus dan hoop ik dat het daar aan ligt..

Staat het geheugen wel goed ingesteld? Of zal ik hem instellen op 4-4-4-12. Vindt het alleen vaag dat ik niet bij asus bios de verhouding tussen het ram geheugen en de cpu kan instellen.

Uiteraard zit er een verse windows op, aangezien het een nieuwe schijf is.
Ps. kan ik met Orthos het geheugen testen of met prime?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2007 14:40 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 14:39:
Bedankt voor de antwoorden, ik denk zelf ook dat de voeding de boosdoener is.

aangezien het een sweex is |:( 8)7 ...
Sorry, maar dat is gewoon dom. Goede componenten kopen en een Sweex voeding? Zelfs al is die niet verantwoordelijk, gewoon dumpen en een echte voeding kopen...
Staat het geheugen wel goed ingesteld? Of zal ik hem instellen op 4-4-4-12. Vindt het alleen vaag dat ik niet bij asus bios de verhouding tussen het ram geheugen en de cpu kan instellen.
Wat heb je zelf al gezocht?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 14:39:
Vind het alleen vaag dat ik niet bij asus bios de verhouding tussen het ram geheugen en de cpu kan instellen.
Vaag? Iets met een klok en een klepel :P

De verhouding wordt berekend adhv de frequenties van je FSB en je mem.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 14:40:
[...]

Sorry, maar dat is gewoon dom. Goede componenten kopen en een Sweex voeding? Zelfs al is die niet verantwoordelijk, gewoon dumpen en een echte voeding kopen...

[...]

Wat heb je zelf al gezocht?
Voeding had ik nog niet besteld, en de sweex had ik nog thuis los liggen, en wilde graag testen of de pc werkte vandaar.

Het geheugen moet op 4-4-4-12 :) en 2,1 volt

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 15:00:
[...]

Voeding had ik nog niet besteld, en de sweex had ik nog thuis los liggen, en wilde graag testen of de pc werkte vandaar.

Het geheugen moet op 4-4-4-12 :) en 2,1 volt
Beetje vreemd om een pc te testen met een slechte voeding. Immers, blijkt de pc niet te werken dan hoeft dat nog niks over je componenten te zeggen. Zoals nu bijvoorbeeld.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
RoD schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 15:02:
[...]

Beetje vreemd om een pc te testen met een slechte voeding. Immers, blijkt de pc niet te werken dan hoeft dat nog niks over je componenten te zeggen. Zoals nu bijvoorbeeld.
Het omgekeerde echter wel.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
Ligt het nog steeds aan de voeding dat de pc ook vast loopt als je de pc 10 minuten op bureaublad laat staan?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 00:14:
Ligt het nog steeds aan de voeding dat de pc ook vast loopt als je de pc 10 minuten op bureaublad laat staan?
Tja, meten is weten. Hier vragen is zinloos, gewoon testen.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

ikzelf heb maanden problemen gehad met een sweex voeding die zijn specificaties niet leek te halen. Problemen waren dan ook meteen verholpen met de aanschaf van een nieuwe voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, even metmijn tagan 480 watt voeding de pc getest, maar het mocht niet baten. Even de computer op het buraublad laten staan en vast zat ie weer :S...

Waar kan het aan liggen? Heb al zo kaal mogelijk opgestart, geen fans, geen dvd etc.

Misschien nieuwe windows install?

Ps. een 480watt voeding moet toch genoeg zijn voor me systeem

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 21:57 ]

Verwijderd

Even een opmerking, kaal opstarten zonder fans is niet aan te raden. :+

Ik denk zelf trouwens aan een brak moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2007 22:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ha ha, en waterkoeling dan;)? Maar goed cpu fan uiteraard wel.

Heb even 3 uur memtest gedaan en geeft 0 errors aan.

Ik kan eventueel nog proberen met fresh windows install.

Maar Mobo geeft ook hoge temperatuur aan! stressed 50 graden (pc globe)!! En dan staan de 2 fans in me Coolermaster Centurion 5 aan (voor en achter)!

Weet niet of dat het normaal is, want pc globe gaat als die over de 45 graden gaat een alarm geven!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
50c stressed voor een 6000+ cpu die max 125w verstookt lijkt me niet erg raar. Meestal ligt de limiet bij 65c.

3 uur memtest is niet genoeg. 24uur komt meer in de buurt. Check ook ff op je voeding meerdere 12v lijnen heeft. Zo ja sluit mobo aan op lijn 1 en video kaart op 2 of 3 (check het boekje daarvoor).

Verhoog ander ook een de spanning op je mem naar 1,9 tot een max van 2,1.

• Avalaxy
LeNNy schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 18:26:
3 uur memtest is niet genoeg. 24uur komt meer in de buurt.
3 Uur is imho echt wel genoeg hoor. Laat jij ooit je pc 24 uur lang stressen? Ik niet hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de mem uiteraard al op 2,1 volt zet. en die 50 graden stress is moederbord temperatuur he...dus dat is wel te hoog, ofniet?

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:12:
Heb de mem uiteraard al op 2,1 volt zet. en die 50 graden stress is moederbord temperatuur he...dus dat is wel te hoog, ofniet?
Dat is wel hoog ja. Ik meen dat nForce 4 chipsets liever niet warmer dan 45 graden werden, maar ik weet niet of dit direct instabiliteit veroorzaakt.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:12:
Chipset kan tot 100C hebben

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 19:14
Dit zijn altijd van die rare dingen.

zelf een keer gehad met toen nog een SOCKET A bordje ook van asus. zomaar BSOD in spellen en in andere spellen totaal niet. bleek later dus wel mobo te zijn.

blijft een gokje maar ik denk ook aan je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

Dan probeer ik hem om te ruilen voor een MSI, want had al niet zo goede ervaringen met asus en dat blijkt weer zo niet te zijn.
Pagina: 1