Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gelaccu laden met ATX voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Hoi,
Ik heb hier een gelaccu liggen, 12V 7Ah, en ik zou deze graag op willen laden. Helaas heb ik geen lader hiervoor, maar ik heb wel een omgebouwde ATX voeding (omgebouwd zodat ik er van alles en nog wat op kan aansluiten, zegmaar een soort labvoeding)

Nu is mijn vraag, kan ik mijn accu met deze voeding opladen? Ik denk wel dat er 1 of meerdere diode's tussen moeten, omdat de stroom anders weer terugvloeit vanuit de accu naar de voeding.

Maar misschien is het ook wel helemaal niet mogelijk.

Wie kan me hier wat meer over vertellen?

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3d/Bleigelakku.jpg/180px-Bleigelakku.jpg

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als ej het netjes doet gebruik je een stroombron
dan laads je met 1/10 van je capaciteit (0.7 A) 14 uur lang
(met een loodaccu)

het zal best wel een keertej lukken met een spanning voeding, maar is slordig en mischien beschadig je je accu

Iperf

Verwijderd

Gaat niet, je hebt minimaal 13.8V nodig om hem op te laden (en da's nog niet optimaal).

• ThinkPad
Oke het wil dus niet met een ATX voeding.

kthxbye :P

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je zou de accu wel tussen de 12+ en -5 kunnen hangen met een spanningsregelaar (LM317). Tevens moet je de stroom begrensen ivm de beperkte -5 stroom.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je zou de -12 en +12 kunnen nemen, hier met een 7805 IC (met een flinke koelplaat) een stroombron van kunnen maken (d.m.v. een dikke weerstand zorgen dat er continu een bepaalde stroom tussen de 0 en 5 V van dat IC loopt) en zo de accu 14 uur opladen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

RemcoDelft schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 12:27:
Je zou de -12 en +12 kunnen nemen, hier met een 7805 IC (met een flinke koelplaat) een stroombron van kunnen maken (d.m.v. een dikke weerstand zorgen dat er continu een bepaalde stroom tussen de 0 en 5 V van dat IC loopt) en zo de accu 14 uur opladen.
de min 12 treks over het algemeen niet zoveel amperetjes

Een fatsoenlijke lader is denk ik gewoon domweg het beste, vooral als je een beetje onervaren bent, met die meuk. een opgeblazen accu (ok gebeurt niet gauw) is niemand blij mee

Iperf

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Bij een loodcel, zal er gasvorming gaan optreden als de spanning per cel boven de 2,54V komt. (Bij 25 graden)
Dat mag bij een Gel batterij beslist niet gebeuren, anders komt de accu knallend aan zijn einde.
De maximale spanning is tussen de 2,4 en 2,45V per cel. (6 cellen = 14,4V tot 14,7V)
De maximale laadstroom is ook per batterij anders, maar staat er vaak op.
Een simpele weerstand ter begrenzing is meestal voldoende.

Onder een "fatsoenlijke lader" moet je dus een type verstaan dat rekening houdt met een Gel-batterij.
Dit wordt ook vaak "onderhoudsvrij" genoemd.

Guus Assmann

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
guus.assmann schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 19:09:
Dat mag bij een Gel batterij beslist niet gebeuren, anders komt de accu knallend aan zijn einde.
Knallen zal niet zo snel gebeuren, ook lood/gelaccu's hebben overdrukventielen die opengaan bij te hoge gasdruk in de accu. Als dat gebeurt hoor je alleen maar pssssjjt. Maar als dat eenmaal gebeurt is de accu wel onherstelbaar beschadigd en zal hij nooit meer goed presteren.

Een goede acculader die het laadproces in de gaten houdt is wel aan te raden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

CanonG1 schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 12:12:
Een goede acculader die het laadproces in de gaten houdt is wel aan te raden.
Vooral als je je accu's wil reanimeren (als ze lange tijd stil staan in de kast) is goede lader speciaal hiervoor gemaakt zeker een must en kan al geld schelen op nieuwe acuu: want de loodprijzen zijn gestegen en grote accu's zijn daardoor flink duurder geworden. Denk je maar eens in.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
MrDummy schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 12:45:
Vooral als je je accu's wil reanimeren (als ze lange tijd stil staan in de kast) is goede lader speciaal hiervoor gemaakt zeker een must en kan al geld schelen op nieuwe acuu: want de loodprijzen zijn gestegen en grote accu's zijn daardoor flink duurder geworden. Denk je maar eens in.
Klopt! Vergeet overigens ook niet dat er verschil zit in een lader voor een 'natte' loodaccu en een gel/loodaccu. De eindspanningen zijn iets anders meen ik. Je hebt specifieke laders voor elke accuvorm, maar ook laders met een schakelaar tussen beide laadvormen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
Een ATX voeding is geen labvoeding.

• ThinkPad
-nvm-

[ Voor 99% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2007 20:51 ]

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:28 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

CanonG1 schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 13:03:
Klopt! Vergeet overigens ook niet dat er verschil zit in een lader voor een 'natte' loodaccu en een gel/loodaccu. De eindspanningen zijn iets anders meen ik. Je hebt specifieke laders voor elke accuvorm, maar ook laders met een schakelaar tussen beide laadvormen.
Ik ben zelf van plan speciale lader bij Conrad aan te schaffen met aflezing over accu staat :)
Heb meuk loodgel accu's staan, wil wel weten of ze nog kunnen werken of geheel defect zijn...
Aantal zijn net "afgekeurd" door UPC. De accu's zijn nog niet opgezwollen.
Bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/goto/?product=511500 (goed om mee te beginnen)
Wat duurder: http://www.conrad.nl/goto/?product=242462 (als je ook andere accu's wil doen)
Ook duur, met Li-Ion: http://www.conrad.nl/goto/?product=233942 (en incl Li-Ion)
Geld teveel: http://www.conrad.nl/goto/?product=512285 (van alles wat, loggen&analyse via usb)

Aan je de keus.

ATX voeding moet belast blijven, maar is niet ontworpen voor opladen. Als vaste spanning (lab)voeding kan het wel, maar dan moet er weerstand tussen voor belasting. Zodra het goed belast blijft, mag weerstand onderbroken worden. Maar gebruik het niet als je nog moet meten. De spanningrimpel uit ATX voeding kan de metingen iets laten afwijken of oscilloscoop beelden hinderen.

[ Voor 15% gewijzigd door MrDummy op 17-10-2007 12:01 ]

Pagina: 1