[Software] Foto Manage Software met 16:9 Crop

Pagina: 1
Acties:

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-12-2025
In Vista heb je met de ingebouwde Picture Gallery een handige optie om snel foto's te croppen naar 16:9 formaat. Ik zit momenteel echter even onder XP en zoek software die dit ook kan. Ik heb al van alles geprobeerd, o.a. Picasa, Adobe PhotoAlbum SE, FxFoto, ACDSee, en nog een paar andere. Geen van allen hebben ze echter een 16:9 Crop mogelijkheid, het is allemaal 4:3 en andere verhoudingen of manual. Dat laatste is echter ook geen optie aangezien het om een grotoe hoeveelheid foto's gaat en het anders te lang duurt. Ik heb wel software kunnen vinden die echte batch-crop doet naar 16:9, maar dan kun je niet zelf het frame verplaatsen en krijg je altijd exact het midden van de foto wat dus ongewenst is.

Weet iemand software dit wel eenvoudig 16:9 Crop kan doen? (Waarbij je dan dus nog wel zelf het frame kan bewegen en resizen, maar waar de verhouding vast is.)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-01 11:31

Sharky

Skamn Dippy!

Dit is er meer eentje voor workflow denk ik, maar goed; In photoshop moet er wel een action te maken zijn die dat kan. Hoe je die action dan maakt moet je niet aan mij vragen.

This too shall pass

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kan dat niet toevallig met een nieuwe versie van IrfanView?

In Photoshop is het trouwens heel makkelijk. Je moet alleen ff 16:9 invullen bij aspect ratio en voila. Kan je zelfs nog een action voor maken als je dat zou willen (dat hij automatisch de waarden invult)

[ Voor 63% gewijzigd door sOid op 14-10-2007 12:48 ]

• Joop
Ik had het topic inderdaad in Fotoworkflow willen zetten, heb me vergist.

Wat betreft Photoshop, ik weet dat het daarmee kan, maar dat is eigenlijk toch nog wat aan de omslachtige kant. Ook het opslaan kost daar dan weer wat moeite terwijl dat bij andere software zoals Picasa of Vista Picture Gallery vanzelf gaat bij een klik (of toets) op Next.

Irfanview kan helaas ook alleen Manual Croppen.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:15

YellowCube

Wait...what?

FGA --> FGW

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:11
Met Lightroom kan 't erg gemakkelijk, doe 't erg vaak.

|>

• Joop
Lightroom net geprobeerd en je hebt helemaal gelijk Simon. Had dit programma nog nooit eerder bekeken maar ben er sowieso van onder de indruk! Ik ga hier verder mee aan de slag. :)

Thanx.

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 12:03
Idd Lightroom doet dat heel gemakkelijk.

• Joop
Heb inmiddels ook ontdekt dat de Vista Photo Gallery eigenlijk min of meer hetzelfde is als Windows Live Photo Gallery (beta), maar deze draait ook gewoon onder XP. Ook de snelle crop functie zit hier in. Opzich is het een super handig compact programma waar momenteel volgens mij nog heel weinig mensen gebruik van maken onder XP. Lightroom gaat de komende tijd echter ook niet weer van mijn computer af.
Pagina: 1