Diagnostische tool wil niet laden0

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rogierius
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-03 16:15
Mijn computer is vooralsnog een probleem kind, want na een defect (en gebruikt) moederbord te hebben ontvangen, besloot mijn computer ineens te reboten bij het afsluiten van Call of Duty 4 demo. Daar bleef het niet bij, want windows werd niet geladen en er werd telkens opnieuw geboot bij het laden van windows. :(

Dus hier mijn breinkraker geval:

Eerste waar ik aan dacht, het is de harde schijf. Dus ik mijn Windows installatie CD tevoorschijn getoverd, maar hier kreeg ik een nietszeggende foutmelding. In de vorm van 0xc000001d, 0xf73cd7ea, 0xf78d2030, oxf78d1d2c.......acpi.sys - address f73cd7ea at f73ad000, datestamp 41107827. :?

Dus direct op de PC van mijn vriendin de diagnostische tool (HUTIL) van Samsung gedownload (ik heb een S166 160 GB) en als ISO gebrand op een CD. Maar de tool wil niet laden, en ik krijg onderstaande melding:

"Can't open CD driver CD001. SHSUCDX can't install" |:(

Een minuutje flabbergasted geweest en gegoogled met dit als resultaat:

http://www.pchelpforum.co.../35391-boot-into-dos.html

In deze topic wordt het probleem toewijd aan ROM - RAM drive. Op de ene kun je wel schrijven en op de andere niet. Ik niet snap. :?

Ik heb zelf een Samsung SH-S203B (S-ATA) drive. Geen idee of dat RAM of ROM is. Uit de onderdelen stash een oude LG DVD-drive gepakt waarop ROM-drive opstaat. Maar ook hier precies hetzelfde resultaat, HUTIL wordt niet geladen.

Gek genoeg kan ik wel Memtest 86+ van een CD booten. En daaruit blijkt dat het probleem overigens bij een van de Kingston reepjes ligt en naar alle waarschijnlijkheid niet bij de harde schijf.

Ik zelf heb Kingston KVR667D2N5K2/2G (2x1 gigabyte 5300 CL5 240 PINS geheugen) en met memtest 86+ krijg ik een vrachtwagen lading aan errors op een van de reepjes. Het andere reepje doe het vooralsnog goed.

Om toch te checken of het HUTIL probleem niet bij dat ene reepje lag, reepje uit systeem verwijderd en opnieuw geboot. Maar weer wordt het diagnostische programma niet geladen.

Twee vragen (eentje ON-topic en eentje OFF-topic): :P

1. Hoe kan ik met zekerheid zeggen dat het geheugen reepje inderdaad defect is, zodat ik een RMA kan aanvragen?
2. Hoe kan ik mijn harde schijf testen via de diagnostische tool van Samsung (HUTIL)??

system specs:

Gigabyte GA-P965-DS3 rev. 3.3 - Mobo - F10 Bios versie.
Intel Pentium Dual Head E2160 met stock cooler & heatsink - CPU
Corsair VX450W - PSU
Kingston KVR667D2N5K2/2G 2x1024 Gb - Ram
XFX 7900 GS - GPU
Samsung S166 - 160 GB - HDD
Samsung SH-S203B DVD-drive
Cooler Master Centurion 5 Black - Case

Windows XP + SP2

[ Voor 11% gewijzigd door rogierius op 14-10-2007 10:46 ]

Verwijderd

1. Geheugen reepjes van bank wisselen en kijken of dan het probleem nog altijd ligt bij dat ene reepje dat nu in het andere bankje zit. Zo niet is er waarschijnlijk iets mis met je geheugencontroller.

• rogierius
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-03 16:15
Vond ergens nog een floppy-drive die het nog deed, en dus maar via een floppy HUTIL gebruikt om mijn samsung te testen. Alle testen gehaald.

Het geheugenreepje is volgens mij definitief overleden. In hetzelfde bankje waar de goede reep perfect werkt, werkt de andere niet. Alleen maar foutmeldingen in Memtest 86+.

Ik mag toch wel stellen dat het reepje stuk is?

Is het verstandig om voor een RMA beide reepjes op te sturen (beide zaten in één verpakking) of alleen de defecte? Het eerste is niet echt handig voor mij.