[XP]Beeld valt telkens weg

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Sinds enkele dagen heb ik last van het wegvallen van het beeld in mijn windows omgeving. Op willekeurige momenten wordt mijn beeld even helemaal zwart om vervolgens weer mijn windowsomgeving te laten zien. Wanneer ik een spelletje speel heb ik nergens last van.

Om te kijken of het iets softwarematigs of hardwarematig is heb ik geboot in mijn Ubuntu omgeving (externe hdd, met compositor compiz aan), maar daar is niks aan de hand, dus het lijkt op iets sowatwarematigs in XP. Nieuwe Forceware geïnstalled, maar dat heeft niet geholpen. Aantal apps die ik recent heb geinstalleerd verwijderd, ook niks.

Ik sta voor een raadsel.

Videokaart is een Leadtek Geforce 6800.
Monitor een Samsung 225bw.
Forceware versie 163.71

[ Voor 6% gewijzigd door HydroDiOxide op 16-10-2007 09:32 ]

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Bij mijn Geforce 6600 viel het beeld ook af en toe weg, het viel niet op te lossen.
Bij mij was er echter geen verschil tussen Ubuntu of XP.
Ze was gewoon kapot ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• HydroDiOxide
Mijn kennis van hardware is redelijk beperkt. Ik zit me dus af te vragen of het verschil tussen Windows en Ubuntu te maken kan hebben met de 2d desktop in Windows en de '3d' desktop in Ubuntu.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
HydroDiOxide schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 08:56:
Mijn kennis van hardware is redelijk beperkt. Ik zit me dus af te vragen of het verschil tussen Windows en Ubuntu te maken kan hebben met de 2d desktop in Windows en de '3d' desktop in Ubuntu.
Ik denk niet dat het daarmee te maken zou kunnen hebben.
Ik weet echter ook niet wat er aan de hand is.
Het kan zoveel zijn...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• HydroDiOxide
Mijn vermoeden is dat het softwarematig is. De vraag is alleen even hoe waarschijnlijk dat is (zo maar ontstaan, de progjes die ik geinstalled had, heb ik er af gekwakt en het probleem doet zich nog steeds voor) en hoe ga ik dat troubleshooten.

Ik vond het eerst wel grappig (malle windows :*) ) maar het begint nu behoorlijk irritant te worden.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:36
meedenken...
programma's vallen niet weg; alleen scherm even weg?

- niets te vinden in logbestanden eventvwr ?
- andere resolutie scherm zelfde klacht?

gewaarwordingshorizon

• HydroDiOxide
@beascob. Het beeld wordt heel even zwart, maar alles blijft gewoon draaien. Ik heb hier en daar gelezen dat het een bekend DVI probleem is (timings ofzo... zie discussie hier), maar dan vraag ik me af waarom ik er na een paar maanden last van heb gekregen. Eerder was er niets aan het handje.

Welke logbestanden moet ik nakijken?
Ik zal een andere (lagere) resolutie proberen (hij draait nu native).

[ Voor 14% gewijzigd door HydroDiOxide op 16-10-2007 13:00 ]

• HydroDiOxide
Na twee weken frustraties heb ik nog eens rondgegoogled. Ik kwam dit draadje tegen. Hierin wordt als mogelijk oplossing het aanpassen van een aantal instelling in het nVidia control panel gegeven. Ik heb dit opgevolgd (het terugzetten van de refreshrate naar 58, overigens dezelfde als in mijn goed werkende Ubuntu installatie, en het veranderen van de timing naar GTF). Ik heb tot nu toe geen uitval meer geconstateerd en heb goede hoop dat dit zo blijft!

Ik blijf me afvragen hoe het probleem plotseling is ontstaan, maar voor mij lijkt dit dus de oplossing te zijn.

Pagina: 1