Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Autopech: hoeveel de accu opladen?

Pagina: 1
Acties:
  • 633 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Zonder dat de sleutel in het contact zit is het acculampje aan. Draait de motor dan is t lampje uit.
Vannacht was de accu leeg.
ANWB opgetrommeld, die was binnen 20 minuten ter plekke met een w8tijd van 1 uur. Volgens de monteur was de dynamo stuk. Opladen was minder dan 50%.
Door charge had de accu weer wat leven. Misschien zouden we het redden naar huis.
Nee hoor. Midden op de weg stikte de auto. Niks nada niks.
Gelukkig ben ik sterk. Vrouwtje achter het stuur gezet en de auto eerst op een onduidelijke besproken parkeerplek gezet. Bij nader inzien toch maar op een andere plek.
Taxi gepakt en naar huis. Nu hier typen en zo slapen.

Vraagje: we gaan morgen met een andere auto en dan ga ik ff chargen, zodat ik tenminste de auto naar huis kan brengen.
Hoe lang zou ik moeten chargen voor een ritje van 20 minuten?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:11

GaMeOvEr

Is een hork.

Heb je een diesel of een benzine? Mijn auto's hoef ik alleen maar aan te slingeren, en dan blijven ze lopen, maarja, dat is dan meestal alleen een lege accu, niet zozeer een stukke/brakke dynamo. Misschien kunnen oudere auto's zichzelf draaiende houden met brakke accu en moderne niet ofzo.

Naja. Morgen overdag rijden, dat scheelt, want dan doe je gewoon geen lichten aan. Scheelt je alweer 110 watt verbruik permanent, als die accu echt zo kritisch is. (2x koplampen 50 watt en 2x achterlichten 5 watt)

Hoe lang je moet laden hangt van de capacteit van de acculader af. Als je een andere auto er 20 minuten aanhangt, (met draaiende motor natuurlijk. ;) ) zou dat toch wel voldoende moeten zijn. Maar goed, gewoon rijden met die 2e auto erbij, kun je desnoods altijd nog een keer bijladen. Probeer een binnendoor route te nemen, zodat je niet opeens zomaar midden op de snelweg uitvalt.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-10-2007 04:52 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Met een brakke accu kun je met een oude auto nog wel een eind komen. Met een brakke dynamo niet. Moderne wagens hebben veelal zoveel elektronica aan boord dat er altijd wel een lekstroom is ergens. Als je accu dan al niet helemaal lekker is, en je dynamo begint ook af te takelen dan heb je op den duur gewoon geen boordspanning meer.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56
offtopic:
Poging tot titelverduidelijking zodat de vraag weergegeven wordt ipv de rol van de ANWB.

Verder SG->Vervoer.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Hoelang heeft de anwber opgeladen en hoelang heb je er toen mee kunnen rijden? Slepen een optie btw?

.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Ligt er aan of het een benzine of diesel is. Beetje onduidelijke omschrijving, Als het nog een oude diesel is met rotatiepomp hoef je alleen de stopklep van spanning te voorzien. Dan blijft die eeuwig lopen.
Met benzine is het al wat anders om dat er dan minimaal 9 volt aanspanning nodig is om de bobine op te kunnen laden en de ecu van voeding te voorzien.
Als ik jou was zou ik proberen aan een nieuwe accu te komen en met die accu te gaan rijden, dan weet je zeker dat de accu vol is.
En anders als de accu 12,8 volt is dan is deze vol en kun je het proberen. Liefst zou ik de auto gewoon slepen, dat is een stuk makkelijker imo.. succes

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

maar "ff chargen".. waarmee? met een accu lader? Of zet je startkabels op de accu?
In het laatste geval zal je weinig prik over kunnen hevelen.

Ik zou persoonlijk gaan voor sleepkabels, of weer de ANWB laten komen en de auto af laten slepen naar je garage.

Wise enough to play the fool

• Dazsur
Thanx voor alle replies.
Het is een benzine, automaat uit 1989. Het chargen door de ANWB duurde nauwelijks 5 minuten. Te weinig dus. De dynamo ging vreselijk tekeer. Wat een kabaal zeg!
Ik ga straks naar de auto en probeer de ANWB te overhalen nog een keer te komen. Vannacht was de eerste keer in 3 jaar dat ik ze heb moeten bellen.

@teacher
Aha. Het chargen zou moeten gebeuren middels startkabels. Toch maar een accuoplader gaan kopen bij de Praxis. Kun je ook gebruiken bij stroomuitval in huis.

[ Voor 20% gewijzigd door Dazsur op 14-10-2007 12:18 ]

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Het gaat erom dat een loodzuuraccu niet erg zal laden door er een spanning van een andere zelfdesoort accu overheen te zetten. Ik weet niet of dat met nieuwe auto's zomaar gaat maar is het geen idee om de dynamo van een andere auto aan je accu te hangen?

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 12:11

GaMeOvEr

Is een hork.

Op het moment dat de andere auto draait en zijn elektrische verbruikers uitstaan, pikt jouw accu echt wel stroom mee van de laadstroom van de dynamo van de andere auto hoor. :) Sowieso, een dynamo levert zoveel meer laadvermogen aan een accu dan een acculader. Als je een zware acculader hebt, doet zo'n ding een ampere of 8. Een dynamo levert veel meer.

Aannames zijn fataal.

• Dazsur
Hé, ben weer thuis.
ANWB weer opgeroepen. Diode van dynamo is kaduuk. Stekkertje eruit. Accu werd opgeladen tot 50% (ongeveer 20 minuten) en karren maar. Accu had genoeg vloeistof en is pas 2 jaar oud.
Later in de middag komt de monteur de dynamo loskoppelen en morgen gaat het naar de fabriek.

Vannacht had de ANWB langer moeten opladen, maar het stekkertje kon er niet uit, omdat je immers stroom nodig had voor lampen en dergelijke.

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 12:31
Je had ook gewoon de accu's kunnen wisselen. En dan naar huis rijden.

• Dazsur
Snelle Henkie schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 18:32:
Je had ook gewoon de accu's kunnen wisselen. En dan naar huis rijden.
Hahaha.
Met de accu in een C1000 tas richting de auto in de tram of taxi?
De monteur van de ANWB heeft me prima geholpen en duidelijk verteld wat er aan de hand was.

Later in de avond gereden naar de monteur en net voor de poort was het weer raak. Gelukkig was er een helling en kon de auto netjes in het vak geparkeerd worden! _/-\o_

• Jimster
  • Laatst online: 05:49
Ik moest mijn broer ook een keer helpen met een kapotte dynamo. Hij; BMW 525TDS. Ik; Mazda 323F 1.8. Eerst 10 minuten met startkabels opgeladen, bijna alle stroomverbruikers uitgeschakeld en karren maar. We waren net de stad uit (2km ofzo) en er moest weer bijgeladen worden. Weer 10 minuten laden en nu een eind verder gekomen (minder stoplichten). Weer 10 minuten laden en zonder verlichting 's avonds laat over de snelweg. Vlakbij huis nog een keer even moeten laden.
In totaal 35 minuten bijgeladen voor een rit van 25km ongeveer.
Het verschilt per auto, de BMW had stroom nodig voor de boordcomputer en voor de automaat. Een oudere diesel blijft zonder stroom gewoon lopen.

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 12:31
Dazsur schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 00:41:
[...]

Hahaha.
Met de accu in een C1000 tas richting de auto in de tram of taxi?
De monteur van de ANWB heeft me prima geholpen en duidelijk verteld wat er aan de hand was.

Later in de avond gereden naar de monteur en net voor de poort was het weer raak. Gelukkig was er een helling en kon de auto netjes in het vak geparkeerd worden! _/-\o_
Vraagje: we gaan morgen met een andere auto en dan ga ik ff chargen, zodat ik tenminste de auto naar huis kan brengen.
Hoe lang zou ik moeten chargen voor een ritje van 20 minuten?

Dit vraagje stelde je in de openingspost.
Je gaat er heen met een goed ladende auto. Dus zoals ik het zie had je de accu's kunnen wisselen. Ooit zo eens op de motor terug gekomen uit Oostenrijk.
Motor van een maat laadde niet meer bij. Zonder licht (hij) teruggereden en bij iedere tankbeurt ook accu's wisselen. Mijn motor laadde steeds de lege accu weer op. Hij reed er steeds een leeg.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

teacher schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 12:07:

Ik zou persoonlijk gaan voor sleepkabels, of weer de ANWB laten komen en de auto af laten slepen naar je garage.
wel langzaam rijden met een automaat

offtopic:
goeiemorgen paQ.... beetje late reply :')

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 23-10-2007 08:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1