Toon posts:

[DIY Sub] Driver advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na lang geen tijd er voor gehad te hebben, is vorige week mijn DIY subkast gemaakt.

De driver waar ik mee ging beginnen was een gekregen OSIO 350P.
Een vrij onbekend model bleek, maar zo slecht moest hij niet zijn.

Omdat er niet veel specs bekend waren over die woofer, heb ik na aanleiding van info verkregen door hier onderwerpen te plaatsen, een kast ontworpen.

Dit is het ontwerp:

Afbeeldingslocatie: http://stud.cmd.hro.nl/0749734/zooi/Sub_side.jpg
Afbeeldingslocatie: http://stud.cmd.hro.nl/0749734/zooi/Sub_front.jpg
Het is een gesloten systeem losjes gevuld met BAF-watten.

Hij werkt, maar niet echt naar behoren. Draai ik het volume maar een beetje open, dan gaat de woofer al wapperen. Ook is het laag niet echt overtuigend te noemen, hij is niet echt aanwezig zeg maar.

Nu blame ik sowieso de woofer, want dat ding was volgens mij al gaar toen ik hem kreeg (werd niet voor niks weggegeven). Mijn vraag is nu of jullie mij kunnen helpen met een vervangende driver en eventueel nog een tip voor het ontwerp (v.b. misschien toch een gat maken).

Het moet een 12" driver zijn. Hier is iedereen altijd te spreken geweest over de Raveland AXX 1212, maar die is blijkbaar opgevolgd door de AWM 124. Iemand ervaringen mee?
Ook werd er altijd gesproken over MDS drivers, zijn dat ook nog steeds aanraders?
Vervolgens ook nog leuk om te weten waar je jullie favoriete woofers het voordeligst kunnen halen.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Voor een formaat van 55 liter (plm) zou ik eerder voor de AW3000 kijken. Anders kun je misschien een SVS dB12.2 of 12.3 woofer ergens scoren, en een klein beetje boosten. Hoewel je - als je gesloten wilt - eigenlijk niet ontkomt aan boosten natuurlijk. Een Peerless XLS12 doet het ook leuk erin. Je kunt er bijna twee in kwijt. :P Dayton Reference 12HF is ook een mooie woofer. D'r zijn best wel veel woofers die wel in 55 liter kunnen. Misschien de aankomende CSS SDX12 wel. >:)

Heb je trouwens echte foto's van die kast?

En budget enzo? En je wilt dus eigenlijk gewoon een sjonniesub? Misschien maar eens kijken naar een Boschmann Axis 12.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hmmm.. Dit is een beetje de verkeerde volgorde: eerst een kist maken, en er dán een woofer inzoeken.
Maar je hebt een goede 50 liter, eventueel gepoort (zou ik persoonlijk voor gaan overigens).

Heb je die mivoc driver of andere drivers al gesimuleerd in bijv winisd?

Wise enough to play the fool

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Kijk ook eens naar de Peerless SLS drivers, mooie drivers voor relatief weinig geld. Doen het goed in een TL-Behuizing maar ook in Dipole. TL is wel erg groot, dipool is erg aanvaardbaar.

Portfolio

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!
Wel veel verschillende opties, maar daar ontkom je niet aan.

De volgorde van het project (eerst bouwen, nu woofer) heeft een reden.
Ik had dus die osio woofer gekregen, waar geen t/s van bekend waren.
Dus daarom heb ik (met hulp van hier) een beetje algemene kast ontworpen, met
de specs die ik wel had.

Echt testen met winisd gaat sowieso wat ver voor me, want ik ben nog vrij n00b op dat gebied.
Maar ik zal me er nu misschien toch even in moeten gaan verdiepen.

Qua woofer zoek ik in eerste instantie een budget (50 - 100 euro) model met een heel goede prijs/kwaliteit verhouding. Dit omdat mij de XXL Powersound amp die er nu in zit niet zo geweldig lijkt en dat je als je een dure driver koopt toch echt wel moet weten waar je mee bezig bent (kastbouw afstemmen op driver).

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Gesloten woofers gaan zelden heel laag, daar moet je toch eigenlijk basreflex voor hebben oid.
Bij gesloten woofers maakt het kastvolume ook weinig uit. Mocht je echter een basreflex kast gaan bouwen, dan zal je toch echt een simulatie moeten maken en vervolgens de kast precies volgens de specs gaan bouwen, anders heb je gegarandeerd baggergeluid.
Eigenlijk zou je hem daarna nog na moeten meten en correcties aan de kast en basreflexbuis moeten uitvoeren, maar dat is erg lastig voor de doe-het-zelf bouwer.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 14:48:
Gesloten woofers gaan zelden heel laag, daar moet je toch eigenlijk basreflex voor hebben oid.
Bij gesloten woofers maakt het kastvolume ook weinig uit. Mocht je echter een basreflex kast gaan bouwen, dan zal je toch echt een simulatie moeten maken en vervolgens de kast precies volgens de specs gaan bouwen, anders heb je gegarandeerd baggergeluid.
Eigenlijk zou je hem daarna nog na moeten meten en correcties aan de kast en basreflexbuis moeten uitvoeren, maar dat is erg lastig voor de doe-het-zelf bouwer.
Vandaar dat deze ook gesloten is, door het ontbreken van t/s.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 14:35:

Echt testen met winisd gaat sowieso wat ver voor me, want ik ben nog vrij n00b op dat gebied.
Maar ik zal me er nu misschien toch even in moeten gaan verdiepen.

Qua woofer zoek ik in eerste instantie een budget (50 - 100 euro) model met een heel goede prijs/kwaliteit verhouding. Dit omdat mij de XXL Powersound amp die er nu in zit niet zo geweldig lijkt en dat je als je een dure driver koopt toch echt wel moet weten waar je mee bezig bent (kastbouw afstemmen op driver).
Heb je winisd op je pc? Heb je de T/S parameters van die mivoc? Voer ze eens in in winisd.
Pas daarna je kastvolume eens aan, en zie wat dat doet met je curve.
Post die eens hier :)

Enneh, iedereen begint als noob met winisd. Geef jezelf eens een uurtje, en lees je eens in.

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 17:51:
[...]
Heb je winisd op je pc? Heb je de T/S parameters van die mivoc? Voer ze eens in in winisd.
Pas daarna je kastvolume eens aan, en zie wat dat doet met je curve.
Post die eens hier :)

Enneh, iedereen begint als noob met winisd. Geef jezelf eens een uurtje, en lees je eens in.
Zodra je alle gegevens tot je beschikking hebt is winisd idd niet zo moeilijk uit te voeren.
Alleen kan ik nog niet bepalen of een bepaalde grafiek goed of slecht is.

Wat ik me wel afvraag is waarom je de totale inhoud (liter), naast de breedte-hoogte-diepte, apart moet ingeven. Dat staat toch altijd in relatie met elkaar?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Je hoeft helemaal geen maten op te geven... WinISD rekent de benodigde kastinhoud voor je uit, waar je vervolgens zelf jouw lengte, breedte en hoogte me kan bepalen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij kan het nooit goed gegaan zijn, maar hier zijn drie woofers berekend in een 55 Liter kast.

Afbeeldingslocatie: http://stud.cmd.hro.nl/0749734/zooi/TS.jpg

Afbeeldingslocatie: http://stud.cmd.hro.nl/0749734/zooi/Gain.jpg

Afbeeldingslocatie: http://stud.cmd.hro.nl/0749734/zooi/Phase_Plot.jpg

Afbeeldingslocatie: http://stud.cmd.hro.nl/0749734/zooi/SPL.jpg

Afbeeldingslocatie: http://stud.cmd.hro.nl/0749734/zooi/Group_Delay.jpg

Ik weet niet zeker of alle T/S goed zijn ingevuld en bij de SLS-315 is geen Xmax en Pe (Watt RMS toch?) te vinden.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Xmax en Pe heb je niet nodig bij het berekenen van een kist :) Je simulatie is op basis van 1 Watt.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Seers
Ik zou zeker de AWM124 eens in een basreflex kist simuleren.

Verwijderd

Topicstarter
Seers schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:55:
Ik zou zeker de AWM124 eens in een basreflex kist simuleren.
mmm volgens mij heeft de SLS dan toch nog steeds een mooiere curve.
Qua gain en SPL heeft de vented AWM 124 op 50HZ een flinke piek, maar gaat veel minder laag.
Ook de group delay van de AWM rond de 50 HZ is hels hoog t.o.v. de SLS (20ms t.o.v. 5,5 ms)
Niet dat ik weet waar ik het over heb, maar grote group delay is niet goed right?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik ben wel met seers; de awm hoort in een gepoorte kist. Als je een "bult" krijgt, kan je de kist verkleinen, of iets lager tunen.

group delay is idd "lager is beter"; zoland die onder de 30ms blijft is er weinig aan de hand (vind ik dan)

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 17-10-2007 10:34 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

De SLS315 is totaal ongeschikt voor een dergelijke subwoofer. Je hebt een veeeeeel grotere kast nodig dan de 55 liter die beschikbaar zijn. Het wordt echt een bonkkist. Je hebt minimaal 150 liter nodig om een beetje wat met het ding te kunnen doen. Hij is eigenlijk meer geschikt voor een TL of een hoorn. Bassreflex kun je al helemaal vergeten.

Tweede probleem: deze WinISD versie is niet echt betrouwbaar. Je kunt veel beter de WinISD pro gebruiken. Die heeft betere modellen, en meer opties.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 17-10-2007 10:18 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat kan ik dan in deze gesloten kast doen, wat tot 100 euro mag kosten en wel een beetje zou werken?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2007 10:38 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

De AW3000 lijkt me prima eigenlijk,maar mag wel wat boost hebben in het laag. Als je subamp dat kan is dat natuurlijk geen probleem.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Seers
Maar waarom geen basreflex? Als ik het goed lees vind je dat veel mooier. Dan wappert de woofer minder en is je bas meer aanwezig.

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 10:43:
De AW3000 lijkt me prima eigenlijk,maar mag wel wat boost hebben in het laag. Als je subamp dat kan is dat natuurlijk geen probleem.
Op de XXL Powersound module zit een crossover knop. Dacht dat die altijd waren voor als je een sub niet op de LFE aansluit, maar op de ampspeakeruitgangen > sub > fronts manier. Maar als ik er aan draai lijkt het wel wat te doen (ik heb via LFE).
Seers schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:00:
Maar waarom geen basreflex? Als ik het goed lees vind je dat veel mooier. Dan wappert de woofer minder en is je bas meer aanwezig.
Ik weet niet of het er veel toe doet wat ik wil. Anders had ik maar meer tijd moeten steken in een kast gemaakt vanuit een bepaalde woofer en meer geld. Het liefst had ik een sub gehad die naast een dikke film ervaring ook een beetje muzikaal is. Maar dat maakt me nu niet zoveel uit, zo'n sub komt er toch ooit nog wel (wanneer ik ook mijn fronts vervang). Ik wil nu een sub die gewoon zijn ding doet en niet te snel over zijn nek gaat.

Waarom toch geen basreflex? Ben net blij dat ik iemand gestrikt heb om de kast te realiseren, dan zou ik nu dus weer terug moeten (heb ik zelf geen apparatuur voor)...

• Seers
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:43:
[...]

Op de XXL Powersound module zit een crossover knop. Dacht dat die altijd waren voor als je een sub niet op de LFE aansluit, maar op de ampspeakeruitgangen > sub > fronts manier. Maar als ik er aan draai lijkt het wel wat te doen (ik heb via LFE).
Dus geen boost?
Weet niet of het er veel toe doet wat ik wil. Anders had ik maar meer tijd moeten steken in een kast gemaakt vanuit een bepaalde woofer en meer geld. Het liefst had ik een sub gehad die naast een dikke film ervaring ook een beetje muzikaal is. Maar dat maakt me nu niet zoveel uit, zo'n sub komt er toch ooit nog wel (wanneer ik ook mijn fronts vervang). Ik wil nu een sub die gewoon zijn ding doet en niet te snel over zijn nek gaat.

Waarom toch geen basreflex? Ben net blij dat ik iemand gestrikt heb om de kast te realiseren, dan zou ik nu dus weer terug moeten (heb ik zelf geen apparatuur voor)...
Misschien ben ik heel dom hoor, maar je kunt toch gewoon nog een gat maken in de subwoofer en daar vervolgens een pijp in zetten? DAn koop je bij de Speaker en Co bijvoorbeeld een baspijp, en die kun je er van buiten netjes inzetten. Ik neem toch aan dat je wel een boor of decoupeerzaag thuis hebt?

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-01 23:04
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 11:43:
Mijn sub zit ook via LFE aangesloten op mijn receiver. Maar volgens mij ligt het er ook aan of je receiver ook een crossover erin heeft zitten of kaninstellen!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Verwijderd

Topicstarter
Hij lijkt wel wat te doen, dus het lijkt me dat je ook kan boosten bij de LFE manier.
Seers schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 13:51:
Misschien ben ik heel dom hoor, maar je kunt toch gewoon nog een gat maken in de subwoofer en daar vervolgens een pijp in zetten? DAn koop je bij de Speaker en Co bijvoorbeeld een baspijp, en die kun je er van buiten netjes inzetten. Ik neem toch aan dat je wel een boor of decoupeerzaag thuis hebt?
Noppe ik heb dus geen decoupeerzaag.

• Seers
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:58:
[...]

Hij lijkt wel wat te doen, dus het lijkt me dat je ook kan boosten bij de LFE manier.
Ik gok dat hij precies doet wat erop staat. Hij knipt meer hoog eraf, en daardoor houdt je meer bas over. Dus het doet wel degelijk iets, maar het is geen basboost.
Noppe ik heb dus geen decoupeerzaag.
En ook geen vrienden/familie/kennissen/tweakers in de buurt die dat wel hebben? Ik bedoel, ik zou het wel weten hoor. En als je wel een boor hebt kun je ook af met een gatenzaag of zo'n slingerboor. Kleine investering voor het resultaat imo.

Verwijderd

Topicstarter
Seers schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 17:07:
[...]
Ik gok dat hij precies doet wat erop staat. Hij knipt meer hoog eraf, en daardoor houdt je meer bas over. Dus het doet wel degelijk iets, maar het is geen basboost.
Oke
Seers schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 17:07:
[...]
En ook geen vrienden/familie/kennissen/tweakers in de buurt die dat wel hebben? Ik bedoel, ik zou het wel weten hoor. En als je wel een boor hebt kun je ook af met een gatenzaag of zo'n slingerboor. Kleine investering voor het resultaat imo.
Misschien is een grote gaten boor wel een optie. Probleem is misschien dat de voorkant een dubbele wand heeft. Met een grote gatenboor gaat dat misschien nog wel, maar niet met een decoupeerzaag iig. Of je kan dat gat toch ook gewoon aan de onderkant maken (staat op pootjes)?
10 cm ofzo?

• Seers
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 17:37:
Misschien is een grote gaten boor wel een optie. Probleem is misschien dat de voorkant een dubbele wand heeft. Met een grote gatenboor gaat dat misschien nog wel, maar niet met een decoupeerzaag iig. Of je kan dat gat toch ook gewoon aan de onderkant maken (staat op pootjes)?
10 cm ofzo?
Ik zou niet zomaar in het wilde weg een gat gaan zagen, want er moet natuurlijk wel een pijp inpassen, qua diameter pijp en fysiek qua lengte in je kast. Dus je moet eerst bepalen wat voor tuningsfrequentie je gaat nemen en dan kun je eens je pijp gaan berekenen en hoe je dat gaat passen en dergelijke. Want straks komt te pijp tegen de driver aan bijvoorbeeld, en da's niet zo wenselijk. Dus even goed nadenken wat je er precies mee wilt en dergelijke. Maar als ik in jouw schoenen zou staan zou ik zeker een basreflex ontwerp willen.

Een pijp aan de onderkant kan wel maar brengt wel wat moeilijkheden met zich mee.

Maarre, heb je ook een plaatje van je kast?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
De XXL subamp heeft geen boost, alleen gain en een crossover van 50 tot 150Hz :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• teacher

teacher

Dysgaf!

Denk ook eens aan een slotpoort :)

Pagina: 1