Dubbele tik SATA harddisk bij afsluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 563 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 21:48
Goedenavond Tweakers,

Ik heb enige tijd tot mijn grote tevredenheid een systeem samengesteld, daarbij heb ik mijn Western Digital SATA hdd (300 GB) van mijn oude systeem meegenomen en samen met de nieuwe Western Digital 500 GB disk aangesloten, wat neerkomt op 800 GB. Da's mooi, maar die hdd van 300 GB tikt twee keer kort vlak voor de powerdown bij afsluiten. Het is nogal een hard geluid en ik vraag me af of het schadelijk is of niet. Het is namelijk zo dat de HDD dit bij mijn oude configuratie niet deed, tenzij ik geen SATA driver geladen had in Windows.

Om te kijken hoe de 2e harddisk reageerde bij het afsluiten heb ik gestart van een Ubuntu 7.04 LiveCD _/-\o_ , om daarna de PC weer uit te zetten. Geen enkel probleem, de dubbele tik van de 300 GB schijf was niet te horen zoals in Windows wel het geval is. Nu vermoed ik dus dat het een driverprobleem is. In de bios staat de instelling op AHCI mode, native IDE enabled. Het op disabled zetten maakt geen verschil.

Specs:

CPU: Intel Core Duo 2 E6750
Mobo: Gigabyte P35C-DS3R (Bios: F4, laatste)
Ram: 2 GB Kingston DDR2 667mhz Dual Channel
HDD-1: WD5000AAKS, 500 GB (aangesloten op SATA-0), C:\
HDD-2: WD3000JD, 300 GB (aangesloten op SATA-1), D:\

Bij het installeren van Windows XP heb ik gebruik gemaakt van een unattended SP2 geslipstreamde CD met de drivers van DriverPacks.net, inclusief storage en LAN drivers. Daarna alles wat nodig was van de Gigabyte CD, incl. Intel INF update. Later heb ik van de website van Intel.com nog een INF update gehaald en de Matrix Storage manager gedownload, http://downloadcenter.int...x?ProductID=2101&lang=eng.

De 2x 'klik' van de 300 GB hdd was nog steeds te horen, en ook de Matrix Storage drivers van Gigabyte maakten helaas geen verschil. Als laatste poging heb ik nog de SATA diskette gedownload en in Apparaatbeheer handmatig de driver toegevoegd, maar het maakte allemaal niet uit.

In appraatbeheer staat het volgende onder IDE ATA/ATAPI Controllers:

Intel(r) ICH9 SATA AHCI Controller
Primair IDE kanaal
Secundair IDE kanaal
Standaard Dual Channel PCI IDE Controller

Het geluid van de tik bij afsluiten van Windows kun je hier beluisteren. Nu vraag ik me dus af of dit niet schadelijk is en waarom het dan (met de juiste drivers in Windows?) onder Ubuntu wel netjes gaat.

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 15:53

Japser

Jeej!

Mijn WD 400GB geeft bij een powerdown ook een ijzingwekkende klik, volgens mij is het gewoon standaard. En of t schadelijk is, mn gevoel zegt van wel...maar of t echt zo is.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:55
Ik dacht dat het iets was als het veilig 'wegzetten' van de leeskop zodat er niks mee kan gebeuren, het is in ieder geval iets wat vrij veel voorkomt. Anders zal je met [search=tik afsluiten harde schijf] vast nog wel wat erover kunnen vinden ;)

The devil is in the details.

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 21:48
Thnx. Ik heb hier gezien dat het normaal is, als ze er ook nog eens een audiosample bijdeden zou dat veel mensen geruststellen, gezien het ook een hard geluid is. Mijn nieuwe WD Caviar SE16 heeft er geen last van, maar ik vind het nog steeds raar dat mijn oude PC (met Nvidia Nforce chipset) de harddisk een stuk minder luidruchtig parkeerde, hetzelfde ongeveer als ik mijn nieuwe PC gewoon uit zou drukken. Dan klinkt de parkeeractie toch anders.

Verder nooit problemen gehad met de schijf, ik ben eigenlijk altijd WD trouw gebleven omdat ik er nooit problemen mee heb gehad, zelfs toen een 80 GB IDE exemplaar mijn brakke Qtec voeding ooit overleefd had, en de schijf nu nog steeds in gebruik is.

[ Voor 13% gewijzigd door AvWijk op 14-10-2007 16:56 ]

• Moe_Szyslak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-01 15:58
AvWijk schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 16:53:
Thnx. Ik heb hier gezien dat het normaal is, als ze er ook nog eens een audiosample bijdeden zou dat veel mensen geruststellen, gezien het ook een hard geluid is. Mijn nieuwe WD Caviar SE16 heeft er geen last van, maar ik vind het nog steeds raar dat mijn oude PC (met Nvidia Nforce chipset) de harddisk een stuk minder luidruchtig parkeerde, hetzelfde ongeveer als ik mijn nieuwe PC gewoon uit zou drukken. Dan klinkt de parkeeractie toch anders.

Verder nooit problemen gehad met de schijf, ik ben eigenlijk altijd WD trouw gebleven omdat ik er nooit problemen mee heb gehad, zelfs toen een 80 GB IDE exemplaar mijn brakke Qtec voeding ooit overleefd had, en de schijf nu nog steeds in gebruik is.
Goeie link. Ik vroeg het me ook al af. M'n Maxtor schijf doet het namelijk ook.