AC97 probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• Gnarkill2k6
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11-2022
Even vooraf... ik weet niet of ik in het goeie forum zit... sorry als het niet zo is.

Ik heb dus een probleem met mn onboard geluid. Tot vandaag nergens problemen mee gehad, draai al ruim een jaar op mijn huidige soft- en hardware configuratie.
Nu het probleem... ik heb geen geluid meer! nieuwe drivers geprobeerd... oude drivers gedeinstaleerd.. niks helpt. Ik ben zelfs een beetje bang geworden dat het probleem misschien hardwarematig is.

Heeft iemand tips die ik kan gebruiken om weer geluid te krijgen? (en nee, mn speakers zijn niet kapot en de stekker zit er ook gewoon in ;-)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Check de instellingen van de audioapparaten eens in het configuratiescherm. Staan alle volumes maximaal, staat de goede poort als output-poort geselecteerd in de drivers, en heb je niet toevallig de master gedempt?

Bovendien is het handig even bij apparaatbeheer te kijken of jouw AC97 nog wel gevonden kan worden, en/of in het BIOS of deze dan nog wel ingeschakeld is.

[ Voor 26% gewijzigd door TheZeroorez op 13-10-2007 22:22 ]

• Gnarkill2k6
ondertussen werken mijn center / subwoofer en achterspeakers wel weer... nieuwe drivers van asus gedownload. het lijkt er dus op dat mijn groene (front) aansluiting kapot is...

heeft iemand misschien een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem trouwens met een onboard variant... Als ik (verschillende) driver probeer dan slaat het systeem bij installatie gewoonweg af met een reboot (en de gebruikelijke HD-tik).

Beetje vaag probleem, lijkt me een verkeerde driver.

• Gnarkill2k6
de driver die ik heb geprobeerd zijn allemaal voor ac97... kan weinig aan mis zijn zou je zeggen... heb alle aansluitingen trouwens geprobeerd... alles werkt behalve de groene aansluitingen... voor en achter op de kast werken ze niet. Het programmatje die kan zien wat er aangesloten is denkt trouwens dat er iets mis is met mijn lijningang en mijn front(groene)aansluiting... erg vervelend..

Ik heb btw ooit wel eens gedacht aan een "echte" pci geluidskaart.. zou dat gaan werken? misschien ga ik dat dan wel weer overwegen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gnarkill2k6 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 22:57:
de driver die ik heb geprobeerd zijn allemaal voor ac97... kan weinig aan mis zijn zou je zeggen... heb alle aansluitingen trouwens geprobeerd... alles werkt behalve de groene aansluitingen... voor en achter op de kast werken ze niet. Het programmatje die kan zien wat er aangesloten is denkt trouwens dat er iets mis is met mijn lijningang en mijn front(groene)aansluiting... erg vervelend..

Ik heb btw ooit wel eens gedacht aan een "echte" pci geluidskaart.. zou dat gaan werken? misschien ga ik dat dan wel weer overwegen.
Kijk dan eens even of je die jack sensing niet kunt uitzetten. Mogelijk dat daar het probleem ligt.

• Gnarkill2k6
dat lukt helaas niet met het amateuristische programmatje wat erbij hoort... Realtek Sound Manager...
Ik hoor trouwens wel wat geruis en zo met een koptelefoon als ik geluid probeer af te spelen op de groene poort.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gnarkill2k6 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 22:57:
Mits je speakers niet dood zijn, gaat dat werken ja. Kost ook helemaal niet veel. (Gezien je nu AC97 hebt zul je toch niet voor de hoogste kwaliteit gaan, dus volstaat iets als dit prima!)

• Gnarkill2k6
mja ik zat er al een tijd over na te denken om een goeie kaart te nemen... als muziekliefhebber en parttime gamer :p zit ik daarom aan de X-Fi serie van Creative te denken... eigenlijk wilde ik mn pc pas over een tijdje upgraden met meer ram, niewe gpu en dus een geluidskaart. maar nu mn geluid dus upgefucked is komt die geluidskaart waarschijnlijk eerder.

Dit leek me een mooie

Of deze

[ Voor 11% gewijzigd door Gnarkill2k6 op 14-10-2007 10:49 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gnarkill2k6 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:06:
dat lukt helaas niet met het amateuristische programmatje wat erbij hoort... Realtek Sound Manager...
Ik hoor trouwens wel wat geruis en zo met een koptelefoon als ik geluid probeer af te spelen op de groene poort.
Normaalgezien moet je op z'n minst kunnen instellen welk apparaat er is aangesloten. Grote kans dat de geluidskaart het apparaat verkeerd herkend en dus een verkeerd of onvoldoende sterk signaal uitzendt. De realtek configuratieprogramma's zijn inderdaad niet echt gebruiksvriendelijk dus je moet soms even goed zoeken.

Helaas heb ik Realtek HD Audio dus het is moeilijk om te helpen :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mja, met dergelijk weinig accurate info kan eigenlijk geen antwoord worden gegeven zonder een goede glazen bol.

Probeer eerst maar eens duidelijk te krijgen of je een hardwarematig probleem hebt of een software/driver issue.
Indien het laatste, dan is het ook wel zo verstandig om de gebruikte Windows versie te vermelden, en dat mis ik ook in dit topic.
Volgens de Windows Clients - Policy hoort die zelfs in je topictitel te staan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.