XFX Revo64 3port - BootROM conflicten

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi allemaal!

Gisteren kreeg ik een bestelling binnen. Daar zaten twee XFX Revo64 kaarten bij. Ik wil ze gaan gebruiken om een fileserver mee op te zetten. (lekker goedkoop, RAID3, en snel genoeg ;) )

Na inbouw bootte het systeem niet. Als ik de kaart er uit haal werkt het wel.
Ik heb er een tijdje mee zitten prutsen en het komt er op neer dat als ik alle apparatuur met een BootROM uitzet/verwijder, het systeem kan booten met een Revo64 kaart.
Dus de onboard SATA RAID van het moederbord moet uit, m'n 3Com netwerkkaarten met eigen PXE BootROM er uit, en ook de PXE BootROM van de onboard netwerk kaart.
Twee Revo64's naast elkaar geeft hetzelfde probleem.

Het lijkt er op dat de Revo64 kaart een soort van master status wil hebben en niet wil booten als er meer BootROM's actief zijn.
Alle combinaties zonder Revo kaart werken wel gewoon goed.

Nu zitten er een heel aantal headers op de Revo kaart, en ik kan nergens een pinout daar van vinden. In de handleiding wordt alleen gemeld dat als je op jumper "pf" een jumperplasticje doet, je de kaart kan flashen naar een nieuwe ROM versie.
De rest heeft dus vast allerlei functies, maar ik kan niet vinden welke.
Ik zit te hopen dat er een ROM disable tussen zit oid, of iig iets wat de conflicten tussen de BootROM's oplost.

Heeft iemand enig idee waar ik de jumpersettings van de kaart kan vinden? Of in ieder geval een optie om de conflicten op te lossen? Ik wil namelijk wel graag m'n 3Com netwerkkaartjes blijven gebruiken...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Nog geen 24 uur, maar na wat prutsen heb ik uitgevonden dat ik de XFX Bios uit kan zetten via de XFX Bios :P
Een eenorm gekloot dus, omdat ik dan eerst alle insteekkaarten uit moet bouwen, dan de BIOS settings aanpassen, XFX kaart er in, XFX Bios aanpassen, 2de XFX kaart er in, 2de XFX Bios aanpassen, BIOS settings weer terugzetten, naja je volgt het wel :P En als je de kaart dan wil gebruiken in een andere machine waar er wel geboot moet worden, heb je eerst een volledige Windows install nodig om de XFX Biossen weer in te schakelen.

Dus, toch nog benieuwd naar wat de jumpers precies doen en of die functie daar toevallig ook tussen zit :P

[ Voor 50% gewijzigd door McKaamos op 14-10-2007 12:02 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Helemaal niemand? :'(
Zelfs geen "specs"? :'(
:P

Anyway, ik krijg het nogsteeds niet aan het booten. Alleen na een CMOS reset werkt het. Ik schakel alle mogelijke functies in de BIOS uit, save en reboot, en geen boot...
Ook als ik de Int13 en ROM van de XFX kaart uit zet gebeurt er nogsteeds niks.
Andere kaart met alleen Int13 uit still nothing (sja, het start na een CMOS reset... anders had ik die instelling niet gekregen)

Ik heb ook beide kaarten nu op "PF" jumper staan. Deze jumper is voor het flashen.
Met 1 kaart krijg ik wel boot. Het HDD ledje van de kaart blijft knipperen. 2de Kaart erbij (met en zonder PF) resulteert in no-boot.

De Netcell website is ondertussen ook plat. Ik had gehoopt daar een nieuwe firmware vandaan te kunnen halen om zo de kaarten te flashen naar de nieuwste versie.
Of anders een methode om de kaarten aan het booten te krijgen.
Netcell is de fabrikant van de NC3000 XOR processor op de kaart, kaart schijnt reference design te zijn.

Ik heb ook al heel even 1 van de kaarten in een oude P3 bak gehad om te checken of ze wel werken.
Dat bootte direct. Misschien dat er een compatibility probleem is?

Systemspecs:
-Aopen AX4GA Max
(S478, Intel 845 chipset, SATA, LAN, Sound, VGA, nieuwste BIOS versie)
-Intel Pentium4 2.53Ghz, 533FSB
-2x 512MB DDR400
-2x 3Com 905TX 100Mbps PCI (momenteel er uit)
-Plextor CD brander
-10GB HDD (niet aangesloten)

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 15-10-2007 10:22 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Kan ook zijn dat het gewoon niet mogelijk is om twee dezelfde XFX adapters in een systeem te hebben. Kan dus dat die biossen elkaar tegen werken. Ik weet van Promise kaarten dat ze prima samen werken en als je twee dezelfde hebt je zelfs kunt teamen. Maaruh je hebt nu in totaal 6 sata poorten erbij? Had je niet beter voor een enkele 8-poorts controller kunnen kiezen?

Overigens heb ik zelf een probleem om m'n Promise EX8350 samen te laten werken met de onboard Intel ICH7R. Zodra de laatste in raid modus staat kan ik niet meer opstarten (knipperende cursor), in IDE modus prima. En als het me lukte te starten dan kreeg ik een "apparaat kan niet starten" in windows device manager zelf.

[ Voor 30% gewijzigd door Dukey op 15-10-2007 11:38 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ik heb het probleem ook met 1 kaart ;)
Beide kaarten er in en dan een CMOS reset wil ook.

Zodra ik de BIOS ingesteld heb (ookal heb ik die zo kaal mogelijk gedaan met 2 gereserveerde IRQ's) dan werkt het niet meer.

Volgens XFX moeten 2 dezelfde kaarten naast elkaar mogelijk zijn als je van 1 van de 2 de ROM uitschakelt.

En btw, een 8poort is leuk, maar weet jij er een die RAID3 of 5 bied, op PCI kan, hardware accelerated is (aka: weinig CPU load), eigen cache RAM heeft, in een PCI slot past en slechts 4 tientjes kost? ;)

Vanavond als ik terug ben van m'n werk ga ik ff testen of ik het werkend kan krijgen in een P3 PC.
1 kaart al geprobeerd, werkte zonder aanpassingen.
Ik denk dan ook dat er een compatibilityprobleem is oid.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 15-10-2007 11:57 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

McKaamos schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 11:56:
Ik heb het probleem ook met 1 kaart ;)
Beide kaarten er in en dan een CMOS reset wil ook.

Zodra ik de BIOS ingesteld heb (ookal heb ik die zo kaal mogelijk gedaan met 2 gereserveerde IRQ's) dan werkt het niet meer.

Volgens XFX moeten 2 dezelfde kaarten naast elkaar mogelijk zijn als je van 1 van de 2 de ROM uitschakelt.

En btw, een 8poort is leuk, maar weet jij er een die RAID3 of 5 bied, op PCI kan, hardware accelerated is (aka: weinig CPU load), eigen cache RAM heeft, in een PCI slot past en slechts 4 tientjes kost? ;)

Vanavond als ik terug ben van m'n werk ga ik ff testen of ik het werkend kan krijgen in een P3 PC.
1 kaart al geprobeerd, werkte zonder aanpassingen.
Ik denk dan ook dat er een compatibilityprobleem is oid.
Zonder de verdere info op te zoeken kan ik je nu al zeggen dat die kaarten geen echte eigen processor en geheugen hebben ala Promise Supertrak, Areca, Adaptec etc. M.a.w. dit is hostbased en je hoofdprocessor doet het werk. Waarom? Vanwege de simpele reden dat zo'n processor niet voor 40 euro erop te zetten is samen met z'n eigen geheugen. Aan de andere kant heb je voor 80 euro geen 6 of 8 kanaals host-based raid-5 controller.

Maar je ziet nu wel dat het niet fatsoenlijk werkt terwijl je met een fatsoenlijke 8 kanaals allang aan het werk kon.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Thats where you're wrong. ;)
De XFX kaarten doen wel degelijk zelf het werk.
Meerdere reviews laten zien dat ze nagenoeg geen CPU load produceren, waaruit je kan afleiden dat ze inderdaad het werk zelf doen.
En btw, 40 euro was de totaalprijs, 2x 20 euro. De originele prijs was hoger, maar volgens mij wordt de serie gedumpt omdat Netcell over de kop is gegaan en XFX geen nieuwe kaarten meer kan produceren. Gewoon wegwerken van overstock.

Het probleem steekt hem er in dat de kaarten wel werken (iig 1tje in een P3 PC), maar niet op het gewenste moederbord.
Maargoed, als jij voor minder dan 100 euro een kaart voor me hebt die hetzelfde kan, houd ik me aanbevolen ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Naja als laatste update: ik weet niet hoe of waarom, maar het systeem boot nu met beide kaarten, ze worden beide herkend in Windows en kunnen beheerd worden met de beheersoftware.
Van beide kaarten staat nu de ROM uitgeschakeld. Alleen de ROM van de onboard SATA RAID staat aan. En m'n twee 3Com netwerkkaarten zijn ook geplaatst.

Het boot en het werkt, vraag niet hoe en waarom, maar het werkt.
Binnenkort alleen nog ff de fans silencen en een paar plaatjes laminaatondervloer aan de binnenkant van de kast plakken.

Schiet mij maar lek, maar er is niks veranderd aan de setup zoals ik er mee begon...

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 18-10-2007 01:25 ]

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
Heb je de kaarten (XFX en/of NICs) misschien in andere PCI sloten geplaatst vergeleken met de eerste keer? Dat heeft bij mij ook al regelmatig problemen opgelost.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Nope, precies dezelfde slots als eerder.

Pagina: 1