Link in selectbox

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-10 12:38
Voor een nieuwe website die ik aan het designen ben loop ik tegen een probleempje aan.

Ik wil dat mensen boven hun taal kunnen wijzigen door middel van een selectbox. Nu kun je relatief gemakkelijk met javascript maken dat er een link gevolgd wordt als de waarde van de selectbox gewijzigd wordt. Alleen wordt mijn site op die manier veel minder toegankelijk voor niet-grafische bezoekers als blinden en zoekmachines. Ook voor de mensen die javascript uit hebben staan werkt dit niet.

Nu was mijn eerste gedachte om in het option-element gewoon een anchor-element te plaatsen. Echter dit werkt niet en is ook geen valide html.

Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Hoe kan ik het beste de functionaliteit verkrijgen die ik wil zonder bepaalde bezoekersgroepen uit te sluiten?

Ik meen ooit een artikel gelezen te hebben dat ul en li elementen (met daarin anchor elementen) omzetten naar een selectbox dmv css. Kan dit en hoe? (of heb ik het verkeerd onthouden)

petersmit.eu

Verwijderd

Je zou natuurlijk een formuliertje met daarin een select box kunnen gebruiken, en de onchange event van de select gebruiken om het formulier te versturen (onchange="this.form.submit();"). Maak er een submitknopje bij, en je hebt opgelost voor mensen mét en zonder javascript.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Of anders een variant op suckerfish menu's?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Pete
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:25:Je zou natuurlijk een formuliertje met daarin een select box kunnen gebruiken, en de onchange event van de select gebruiken om het formulier te versturen (onchange="this.form.submit();"). Maak er een submitknopje bij, en je hebt opgelost voor mensen mét en zonder javascript.
Ok, zover was ik gekomen. Maar op die manier is het nog niet leesbaar voor blinden en zoekmachines.
-NMe- schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:38:
Of anders een variant op suckerfish menu's?
Suckerfish menu's zijn gewoon menu's. Niet echt een selectbox zoals ik in gedachten heb.

[ Voor 141% gewijzigd door Pete op 15-10-2007 17:41 ]

petersmit.eu

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je kunt ook gewoon anchors maken en die hiden met wat JS en vervangen door een dropdown. Zo heb je voor non-JS (enabled) browsers gewoon de anchors en anders de dropdown.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

phsmit schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:43:
Suckerfish menu's zijn gewoon menu's. Niet echt een selectbox zoals ik in gedachten heb.
Met styles kun je heel veel. En verder heb je niet echt andere opties die geen JS nodig hebben. ;)

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 19:55
RobIII schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:53:
Je kunt ook gewoon anchors maken en die hiden met wat JS en vervangen door een dropdown. Zo heb je voor non-JS (enabled) browsers gewoon de anchors en anders de dropdown.
bv: http://andrescholten.nl/i...element-spiderbaar-maken/

• Pete
phsmit schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:21:
Ik meen ooit een artikel gelezen te hebben dat ul en li elementen (met daarin anchor elementen) omzetten naar een selectbox dmv css. Kan dit en hoe? (of heb ik het verkeerd onthouden)
Kijk dat is de pagina die ik in gedachten had. Het is alleen javascript ipv css. Ik ga nog eens nadenken welke methode ik ga kiezen.

petersmit.eu

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CSS kan sowieso niets "omzetten". Als iets een ul is, dan kan het niet ineens door CSS een select worden. 8)7

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Langs de select een button maken?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-12 15:44

samo

yo/wassup

HTML:
1
<noscript><input type="submit"></noscript>

Is een makkelijke en snelle oplossing om toch een submit knop erachter te krijgen in geval van geen javascript.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dan nog wordt er niets geïndexeerd door Google. ;)

• Pete
-NMe- schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 14:27:
CSS kan sowieso niets "omzetten". Als iets een ul is, dan kan het niet ineens door CSS een select worden. 8)7
Dat klopt. Maar je kunt met css elementen zich laten gedragen als andere elementen. In theorie kun je met een image van een pijltje van de selectbox dmv css een ul als een selectbox er uit te laten zien. Uiteraard doet het niet hetzelfde als een select (het gaat geen waarde meegeven bij een formsubmit), maar op die manier wilde ik het ook niet gaan gebruiken.

Ik realiseerde vanmiddag pas dat ik zelf weet hoe ik het met css moet gaan aanpakken. Aan de ene kant heb ik dit topic dus te vroeg geopend (ik had het zelf ook uit kunnen zoeken), aan de andere kant heeft dit topic geholpen in het denkproces.

petersmit.eu

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je met CSS een select wil nabootsen, dan heb je toch juist wél wat aan suckerfish? :?

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

-NMe- schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:14:
Als je met CSS een select wil nabootsen, dan heb je toch juist wél wat aan suckerfish? :?
Zo out of the box werkt suckerfish niet goed in IE (iig, dat heb ik gemerkt). IE heeft juist de javascript die bij suckerfish zit nodig, firefox en opera niet.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het punt is dat je dan zelfs met javascript nog steeds valide en door zoekmachines te lezen links hebt. :)

• Pete
-NMe- schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:14:
Klopt, deze uitspraak van mij
phsmit schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:43:
[...]

klopt niet helemaal. Het is idd een vorm van Suckerfish wat ik nodig heb.

petersmit.eu

Pagina: 1