Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vraagje over utf-8 icm phpmyadmin

Pagina: 1
Acties:

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik wil een nieuwe internationele site met utf-8 gaan opzetten. Opzich werkt alles prima, apache serveert alles met utf-8, alles wordt opgeslagen in mysql als utf-8 (MySQL charset: UTF-8 Unicode (utf8) en MySQL connection collation: utf8_unicode_ci ) en ook alle tabellen etc.

Queries met php die ik uitvoer komen goed in de database, want als ik ze met php weer op het scherm laat zien dan zijn alle letters met accenten goed (á é etc.). Alleen als ik mysql command line uitvoer wordt het door een andere encodering gehaald want ik krijg niet de juist tekens, ook phpmyadmin laat ze niet goed zien.

Ik draai phpmyadmin 2.11.1, php 5.2.4 en mysql 5.0.37

Het werkt dus prima alleen phpmyadmin en command line via ssh komt het er niet goed uit. Iemand een idee hoe ik utf-8 goed kan weergeven in phpmyadmin? En command line?

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om en_US.UTF-8 als standaard locale in te stellen (environment variabele)? Dat moet het systeem dan uiteraard wel ondersteunen.

Verder: de command line kan ook niet alle tekens weergeven, volgens mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2007 16:22 ]

• Y0ur1
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:22:
Heb je al geprobeerd om en_US.UTF-8 als standaard locale in te stellen (environment variabele)? Dat moet het systeem dan uiteraard wel ondersteunen.

Verder: de command line kan ook niet alle tekens weergeven, volgens mij.
waar moet ik dat doen?

• Y0ur1
  • Niet online
Maar een environment variabele gaat mijn probleem met phpmyadmin toch niet oplossen?

• Y0ur1
  • Niet online
Ik heb het probleem al gevonden, de verbinding van php naar mysql was blijkbaar nog niet met utf8, in mijn testfile, niet phpmyadmin. Weet iemand waarom dit standaard niet goed staat? Ik gebruik nu SET NAMES 'utf8' voor mijn query en nu laat hij het overal wel goed zien.
Moet ik nou in mijn hele applicatie overal SET NAMES 'utf8' eerst gaan uitvoeren, of kan ik dit ergens instellen??

[ Voor 4% gewijzigd door Y0ur1 op 13-10-2007 16:59 ]

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Y0ur1 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:28:
[...]

Maar een environment variabele gaat mijn probleem met phpmyadmin toch niet oplossen?
Ik denk dat Cheatah bedoelde dat als je je systeem insteld op US_UTF8, dat de programma's die op je systeem er dan van uitgaan dat dit standaard moet gebruikt worden, en opdie manier eigenlijk Set Names al uitvoerd

(probeer alleen Cheatah te verduidelijken, heb hier zelf weinig kennis over)

~ Mijn prog blog!

• Y0ur1
  • Niet online
Ik begrijp dat UTF8 onder php5 nog niet echt optimaal is, ik zal er maar mee moeten leren leven denk ik zo. Ik kijk wel uit naar PHP6 op dit vlak :)€

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt het eerst over mysql en nu opeens ligt het aan PHP < 6 ?
Y0ur1 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:59:
Moet ik nou in mijn hele applicatie overal SET NAMES 'utf8' eerst gaan uitvoeren, of kan ik dit ergens instellen??
Dat commando hoef je maar max 1 keer per mysql sessie te doen hoor, dus je hoeft het echt niet voor alle queries te plakken.

{signature}

• Y0ur1
  • Niet online
Voutloos schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 08:15:
Je hebt het eerst over mysql en nu opeens ligt het aan PHP < 6 ?
[...]
Dat commando hoef je maar max 1 keer per mysql sessie te doen hoor, dus je hoeft het echt niet voor alle queries te plakken.
Ja klopt, maar er komt ook wel effe wat bij kijken als je alles utf8 wil doen met php5, vandaar dat het misschien een beetje hak op de tak lijkt. Wat ik bedoelde met utf8 in < PHP 6 is dat je ook allemaal multibyte string functies moet gaan gebruiken, geen BOM moet gebruiken en als utf8 opslaan etc etc.

Ik heb gebruik een database classe dus ik bouw het gewoon daar in.

[ Voor 5% gewijzigd door Y0ur1 op 15-10-2007 12:08 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Y0ur1 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 16:59:
Je kan MySQL opdracht geven een bepaald commando uit te voeren ter initialisatie van iederen nieuwe verbinding.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1