Toon posts:

Linux harddrive in externe behuizing plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een groot deel van mijn bestanden op een HDD staan die in mijn Sun Ultra 5 server hangt. Ivm een verhuizing gaat deze Ultra 5 de deur uit. Uiteraard wil ik die bestanden niet kwijt, dus is mijn huidige idee om die HDD in een externe behuizing te plaatsen.

Probleem is echter het filesystem. Momenteel gebruik ik XFS, ik neem aan dat ik dit zal moeten omzetten naar VFAT of NTFS om de HDD in een externe behuizing onder WinXP te gebruiken?! Daarnaast, is het überhaupt mogelijk om dit te doen zonder alle data kwijt te raken?

TIA,
Jan

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
Ik weet niet hoe het zit met XFS, maar voor EXT2 en EXT3 zijn er opensource drivers beschikbaar voor windows XP en VIsta. Misschien kan je er even naar zoeken.

:j

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat er een Crossmeta driver is, maakt het echter nog iets uit dat de HDD via USB aan de PC hangt?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Hou er rekening mee dat de partitie-layout op die disk gebruik maakt van het Sun Disk Label, niet van het MS-DOS partitie tabel die op PCs gebruikelijk is. Ik vrees dat Windows geen Sun Disk Label snapt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, al met al is het dus eigenlijk handiger om alles naar een nieuwe externe HDD over te pompen (Samba/ FTP/ whatever) in plaats van die HDD te converteren...

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:18

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Converteren van een partitie met data erop gaat trouwens NOOIT gegarandeerd goed :) Je moet dus sowieso een backup maken.

Hier stond een dode link.

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
Ook al zou je XFS kunnen gebruiken, als je deze schijf voorlopig in Windows gaat gebruiken is het op de lange termijn natuurlijk beter om NTFS te gebruiken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Agreed, maar alles bij elkaar denk ik dat het beter is om een nieuwe externe HDD te kopen, alle data te kopieren en de bestaande schijf te formatteren. Zal een kleine investering zijn, maar op de lange termijn wel veiliger. :)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk overigens dat in een utra sparc 5 server wel SCSI disks zitten, dus zul je dan wel iets van een scsi controller moeten hebben en een externe behuizing die daarvoor geschikt is. ( Ik kan me vergissen, maar IDE schijven zaten toch allleen in de (latere) workstations toch ?)

Vervolgens zou ik met een linux live-cd o.i.d. proberen de data over te zetten. Linux heeft wel ondersteuning voor XFS en Sun disklabels.

Daarna omzetten naar NTFS/FAT wat je maar wilt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ultra 5 is geen server, maar een workstation (tenzij het een Ultra Axi is maar die kans is niet zo groot en wordt ook niet genoemd), en heeft geen scsi maar IDE onboard :)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
blaataaps schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 13:22:
Ultra 5 is geen server, maar een workstation (tenzij het een Ultra Axi is maar die kans is niet zo groot en wordt ook niet genoemd), en heeft geen scsi maar IDE onboard.
Doh ! natuurlijk. Beetje in de war met Sparc 5 server (geen ultra). }:O

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1