Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vreemde download

Pagina: 1
Acties:
  • 996 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TerrorMachine
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 13:53

TerrorMachine

- Down For Life -

Topicstarter
Ik zat een beetje rond te kijken op tweakers toen mijn oog viel op een nieuwe versie van
Crap Cleaner 2.01.507.

Ik dacht hee handig die ga ik eens downloaden. dus later ging ik via google zoeken op rap cleaner
ik open de eerste link en wordt netjes naar de juiste versie geleid (dacht ik)
Het was echter dit bestand dat er gedownload werd installer-51314-840-CCleaner.exe
en het bleek dus helemaal niet te gaan om crap cleaner maar een soort "namaak" tool ofzo.

Gelukkig ontdekte ik het op tijd. maar ik wil de medetweakers toch even waarschuwen voor dit fenomeen

De site waar ik in eerste instantie van downloade (is dit immiddels goed Nederlandsch)
is: http://dutch.ircfast.com/***

dus weest gewaarschuwt

[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 24-10-2007 18:02 ]

Ik mag niet klagen......dat mag dan weer niet

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Als je de rechtstreekse link via de meuktracker had gepakt was er niets aan de hand geweest ;)
http://download.ccleaner.com/ccsetup201.exe

[ Voor 34% gewijzigd door Arthas op 13-10-2007 12:17 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TerrorMachine schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 12:00:
De site waar ik in eerste instantie van downloade (is dit immiddels goed Nederlandsch)
offtopic:
Nee :P
Het is downloadde ;) stam+de :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-11 18:00
ccleaner staat voor crap cleaner. veel gebruikte afkorting.

volgens mij is die download dus gewoon goed

• TerrorMachine

TerrorMachine

- Down For Life -

Topicstarter
@Arthas okee ik had idd bij meuktracker kunnen downloaden
maar ja ik bedacht me later pas dat me dit tooltje wel handig leek
dus maar ff gegoogled vandaar.

@Matthijs B: probeer jij anders die download ff dan wil ik wel van je horen of het idd dezelfde CCleaner is....

@anandus: ik had het moeten weten stam +de stom van me |:(

Verwijderd

Ga altijd naar de website van het softwarebedrijf zelf om iets te downloaden.

Analyse van de ircfast download; http://www.threatexpert.c...b4-41a5-82fb-aeb168ba04d5

Je krijgt dus ongevraagd rommel binnen, en die rommel gaat een poging doen om via de officiële website van CCleaner het programma te downloaden dat je ook eigenlijk wilde hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2007 12:56 . Reden: typo ]

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Matthijs B heeft natuurlijk gewoon gelijk..... crap cleaner oftwel CCLEANER

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Nee, die download is toch echt anders hoor; zie ook zomaar's reactie & linkje. Op die vage site download je gewoon eerst spyware troep die vervolgens de echte installer voor je download ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• TerrorMachine

TerrorMachine

- Down For Life -

Topicstarter
@zomaar: dus die "troep" installeerd uiteindelijk wel de ECHTE CCleaner
ze kwamen in het instal bestand al met websites en smsjes die je moest sturen.....
tja dan ga je de boel wantrouwen..

Lesson learned: vertrouw niet altijd op de eerste link die google geeft.

• grolo2010
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 19:38
Alle downloads van die site zijn 689kB, dus kun je wel stellen dat ze fake zijn. Ik ga ze in ieder geval niet installeren.

Verwijderd

GRATIS programma's (Freeware) die via een gesponsorde koppeling worden aangeboden.......

Dus iemand moet betalen om jou via hun website een gratis beschikbaar programma (ik bedoel absoluut géén shareware of trial-versie) aan te bieden.

Ergens moet dan een belletje gaan rinkelen.

Nu niet allemaal op de gesponsorde koppeling gaan drukken in Google.... 8) })

Verwijderd

TerrorMachine schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 13:04:
@zomaar: dus die "troep" installeerd uiteindelijk wel de ECHTE CCleaner
Uhm... er wordt wel een poging gedaan.

Verwijderd

Het is geen spyware of iets dergelijks.
Het programma neemt contact op met de 'thuisserver' die het programma vertelt welk bestand gedownload dient te worden.

Clue van het verhaal is dat als het programma eenmaal gedownload is, je 3 SMSjes à 1,50EUR/SMS moet ontvangen om je download te 'activeren'.

Ik vraag me af of het legaal is wat ze doen.
In elk geval een aardig twijfelgeval om detectie voor toe te voegen.

Verwijderd

Het is gewoon een vorm van oplichting.

Een AV detecteert het bestand als "Ircfast", en wat andere AV's waren ook niet tevreden.

Laat ze de website wat duidelijker maken;

Klik HIER (url) om € 4,50 te betalen voor iets dat je DAAR (url) gratis kunt downloaden.

:-)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraag me toch af op welke woorden je dan googled of van de hoeveelste pagina je die link gehaald hebt, want zowel crapcleaner, ccleaner, crap cleaner, of wat dan ook, stuurt je naar de site van Piriform, FileHippo, en dat gevolgd door enkele download.com-like sites...

Verder lijkt het mij een beetje overbodig om voor elke malafide link een topic te openen. Laat staan om die link er nog in te pasten ook ;) Spam? O-)

[ Voor 23% gewijzigd door TheZeroorez op 13-10-2007 14:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:04:
Het is gewoon een vorm van oplichting.
Zo zwart-wit kun je dat niet stellen. Het programma is al maanden bekend, echter is er maar één AV die het detecteert. En die AV geeft er überhaupt geen verdict aan, alleen de naam van het programma.

Ik denk dat de enige reden waarom dit illegaal kan zijn, is omdat er EULAs van programma's mbt. distributie worden verbroken. Van oplichting hoeft helemaal geen sprake te zijn, dat is zo niet vast te stellen.

Verwijderd

The_Zeroorez

Als ik zoek naar ccleaner met Google staat de foute link helemaal bovenaan als gesponsorde koppeling.

Schouw,

Het mag dan misschien volgens de letteren der Nederlandse wet geen oplichting worden genoemd maar het is toch wel overduidelijk een erg achterbakse manier om geld te verdienen aan programma's die gewoon gratis zijn.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 15:37:
The_Zeroorez

Als ik zoek naar ccleaner met Google staat de foute link helemaal bovenaan als gesponsorde koppeling.
Ah, die. Wist niet dat die dingen gebruikt worden door mensen. En tja, dat er in Google Ads malifide zooi zit is toch wel bekend? Kijk maar eens naar al die WoW-farms enzo erin.. Als je ze überhaupt aan hebt staan :>

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:04
Ik was vandaag op zoek naar een mp3 -> wma converter, dus ik zoek in google naar mp3 to wma. De eerste link die google gaf, aangeklikt.
Vervolgens het progje gedownload naar mijn bureaublad. De virusscanner gaf na download onmiddelijk aan dat het spyware is, en ik heb op verwijderen geklikt.
Echter, de .exe staat nog steeds op mijn bureaublad en is met geen mogelijkheid te verwijderen... "kan blablabla niet verwijderen. Het is door iemand anders of door een programma in gebruik".
Ik krijg het bestand met geen mogelijkheid verwijderd... Ik heb al een ander account aangemaakt, en geprobeerd vanuit daar de .exe te verwijderen, ik heb geprobeerd om dit bestand in de veilig modus te verwijderen, geen van beide wilde. Ik kreeg iedere keer de bovenstaande melding... |:(

HELP! Hoe krijg ik dit bestand verwijderd??? 8)7

Modbreakje: open volgende keer gewoon even je eigen topic als je er zelf niet uit komt en niets kan vinden via Google/GoTsearch etc. Een 'willekeurig' ander topic kapen is nergens voor nodig.

En geef de link naar de troep ook niet als het toch malware is 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door F_J_K op 24-10-2007 18:01 ]

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
Download KillBox op je bureaublad.

Daarmee kan je de exe selecteren en verwijderen. Mogelijk moet de PC opnieuw worden opgestart.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Download crapcleaner om het bestandje te verwijderen :P
Hierboven vindt je de directe link via de meuktracker ;)

• Arthas
  • Laatst online: 01-09 11:14
[b]draayertje schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:43:[

HELP! Hoe krijg ik dit bestand verwijderd??? 8)7
Het programma dat het in gebruik heeft is explorer.exe waarschijnlijk.
Killbox en CCleaner pakken het aan, een andere mogelijkheid is via Taskmanager explorer.exe te stoppen, het bestand verwijderen en vervolgens weer via Taskmanager explorer.exe opnieuw te starten.
Niet schrikken wanneer je de taakbalk kwijt raakt, dat is normaal ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Arthas op 24-10-2007 16:54 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik merk, na mijn modbreakje, dat het van dezelfde server komt als het originele topic. Conclusie: downloads van dutch.ircfast.com zijn verdacht :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

F_J_K schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:03:
Ik merk, na mijn modbreakje, dat het van dezelfde server komt als het originele topic. Conclusie: downloads van dutch.ircfast.com zijn verdacht :P
Verdacht is niet het juiste woord....

Ik ben geen Symantec fan maar hoop wel dat elke AV het voorbeeld van Symantec zal volgen en alle installers van noemmaareenland.ircfast.com zal detecteren als malware.

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:04
F_J_K schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:03:
Ik had misschien moeten melden dat hier om een download van dutch.ircfast.com ging, dat was wat duidelijker geweest :)

Maar goed, killbox gebruikt en die heeft het bestand na een reboot verwijderd. Gelukkig, want je krijgt bijna het gevoel dat je geen baas meer bent over je eigen computer |:(
Pagina: 1