Toon posts:

Lacie externe HD altijd aan

Pagina: 1
Acties:
  • 633 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Lacie Desktop Hard Disk van 500GB. Er zit verder geen aan of uit knop op, zodra je hem stroom geeft gaat hij aan.

Nu maak ik me een beetje zorgen want als ik mijn computer uit zet blijft die lacie gewoon vrolijk doordraaien. Ik haal hem nu wel van de stroom af maar betwijfel of dat goed is voor mijn schijf. Je hoort hem namelijk niet uitschakelen of zo.

Hoort dit zo en is hier een oplossing voor?

Verwijderd

Dit is iets wat meer schijven hebben. Volgens mij kan het geen kwaad, maar echt lekker vind ik het zelf ook niet. (Ik kom nog uit de tijd waar je actief de hardeschijf koppen moet 'parkeren' voor je een systeem uitzette)

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-02 18:11
Als het die lacie van mediamarkt is.
heb ik ook 500gb editie porsche design of zoiets.
Bij mij zit er wel een knop links achterop. Geen schakelaar maar meer iets van een knop die je op laptops tegenkomt om ze aan te zetten.

Niet over het hoofd gezien?

Verwijderd

Topicstarter
M.Koers schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 11:30:
Als het die lacie van mediamarkt is.
heb ik ook 500gb editie porsche design of zoiets.
Bij mij zit er wel een knop links achterop. Geen schakelaar maar meer iets van een knop die je op laptops tegenkomt om ze aan te zetten.

Niet over het hoofd gezien?
Het is niet de porsche design maar een gewone kale zwarte met een klein lampje aan de voorkant. Er zitten helemaal geen schakelaars op OID.

Heb zelf ook nog altijd het idee dat het beter is om een harde schijf eerst softwarematig uit te schakelen voordat de stroom er af gaat. Bij mijn interne harde schijf is dit iig wel het geval (hoor je even een klikje en dan valt hij stil).

Als ik hem nu uit zet staat hij iig nog op full speed te draaien.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 11:50:
[...]Het is niet de porsche design maar een gewone kale zwarte met een klein lampje aan de voorkant. Er zitten helemaal geen schakelaars op OID.

Heb zelf ook nog altijd het idee dat het beter is om een harde schijf eerst softwarematig uit te schakelen voordat de stroom er af gaat. Bij mijn interne harde schijf is dit iig wel het geval (hoor je even een klikje en dan valt hij stil).

Misschien kun je hem vanuit Windows uitschakelen. Ik weet niet of daar software voor is.
Onkoppelen doe je al neem ik aan?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 11:54:
[...]

Misschien kun je hem vanuit Windows uitschakelen. Ik weet niet of daar software voor is.
Onkoppelen doe je al neem ik aan?
Veilig verwijderen bedoel je?

Ja dat doe ik. Gebeurt volgens mij ook automatisch als je windows afsluit.

Verwijderd

Ik heb 'm ook en volgens mij blijft ie altijd aan. Ik gebruik echter een Master-Slave contactdoos. Zodra de PC uitgaat, valt de spanning van alle Slave contacten eveneens af. Daar zit ook de voeding van de HD is en dus schakelt ie met de PC aan en uit.

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb deze schijf ook en ik erger me aan dit gebeuren. Het gebruikt onnodig stroom, maakt geluid (PC is in slaapkamer) en de motor slijt ervan. Stom design.

Ik heb nu een stekkerdoos met een aan/uit schakelaar ertussen maar ik zou ook willen dat die uitgaat met de pc. Is er geen andere manier om dit te realiseren? Ik heb in WinXP al ingesteld dat ie standby moet gaan na een tijd, maar daar reageert ie niet op. Zit alle aansturing in de HD ofzo?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 15:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarschijnlijk zit alle aansturing in de hd idd. Van wat ik begrepen heb is het meestal ook niet mogelijk via usb aan/ uit of regel signalen naar de harddisk te sturen. Wel heb ik gelezen dat het misschien mogelijk is de hd uit de behuizing te halen en via een sata aansluiting hem bij te stellen. Maar dan ben je waarschijnlijk wel je garantie kwijt...Ik vindt hem ook redelijk luidruchtig dus zou er wel wat aan willen doen..

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

Ik heb precies dezelfde schrijf, ik heb er zelf ook een schakelaar tussen gezet, je moet altijd de harde schrijf veilig verwijderen. (ik draai een dualboot met ubuntu) De volgende keer toen ik de schrijf opstarte en ik had hem niet veilig verwijderd moest ik hem in linux met force mounten. Ik weet wel dat er in linux opties zijn om schrijven "langzaam af te laten sluiten". Een schakelaar is volgens mij de enigste oplossing

De grijze versie (porsche design) heeft de schakelaar wel, mijn vader heeft die deze werkt toch net wat prettiger en minder luidruchtig.

[ Voor 14% gewijzigd door jelly op 30-03-2008 14:59 ]

Keep it simple stupid

• gelukkie
  • Laatst online: 06:56
Heeft die porsche dan een hardware knop? Zodat je hem ook pas aan kan zetten wanneer je wilt? Start hij dus niet automatisch met de pc op?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 11:50:
[...]

Het is niet de porsche design maar een gewone kale zwarte met een klein lampje aan de voorkant. Er zitten helemaal geen schakelaars op OID.

Maar stel er zit wel een aan/uit-schakelaar op: als je die indrukt haalt ie toch ook gelijk de stroom er af? Ik heb nog nooit een externe HD gezien (met aan/uit-schakelaar) die een hele procedure start om 'm te spin-downen en uit te schakelen. Uit is uit en aan is aan.

Dus er gebeurt nu niks anders met bruut de stekker er uit te halen om uit te zetten en externe HDs met een aan/uit-knop hoor.

• Mr_gadget
  • Laatst online: 18-02 15:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

hier staan wel wat truckjes om een harddisk uit te zetten. Als ik het goed begrijp kan je een spindown parameter zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 03-04-2008 15:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:15:
[...]

Maar stel er zit wel een aan/uit-schakelaar op: als je die indrukt haalt ie toch ook gelijk de stroom er af? Ik heb nog nooit een externe HD gezien (met aan/uit-schakelaar) die een hele procedure start om 'm te spin-downen en uit te schakelen. Uit is uit en aan is aan.

Dus er gebeurt nu niks anders met bruut de stekker er uit te halen om uit te zetten en externe HDs met een aan/uit-knop hoor.
De Lacie mini ethernetdisk heeft dat wel. Een knop die je iets langer ingedrukt houdt en vervolgens zie je hem knipperen en "sluit" zich zelf af.
Pagina: 1