geheugen bijplaatsten: BSOD met ACPI error

Pagina: 1
Acties:

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hi,

Net 2 gyg kingston dd2800 bij proberen te plaatsten. (er zat al 2 gyg van hetzelfde geheugen in)
Computer boot en geeft in bios al aan dat er 4 gyg in zit. ubuntu geboot, draait ook prima met 4 gyg.

Maargoed vista he...... nieuwe hardware geplaatst dus dat moet gevalideerd worden etc. Oplossing is dan booten met je vista cd en je systeem herstellen geeft vista aan als je probeert op te starten.

Ik dat doen, files worden geladen en daarna consequent een BSOD met een melding dat mijn mobo niet ACPI compatible is!

Dit terwijl in de bios ACPI aan staan. S1 en S3. heb hiervan allee enabled en enabled: alle combo's geprobeerd maar ik blijf die bsod krijgen.

Belletje naar de pc zaak gedaan, hier gaven ze aan dat ik nog even de ACPI driver moet installen maar deze zit er niet als zodanig bij. alleen nforce drivers ETC. Kan op de site van asus ook geen afzonderlijke acpi driver vinden en mocht deze in die nforce driver zitten, dat staat deze er toch allang op? anders zou mijn systeem niet draaien.

Dit gaat me even boven de pet, zou iemand me uit de brand willen helpen?

systeem:

asus m2n vista premium
vista
2 gyg kingston dd2 800
2900xt
x2 6000+

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:19
Geheugen is driverloos. Als je niets veranderd hebt aan de instellingen moet dit nieuwe geheugen net zo werken als het oude.

Kunnen 2 dingen zin:
- Geheugen stuk
- Geheugen staat verkeerd ingesteld in de bios (timings)

Het eerste geval kun je testen met tooltjes, en als ik me niet vergis zelfs met de Vista Installatiedvd. Tweede geval is een kwestie van opzoeken en instellen.

Heb je de matching pairs ook goed in dual channel staan?

[ Voor 32% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-10-2007 12:51 ]

• Dinictus208
  • Niet online
Kan het geheugen dan per bank verkeerd / anders staan?

Vind het apart aangezien ik in de bios wel meteen 4 gyg zie en ubuntu dus gewoon draait.
Het geheugen is gewoon prima: gecheked.

Ik ga wel even verder spitten in mijn BIOS maar blijf het raar vinden.
als je 2 nieuwe repen erin gooit, krijgen die toch dezelfde instelling als het geheugen dat er al in zit?

[ Voor 32% gewijzigd door Dinictus208 op 13-10-2007 13:09 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• fRiEtJeSaTe
Dinictus208 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 13:06:
Kan het geheugen dan per bank verkeerd / anders staan?

Vind het apart aangezien ik in de bios wel meteen 4 gyg zie en ubuntu dus gewoon draait.
Het geheugen is gewoon prima: gecheked.
Denk dat er met dat herstellen iets fout is gegaan. Opnieuw installeren, is uiteraard niet prettig, maar lijkt me wel de enige oplossing. Krijg je ie BSOD ook als je in veilige modus opstart?

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-10-2007 13:09 ]

• Dinictus208
  • Niet online
VISTA???

BSOD krijg ik op het volgende moment:

2 gyg extra erbij: pc boot en zegt, he nieuwe hardware, vista kan niet starten, doe het volgende:
gooi vista cd erin en kies systeem herstel.

ik boot met vista cd en systeem zegt dat de files aan het laden zijn, aan het eind van dit laden BSOD.

Haal ik de 2 nieuwe reepjes eruit en boot ik met de vista cd dan kom ik wel gewoon in het vista boot menu.

[ Voor 96% gewijzigd door Dinictus208 op 13-10-2007 13:11 ]

• fRiEtJeSaTe
Dus je krijgt het BSOD nog voordat je het menu bereikt? Het lijkt me toch echt dat het geheugen kaduuk is. Probeer eens 1 van de modules erin te zetten. Ipv alle twee. En dan in verschillende banken. Zo kan je testen of 1 van de 2 stuk is.

[ Voor 48% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-10-2007 13:18 ]

• Dinictus208
  • Niet online
Inmiddels is me meer duidelijk geworden. Bedankt voor je tips frietje!

Rare situatie: 1 gyg bij de 2 origineel. Vista start zonder gezeur op een geeft 3 gyg aan.
die extra gyg er nog bij op de 4de bank: gezeur en BSOD.

Dus ik dacht okay dan is die ene reep dood.

Maar dat is niet zo: want beide repen doen het tot 3 gyg.
Als ik alle 4 banken bezet dat gaat hij pas over de zeik.

Wat zou dat kunnen zijn?
Het heeft dus niets met ACPI te maken volgens mij.

• fRiEtJeSaTe
Dinictus208 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:26:
IMaar dat is niet zo: want beide repen doen het tot 3 gyg.
Als ik alle 4 banken bezet dat gaat hij pas over de zeik.

Wat zou dat kunnen zijn?
Het heeft dus niets met ACPI te maken volgens mij.
Het maakt ook niet uit of je het geheugen in bank 1+2+4 zet bijvoorbeeld? Het zou namelijk ook nog aan je geheugenbank kunnen liggen, stof ertussen, geheugen dat er niet goed in gaat of gewoon een defecte geheugenbank.
Wat je nog zou kunnen proberen is een biosupdate.

[ Voor 38% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-10-2007 15:09 ]

• Dinictus208
  • Niet online
Ja bios update heb ik klaarstaan. Kan met asus gewoon via windows dat is wel handig maar ik vind het ook een beetje link. (nog nooit gedaan!)

Pagina: 1