[Access / VBA] meerdere velden achter elkaar zetten

Pagina: 1
Acties:

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Title Group
titel1 groep1
titel1 groep2
titel1 groep3
titel2 groep1
titel2 groep3

De kolom Group staat op Subform, waardoor ik per titel de groepen in kan vullen.
Nu wil ik per titel een regel: groep1 | groep2 | groep3 (voor Titel1) en dus: groep1 | groep3 (voor Titel2).
Ik heb al een Loop gemaakt maar deze is endless, want hij loopt vast.
Aangezien ik te weinig verstand heb van Access VBA de vraag of iemand me hiermee kan helpen.

Private Sub Knop50_Click()

Dim strTotal As String
Dim strTitle As String

strTitle = Me.Title 'Me.Title is het Title veld op het hoofdformulier

Do While (strTitle = Me.Title)
strTotal = strTotal & "| " & Me.Subform_Test!Group 'Group veld op het subformulier Test
Loop

Debug.Print (strTotal)

End Sub

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Tweaden. Het is mij niet helemaal duidelijk wat je probeert te bereiken. Je hebt een sub gekoppeld aan een bepaalde knop op een formulier. Echter uit jouw tekst maak ik op dat je een bepaalde kopregel op een formulier wilt hebben !?

Verder gebruik je de "Do While [test]...... loop" constructie maar in de loop verander je geen waardes zodat de loop oneindig is en je dus niet verder komt. Do While [test] ...... loop wordt meestal gebruikt in combinatie met een recordset object waarbij je in de recordset iedere keer een record verder gaat.

Wellicht brengt dit je al op gedachten maar anders zul je toch even iets beter moeten aangeven wat je wilt bereiken. Daarbij zou het handig zijn als je even aangeeft hoe de tabel(len) eruit zien.

Hans van Zijl

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Even wat extra uitleg, ivm alle onduidelijkheden.

Ik heb twee tabellen.

Tabel1
Title veld en nog een aantal andere velden.

Tabel2
Title veld en het veld Groups

De twee tabellen zijn dus gekoppeld via het Title veld volgens een 1-to-many relatie, waarbij in Tabel1 elke Title maar 1 keer voorkomt. In Tabel2 kan elke Title aan meerdere Groups gekoppeld zijn, dus Tabel2 ziet er zo uit:

Title | Groups
A1 B1
A1 B2
A2 B1
A2 B2
A2 B3

Nu heb ik een Form gemaakt met daarop alle velden van Tabel1 en een Subform van Tabel2 (in tabelweergave) met alleen veld Groups zodat ik Tabel2 in kan voeren zonder telkens de titel in te hoeven geven.

De knop die ik heb gemaakt is eigenlijk een tussenstap omdat ik de tekstregel die ik wil maken, weer in een andere functie ga gebruiken. Maar om te testen heb ik de Sub dus aan een knop gekoppeld om zo te kijken of alles goed werkt.

Ik wil dus dat de knop een regel uitvoert zoals B1, B2 als ik op record A1 sta in het hoofd Form
en B1, B2, B3 als ik op de knop druk als ik op record A2 sta.