Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSUmod usboplader?

Pagina: 1
Acties:

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik ben op dit moment bezig met een PSU mod zodat ik een standalone voeding heb die ik voor een project met een spiegel kan gebruiken.

Nou vroeg ik me af of het mogelijk is meteen een lader van de voeding te maken voor apparaten die normaal via de usbpoort van de computer opladen, bijvoorbeeld een VICTORY mp3speler: SPORTSCLIP.

Het plan was dan gewoon de 5V line van de voeding te gebruiken en die dan aan de plus en min op een male usbplug aan te sluiten.

Ik heb over problemen gelezen bij bijvoorbeeld Nokia opladers die een ander voltage geven als ze niet voldoende belast zijn, hoe zit dit met een pcvoeding die niet aan een mobo vastzit? is de 5v line dan gewoon stabiel? ik vraag dit omdat ik hier geen multimeter heb liggen }:O wat voor problemen zou ik allemaal tegenkomen al probeer ik dit?

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 14:52
Misschien even de search gebruiken

Ja is stabiel, als je maar de gehele voeding belast (3,3V 5V en 12V) anders gaat je voeding kapot of schakelt hij uit.

Zie hier hoe en wat:
PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

De meeste voedingen kunnen wel 'tegen een stootje'. Mijn 70 watt voedingkje werkt zelfs als ik enkel de 5V lijn bellast (wonder wonder, want niemand wilt me geloven. hij schakelt niet uit, en is nog steeds niet stuk)
Ik moet zeggen dat daar een vrij-tot-zeer stabiele spanning uitkomt. Zorg wel dat je niet boven je max stroomlevering komt he :) anders kan ie het natuurlijk niet aan!

Om 5 v te krijgen kan je ook gewoon een adapter van 12 V pakken, en daarop een '7805 (TO220)' zetten. Die maakt van 12 V een stabiele voeding. Je hebt dan nog wel een 3tal condensatoren nodig.. maar zie daarvoor naar Google :)

Je plannetje met die usb aansluiting zal wel werken hoor :)

• Hrugnir
ik heb de search al gebruikt maar kwam niets relevants tegen, ik zocht vooral een bevestiging en die heb ik nu :P dat verhaal van alle lijnen bezig houden ken ik maar ik heb nu mn voeding aangesloten op 7-10watt aan de 12V lijn en misschien 2-3 watt op de 5V en de 3.3 volt lijn doet nu lekker niets :P ik heb hem niet langer dan een kwartier zo aangehad maar niets knipperd en hij blijft gewoon aan :P

bedankt voor de replies

Verwijderd

Gewoon 5Vsb gebruiken van de PSU?
Dan moet de voeding niet "aanstaan" en die lijn is voorzien om usb-aparaten van stroom te voorzien wanneer de pc uit staat.

• Hrugnir
hoe herken ik die dan? op welke plug zit die aansluiting?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 15:54
volgens mij kan die 5Vsb niet heel veel leveren, ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat dat slechts 10mA was om een ledje te laten branden...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Meestal kan de +5V standby 2A leveren, minder zeker is het dat het een paarse draad is (zo heb ik het al bij een 3-tal voedingen gezien, dat het het paarse draadje was).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Hrugnir
Donkerpaarse draad op 20pins stekker? wat zou die draad anders nog kunnen zijn?

verlangt een mp3speler ook nog data voor hij opgeladen wil worden? en hoe zit het met overladen? wordt dit vanuit de mp3 stopgezet of heb je daar een echte usbkabel voor nodig?

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Vergeet niet om een stroombegrenzing te voorzien (zekering, iets polyswitch/polyfuse-achtigs, ...) tenzij je graag rook ziet :)

Verwijderd

De pin die bedoeld is, is de 5VSB pin.

Afbeeldingslocatie: http://www.interfacebus.com/ATX_Main_Power_Pinout.gif

Mijn voeding heeft hierop zelfs 2,5A (Be Quit dark power nogwatte 550Watt)

• Hrugnir
zit er geen begrenzer op de mp3 ofzow? voor de zekerheid kan ik best een paar zekeringen bestellen maar als het goed is neemt de mp3 toch niet meer stroom dan hij aankan? al heeft mijn +5vsb 500mA vind ik het zelfs nog goed want zoveel zal zo'n oplader toch niet trekken:P

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Als alles goed gaat is er geen begrenzer nodig, maar de stroom die een voeding op de (gewone) 5V lijn levert is voldoende om veel schade te veroorzaken (een oude 300W voeding die ik hier liggen heb levert 30A; met een beetje pech kun je daar staal mee lassen; als je daar een foute verbinding mee maakt kan't heel gevaarlijk worden!

Als je veel vertrouwen hebt dat't niet zal misgaan kun je bv. een 1A of 2A smeltzekering voorzien; da's al veel meer stroom dan de 500mA dat USB normaal kan trekken (zodat de zekering normaal nooit zal doorsmelten) en toch voldoende laag om de grootste rampen te vermijden...

• Hrugnir
ben net terug van mn vakantie uit Amerika :P vandaar de late reply, ik weet wel waar ik op de Conradsite kan vinden waar ik dat soort zekeringetjes kan vinden, maar ik heb dr maar 1 nodig en verder niets :P

heeft iemand enig idee waar ik dat soort zekeringen kan kopen in de buurt van Gorinchem? of bij wat voor winkel in het algemeen?
Pagina: 1