[dualboot] opensuse10.3/Vista

Pagina: 1
Acties:

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
I know, er zijn vele topics over dualboot, ik heb echter niet kunnen vinden of wat ik heb wel werkt.

Af en toe probeer ik een nieuwe linux distributie, evenzo vaak haak ik om verschillende redenen weer af. Aangezien ik onder linux niet altijd even goed weet wat ik doe, installeer ik linux altijd op een losse schijf met de windows schijven in het bios uitgeschakeld. Verder heb ik Vista op 2 raptors in raid 0 staan en een data schijf van 2 maxtors in raid 0.

Zo heb ik opensuse 10.3 geinstalleerd, alles werkte in 1 keer, zelfs mijn draadloze netwerk kaart zonder moeilijk gedoe aan de praat gekregen. Poosje aan het spelen geweest en ik wil deze versie van opensuse wat langer gebruiken.. In het bios staat al een poos alle schijven weer aan en ik kies het juiste os door tijdens het bios laden op F12 te drukken.

Hier wil ik vanaf, ik heb geprobeerd met Yast de Grub bootloader aan te passen, dit werkt echter niet, de desbetreffende raid0 schijf heb ik wel gevonden (/dev/sdc1/), maar geef ik aan dat hij deze moet starten dan gaat het fout. Foutmelding tijdens booten. Aangezien ik beide schijven ook niet gemounted krijg in Suse ( filesystem onleesbaar) heb ik het idee dat dit komt omdat de schijven "dynamisch" zijn. Vista heeft er wat mee gedaan.

Kan ik Grub zover krijgen dat deze toch de Vista schrijven wil booten? (Vanuit Vista een truc dat ik Linux kan booten mag ook, maar daar geloof ik niet in).

Mocht ik toch scheel gezocht hebben, dan bij deze excuses...

Maar volgens mij moet ik aan kunnen

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

komt er zoals altijd op neer dat je eerst windows moet installeren en daarna linux; grubconfig herkent dan automagisch je windows partities en geeft je (iig bij opensuse) een voorstel om een bootmenude bootcode naar de mbr te schrijven. dat dan toegankelijk is via je bootmenu
En misschien heb je hier ook nog iets aan.

Suc6

edit: te haastig getikt

[ Voor 10% gewijzigd door dragunova op 12-10-2007 23:23 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Verwijderd

Proberen via de dvd > rescue system om de grubconfig ding opnieuw te starten?

edit: kan wss ook via yast (>boat loader > other )

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2007 00:17 ]

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 00:16:
Proberen via de dvd > rescue system om de grubconfig ding opnieuw te starten?

edit: kan wss ook via yast (>boat loader > other )
Dat heb ik gedaan, moet alleen zelf ingeven waar het andere os staat,. geef ik \dev\sdc1\ aan dan gaat het fout. Ik weet ook niet of dit een partitie is of een schrijf en als het een partitie is of de grub wel dynamische schrijven kent.

Linux na Vista installeren zal vast werken, maar dit moet dan ook achteraf kunnen.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Moet ook mogelijk zijn:

In de eerste plaats wellicht ten overvlode maar dan liever dat dan je systeem vernacheld:
Ik weet niet of je suse een vista install op gestripede schijven ziet dan wel vernietigt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

maar

Als de eerste partitie op de derde harde schijf je windowspartitie is klopt jouw /dev/sdc1.
Voor de tweede partitie op je eerste hdd wordt dat /dev/sda2.
Met gestripede harde schijven heb ik zelf ook nu wat bootissues die ik nog aan t uitzoeken ben.
Hoe t met vista werkt heb ik nog niet geprobeerd, maar tot en met XP kan grub windowssystemen booten met de optie chainloader. Als je een bestaand os op een bestaande partitie aan de bootloader toe wilt voegen onder yast2 krijg je een aantal opties (menu-gebaseerd, chainloader, etcetera) voor windows kies chainloader en wijs aan op welke hdd dat os zich bevindt.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?