[Nieuw Hardeschijf] Merk Keuze, en info nodig

Pagina: 1
Acties:

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Hoi,

Ik heb geen ruimte meer op mn pc. Mn raptors zijn zo goed als vol. Daarom wil ik één extra schijfje kopen.

Nu ben ik niet meer zo in het hardware gebeuren. Daarom vraag ik jullie advies.

Aller eerst mijn vraag, ik wil natuurlijk SATA2, het is tenslotte de nieuwste. Maar zit er op alle SATA2 schijven NCQ (en al die andere sata2 features)? Of is het per hardeschijf anders.

Eisen:
Min 250 GB
Prijs 60-80 euro
16MB cache

En belangrijkste voor mij: Stilte.

Nu weet ik dat Samsung zeer bekend is met stille schijven maar weet het nog steeds niet zeker. Heb de product reviews hier gelezen en daar komt seagate met zn 7200.10 wel beter uit.

Dus,
Hitachi= geen ervaring
Samsung= stil
Western digital= garantie, heb zelf goede ervaringen mee (bijv mn raptors), en huidige desktop schijven schijnen ook ong evenveel geluid te maken als samsungs.
Seagate= beste prestatie (althans aantal ''procenten'')
Maxtor= geen optie voor mij. Moet stil zijn.

====
Heeft deze schijf 16 of 8 mb cache:

Samsung HD321KJ
Want op meeste webshops staat er 16MB maar op samsung site staat er dat het 8 mb heeft.

• tim007
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02-2024
mss eens contact opnemen met samsung zelf...

want idd, op hun site( http://www.samsung.com/nl...npointtseries/hd321kj.asp ) zie ik ook 8MB cache, maar andere shops vind ik 16MB

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

• Kakulukia
Dat heb ik zojuist gedaan. Hoop dat ze snel reageren.
Maar kun je globaal zeggen waarmee deze merken bekend staan?

Verwijderd

Ik weet niet hoe stil een samsung HD is, Maar ik zelf heb hier een WD Caviar SE WD1600JS in mijn pctje zitten. en zelf vind ik deze erg stil, hoor hem alleen tijdens virusscans en dergelijke.

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 14:14
zelf goede ervaringen met seagate.. (barracuda 7200.10 16mb sata 2.. heb de 320gig variant).
sterker nog, ik heb er vorige week een tweede bijgeplaatst...

stil, en snel.. imho.

• Kakulukia
Het is ook wat je bedoelt met stil.
Is het constant stil of alleen in idle mode. Want heb gelezen dat de 7200.10 schijven nogal wat krakerig geluid maken wanneer ze gaan seeken.

Ik denk dat ik voor de WD320GB 16mb zal gaan.

edit:
Mijn vraag was nog:
Hebben alle SATA2 schijven NCQ etc.?

[ Voor 13% gewijzigd door Kakulukia op 13-10-2007 11:59 ]

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:23
De vraag is: waarom zou je nog voor ee 320gb model gaan?
De 500gb versie kost slechts een fractie meer.
Veel betere euro/gb verhouding.

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 20:16
phobosdeimos schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 12:40:
Het heeft idd een betere euro/gb verhouding, echter heb ik dus ook al een 320gb hd van seagate, en kga nu dezelfde halen om mogelijk in de toekomst RAID 1 of 0 te draaien...

Uiteindelijk zal ik dan een 2* 320GB in raid 0 ofzo hebben en dan als de HD's weer wat goedkoper zijn nog een 1TB hd'tje voor 80 eur als data :D

• Kakulukia
phobosdeimos schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 12:40:
Omdat ik 15 euro te veel vind voor iets wat ik toch niet ga gebruiken. Ik zal 250Gb nog niet eens vol krijgen.

Maar nogmaals:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je snel en stil wilt, volgens mij kom je dan bij Samsung terecht de T-serie schijnt snel en stil te zijn. Zelf heb ik om o.a. deze reden een T133S 400GB gekocht. Lees de best buyguide er maar eens op na. linkje: http://tweakers.net/archieven/tag/best+buy+guide/reviews/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Kakulukia schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 11:57:
Het is ook wat je bedoelt met stil.
Is het constant stil of alleen in idle mode. Want heb gelezen dat de 7200.10 schijven nogal wat krakerig geluid maken wanneer ze gaan seeken.

Ik denk dat ik voor de WD320GB 16mb zal gaan.

edit:
Mijn vraag was nog:
Het klopt dat de nieuwe Seagates een stuk luidruchtiger zijn dan hun voorgangers, want hiervoor had ik een 7200.7 en deze was veel stiller tijdens het seeken. In idle mode hoor je de 7200.10 schijfjes nauwelijks. Een ander voordeel aan Seagate is dat je standaard 5 jaar garantie krijgt :).

• Kakulukia
hey, ik heb nu die hardeschijf gekocht. Geformat, partitioneerd. Werkt ok.

Maar er viel me één ding op in hardware beheer. Daar heb je de optie ''schrijfcache inschakelen''? Bij mn oude schijven staat het ook gewoon uit.

Moet dat aan staan?
http://i20.tinypic.com/15qs1o2.jpg

Verwijderd

Die instelling bepaalt of de hardeschijf mag liegen over geschreven data (write-back). Ga je voor veiligheid of prestaties? Heb je een goede backup dan kun je het prima inschakelen. Zonder backup zou ik het uitgeschakeld laten.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Kakulukia schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:11:
Hoi,

Ik heb geen ruimte meer op mn pc. Mn raptors zijn zo goed als vol. Daarom wil ik één extra schijfje kopen.

En belangrijkste voor mij: Stilte.
Hoe klein zijn die disks dan, dat ze nu bijna vol zijn, zet je niets weg op dvd, of w8 je tot er iets kapot gaat en niets meer te redden is?
Ik kan een 500 gb samsung niet vol krijgen met dagelijkse bezigheden.
Pagina: 1