Toon posts:

Dode harddisk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Zit hier met een probleem.

In mijn configuratie heb ik 4 schijven:

1. Raptor WD 74GB (OS-schijf)
2. Samsung 320GB (Data)
3 Samsung 320GB 2x raid0 (Opslag)

Soms valt er een hardeschijf uit. Het systeem hang twee tellen en ik hoor m opspinnen. Soms gebeurt dit 3uur niet en soms heb ik t 4 maal in 10 minuten.

Nu weet ik dus niet welke schijf het kan zijn.
Ook had ik gister op mijn raidconfig. een systeem fout. Ik kon de schijf wel 'openen' maar mijn volume bleek leeg.
Tevens is mijn systeem van een ernstige fout gered na dat deze bij het opslaan van data op mijn raidconfig. van diverse programma's. (is eerste keer)

Hoe kan ik mijn defecte schijf herkennen?
Ik heb niet de mogelijkheid om de pc open te maken. Misschien volgende week. Wil het namelijk eerst softwarematig proberen.

Bij voorbaat dank! :)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:35
Je geeft helaas geen gegevens over je raid controler. Hierdoor kan ik alleen een algemeen antwoord geven.

Het beste is om de SMART gegevens van de hdd's uit te lezen. Sommige controllers ondersteunen dit in hun bios/instellingen scherm, anderen ondersteunen het via de driver (en dus via een programmatje in Windows) en sommige ondersteunen het helemaal niet.

Lukt dat niet, dan is de failproof methode om de schijven los aan te sluiten zonder raid controller ertussen en met een bootcd een testprogramma draaien dat de SMART gegevens kan uitlezen. (Spinrite bijvoorbeeld, maar die is betaald).

Ik vermoed dat in de SMART gegevens wel een duidelijke aanwijzing te vinden is. Indien dat niet zo is dan zul je de harde schijven stuk voor stuk moeten testen. Om dat te doen moet je wederom de raid controller uitschakelen of ertussen uit halen en wederom een testprogramma als spinrite draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor het advies, ik ben ondertussen wel een programma tegengekomen HDDlife. via de meucktracker.

Ik ga dit even proberen en zal t anders toch hardwarematig moeten onderzoeken. Gezien ik geen floppy mogelijkheid heb, ook dus een usbflop.

Het gaat btw om een P35-DS4 op de Intel controller.

[edit]
Mijn Raptor HDD word volgens dit programma 45 graden en geeft een alarm. Is dit echt te warm?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 23:19 ]

• Nijn
  • Laatst online: 20-02 16:35
45 graden is wel warm, maar we hebben het over een raptor. Zeker met 2 hdd's eromheen geen enkel probleem.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 08:10

DaRoot

Some say...

stuk voor stuk testen onder DOS met de tools van de fabrikanten? Als er iets grondig mis is, geven die dat wel aan....

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Is je voeding OK? beetje vaag dat disks er zo mee stoppen.

• tim007
  • Laatst online: 25-02-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:51:
Is je voeding OK? beetje vaag dat disks er zo mee stoppen.
dat heb ik ook al gehad, dat 1 hdd plots continu opspinde...heb dan andere voeding gekocht(lees een merk, en geen wit product), en sindsdien heb ik dat dus niet meer...

wat voor voeding gebruik je nu?

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een Antec Truepower Trio 650watt.
is zeker een goede voeding. Ik heb een aanpassing gedaan in de bios. Dat me sata op Native werkt ipv die andere (ff naam kwijt) tot nu toe geen problemen!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 08:10

DaRoot

Some say...

mmm... zou toch eigenlijk niet je harddisk down mogen laten spinnen..
zou ze toch ff grondig checken met de juiste tools

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• tim007
  • Laatst online: 25-02-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 00:17:
Ik gebruik een Antec Truepower Trio 650watt.
is zeker een goede voeding. Ik heb een aanpassing gedaan in de bios. Dat me sata op Native werkt ipv die andere (ff naam kwijt) tot nu toe geen problemen!
ok, aan de voeding ligt het dus al niet

ben je zeker dat alle kabels nog vast genoeg zitten(kweet, je wil case niet opendoen, maar heb je die onlangs verplaatst of zo, of mss zijn kabels door trillingen aant loskomen)

ofwel als ze ng eens spint, kijken wnr, aleja, gebeurd het telkens bij eenzelfde handeling of niet?

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog niet uit.
Het probleem is er nog steeds. Maar t is gewoon zo random. T maakt niet uit van welke schijf ik een applicatie draai, film kijk of game speel. t gaat gewoon altijd :( willekeurig!

Ik ben nu alles aan het backuppen en ga ze daarna testen met de tooltjes die er zijn (onder dos)

Mocht ik een verklaring hebben. Laat ik dit direct weten!

Ik kom hier nog op terug.
Pagina: 1