Toon posts:

Bios settings worden 'vergeten'

Pagina: 1
Acties:
  • 753 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb hier een oudere computer, (zo'n 6 jaar) en deze ''vergeet de biossettings' elke keer na een reboot. (hij geeft een melding dat de settings niet goed zijn)

Het leek mij dat het bios batterijtje kapot zou zijn, maar deze geeft nog keurig 3 volt. Kan er iets anders zijn?

met vriendelijke groeten,

Mariano

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:32

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 21:17:
Hallo,
ik heb hier een oudere computer, (zo'n 6 jaar) en deze ''vergeet de biossettings' elke keer na een reboot. (hij geeft een melding dat de settings niet goed zijn)

Het leek mij dat het bios batterijtje kapot zou zijn, maar deze geeft nog keurig 3 volt. Kan er iets anders zijn?

met vriendelijke groeten,

Mariano
Wat kun je nog meer doen?:

- bios flashen
- batterijtje TOCH even vervangen
- jumper controleren
- zelf even aan het proberen gaan etc.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
die meting is onbelast, dus het batterijtje is waarschijnlijk wel leeg.

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
En anders kan de verbinding batterij <-> BIOS natuurlijk nog stuk zijn, kijk in ieder geval of je met het blote oog afwijkingen kan zien op het moederbord rond de BIOS-chip en de batterijhouder.

Verwijderd

Topicstarter
ja onbelast, maar het bios-geheugen voeden neemt ook maar heel weinig ampere neem ik aan.
Maar ik vervang hem toch maar.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zo'n 6 jaar oud? Vergeet de CMOS settings?
Vermeld eens wat voor moederbord dat precies is?

Dit doet mij namelijk denken aan mijn ECS K7S5A uit de tijden dat ik nog met een ouder BIOS zat. Die vergat het ook wel eens, in dat geval was het dus een BIOS update.
Ook kan, zoals je zegt, de spanning van het betterijtje uitmaken. Vervang de knoopcel van het moederbord toch met een gelijkwaardig ding, of als je geen knoopcellen heb: gebruik 2 penlite batterijen die je even provosorisch met 2 draadjes verbind ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een PCCHIPS M76LMRT
met
BIOS AMI 062710 15/07/97

inderdaad een oudere BIOS

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de batterij vervangen, maar nog steeds hetzelfde probleem: regelmatig is de CMOS data verkeerd en worden de standaard waarden geladen.
Ik heb een bios update gevonden op het internet, maar hoe weet ik zeker dat het de juiste is. De moederbord informatie heb ik van CPUZ, of heeft de flashtool wel een goede versie checker?

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
als je gewoon op je moederbord kijkt heb je in ieder geval het goede model + versie

Verwijderd

Gaat het om een P2-P3 processor ? Dan staat hier en link voor je, er vanuit gaande dat je een typo hebt gemaakt want iets anders is er niet te krijgen voor zover ik kan zien.

M766LMRT

http://www.rd-computer.de/pc-chips/bios.htm

De meeste updaters zijn vaak wel voorzien van chipherkenning. Tevens kan het ook zijn dat je BIOS flash chip gaar is en dat je met een update je board voor goed naar de eeuwige jachtvelden gaat. Ik weet niet waar dat ding nog voor gebruikt word anders kun je hem ook 24/7 aan laten staan. Voor gamen of andere 3d graphics zal het ding toch niet meer echt geschikt zijn.

Verwijderd

Topicstarter
daar ben ik weer.
Ik ben weer eens met deze pc aan de slag gegaan.
Het is inderdaad een PCCHIPS M756LMRT met een PC133 GFXcel chipset.
Er zit een P3 600MHz in. (Coppermine)

ik weet dat het wat verouderd is, maar met een sloot geheugen erin is er nog best mee te werken.
Ik heb de batterij vervangen door twee penlites (die had ik nog), maar de fout blijft, zoals te zien is op de foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://koffiezetter.googlevrienden.nl/IMG_1204.jpg

Nu zou ik een bios update kunnen doen, maar nu vind ik op de website van de fabrikant twee versies.

http://pcchipsusa.com/support-pcchips-bios.asp

De vraag is, welke moet ik nemen?

756lmrtv53_010914s.zip (09/14/01)

of

7562K1221S.ZIP (197KB, 12/21/00) Revision 3.3 Mainboard

ik heb overal gezocht op het moederbord, maar er staat geen type op.

gr.
Mariano

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Ik denk dat het moederbord gewoon stuk is, want het is niet normaal dat de settings vergeten worden als het batterijtje al vervangen is.

Dan helpt een BIOS-update vaak ook niet meer.

Soms geeft een updateprogramma zelf aan of de BIOS geschikt is, dat is handig. Maar soms ook niet, en het is mogelijk een verkeerde BIOS te flashen. Aan de andere kant.... hoeveel heb je te verliezen? Volgens mij worden P3 PC's nu overal weggegooid...

[ Voor 6% gewijzigd door pinockio op 14-03-2008 08:59 . Reden: correctie ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik sluit me aan bij pinockio, ook geheugen en andere hardware en zeker het oudere spul, "slijt".
De banen waardoor stroom gaat "vervagen", elco's gaan rotten, chips slijten intern ook door electronen migratie enz.
Denk dat je beter je tijd en evt. geld in iets nieuws kan steken

[ Voor 3% gewijzigd door DaLoona op 14-03-2008 16:30 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Leuk systeem :) Hebben weinigen nog in huis.
Kun je niet iemand lokaal vinden die dezelfde hobbie heeft? :) Misschien kan hij het fixen.

Tijd voor iets nieuws is meer tweaker gerelateerd zoals ik in mei 2008 :Y , maar misschien wil hij het apparaat als hobbie-object gebruiken. ik weet er wel raad mee.

Ehh, Alfons, ben jij het? Ken je Leo nog uit Uden; technicie van het oude kinderhuis Reek? Ik ben zijn zoon.

De Alfons die wij kenden was ook zo verknocht met oudere systemen en heeft er erg veel verstand van.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 17:51 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
ehm, ik moet zeggen dat ik niet alles gelezen heb, maar misschien helpt het als je het batterijtje omdraait? ik bedoel, wel erg logisch, maar ik moet het toch opperen, gewoon omdat het vrijdag is :D

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
nee, het is een systeempje hier in Argentinie, daar is een P3 nogwel gangbaar. Maar zie eigenlijk niet in waarom iedereen het systeempje opgeeft, want het voldoet nog prima. Ik heb wat meer RAM besteld en het draait XP (ge-nlite-d) gewoon prima. Enigste probleem is dat de CMOS wat raar doet, ligt normaal aan de batterij, zeker bij een wat ouder systeem, maar hij blijft het doen.

Maar de vraag was eigenlijk, wie weet welke bios ik erin moet flashen, de normale of de 3,3 revisie. Dus hoe kom ik daarachter.

vriendelijke groeten,

Mariano
Pagina: 1