[XP] Hoe installeer ik applicaties per gebruiker?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DynamicDennis
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik wil op een schone Windows XP Professional installatie het volgende hebben:

Twee gebruikers, User A en User B, hebben beide administrator rechten.
Verder is er Programma X en Programma Y.

Nou vraag ik me af hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat ik voor User A alleen Programma X kan installeren zonder dat deze bij User B geinstalleerd zal worden.

Iemand die mij hiermee op weg kan helpen indien dit uberhaupt mogelijk is?!
Ik heb redelijk wat gegoogled maar kom niet echt op het keywoord voor deze vraag.
Als iemand me maar enigzins op weg kan helpen, dan graag. Als het niet kan hoor ik het ook graag!

:>

There are 10 types of people. Those who understand binary, and those who don't...

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als beiden administrator rechten hebben, kunnen ze dus elkaars programma's zien en draaien. En anders installeren ze het toch nog.

Je kan wel snelkoppelingen verwijderen, maar ik denk niet dat je daar op doelt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• DynamicDennis
Hey, bedankt voor je reactie.

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk:

Het gaat er niet om dat dingen niet gezien mogen worden. Ik heb geen geheimen :)

Het is namelijk zo dat ik 1 internet account wil en 1 produceer account.
Voor het produceer account wil ik geen internet en geen antivirus.
Voor het internet account juist wel maar niet de produceersoftware.

Puur voor prestatie en niet voor privacy ;)

Is dit misschien wat duidelijker?

[ Voor 5% gewijzigd door DynamicDennis op 12-10-2007 20:41 ]

There are 10 types of people. Those who understand binary, and those who don't...

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:17

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ik zou voor Virtual PC / VMWare Workstation gaan, kun je ze zo verschillend maken als je wilt.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• DynamicDennis
Mja, zou een idee zijn maar dat gaat mijn inziens ten koste van resources.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-02 17:03
zou dualboot misschien werken?

gewaarwordingshorizon

• LightTwi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05-2024
I second that :P

• DynamicDennis
zou ook inderdaad kunnen maar wil graag snel kunnen switchen :)

thanks voor de suggesties!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dan kom je al snel op een server met active directory e.d., aparte profielen?

• LightTwi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05-2024
Toch ben ik ook stiekem benieuwd, naast alle boven genoemde alternatieven, terug naar de startpost inhoud. Of dat mogelijk is dat wat hij oorspronkelijk vroeg? Gewoon om van te leren :X

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Windows dumpt alles in C:\Program Files en is van huis uit niet multi-user ;). Bij de *nixes heb je een pad voor reguliere gebruikers en een pad waar alleen beheerders toegang tot hebben.

Als je op Windows een programma installeert installeer je het voor iedereen, al kan je wel bepaalde programma's blacklisten heb ik begrepen. Al heb ik geen flauw idee hoe dat moet :O.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 13-10-2007 05:03 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan toch wel zorgen dat de virussoftware niet opgestart wordt in het andere profiel. Alleen draait de meeste antivirussoftware als service en weet ik niet of het dan kan.

De netwerkverbinding kun je wel zo instellen dat anderen (andere accounts) er geen gebruik van kunnen maken.

Persoonlijk zou ik gewoon de virusscanner killen als je iets wilt produceren (maakt dat echt zo veel uit? je kan toch ook instellen dat hij niet onverwachts gaat scannen of updaten? Dat updateprobleem heb je namelijk ook met Windows zelf als je niks insteld).

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 13-10-2007 05:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• DynamicDennis
Exorcist schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 01:38:
Dan kom je al snel op een server met active directory e.d., aparte profielen?
Dat is inderdaad zo met domains, maar ik wil het graag op mijn workgroup installatie. :)
Marzman schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 05:45:
Persoonlijk zou ik gewoon de virusscanner killen als je iets wilt produceren (maakt dat echt zo veel uit? je kan toch ook instellen dat hij niet onverwachts gaat scannen of updaten? Dat updateprobleem heb je namelijk ook met Windows zelf als je niks insteld).
Het probleem is dat Norton 360 dit dus niet toelaat. Misschien een overstap naar een andere antivirus/firewall.

Vroeger had ik op mijn XP de mogelijkheid om te kiezen bij een installatie "alleen voor deze gebruiker" installeren. Die mogelijkheid krijg ik helaas niet meer.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DynamicDennis schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 08:43:
[...]

Dat is inderdaad zo met domains, maar ik wil het graag op mijn workgroup installatie. :)

[...]

Het probleem is dat Norton 360 dit dus niet toelaat. Misschien een overstap naar een andere antivirus/firewall.
Tip: gebruik AVG Free. Zet de periodieke scan uit, maar laat de on-access scan aan. Stel de updates in dat deze automatisch en op de achtergrond gebeuren, en je merkt niet eens dat je een virusscanner hebt :)
Vroeger had ik op mijn XP de mogelijkheid om te kiezen bij een installatie "alleen voor deze gebruiker" installeren. Die mogelijkheid krijg ik helaas niet meer.
Of je die optie krijgt is volledig afhankelijk van het installatieprogramma.

Wat je ook zou kunnen doen, is de snelkoppelingen verplaatsen van de All Users startmenumap naar die van de individuele gebruiker, zodat de andere gebruikers die snelkoppelingen niet zien.

• DynamicDennis
AVG Free zal ik inderdaad aan denken bij de schone installatie.
Nu nog het feit dat ik applicatie maar voor 1 gebruiker wil installeren. Er moet hier toch een alternatief voor zijn in plaats van AD?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DynamicDennis schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 08:43:
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat het enige 'effect' daarvan was dat de entries in het startmenu maar in de map van de betreffende gebruiker geïnstalleerd worden?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• DynamicDennis
Zover ik me kan herinneren werd de applicatie dan ook niet bij de andere gebruiker geladen.
Ik google me suf en lees me te pletter maar kan nergens een bevredigend antwoord vinden helaas :(

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 20:33
Gewoon de programma's installeren, en daarna de start-menu items verwijderen en de automatische opstart-bestanden waarover jij het hebt hebt via de opdracht MSCONFIG uitschakelen?

Sometimes you need to plan for coincidence

• DynamicDennis
Helaas, op het account waar ik alles uitgeschakeld wil hebben geeft msconfig aan dat admin rechten nodig zijn.. beide accounts zijn administrator. Ik mag daarna dan wel herstarten en msconfig doet zijn ding.
Na een herstart starten de programma's inderdaad niet op maar ook op het andere account starten ze niet meer op. msconfig pakt dus globaal alles aan.

[ Voor 9% gewijzigd door DynamicDennis op 14-10-2007 09:36 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij is het enige wat niet globaal is de map opstarten in het startmenu van de gebruiker. Maar ik denk niet dat je virusscanners en andere applicaties die als service willen draaien zo kunt opstarten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

De applicatie zal geinstalleerd worden in Program Files en beide gebruikers kunnen het openen. Wat je kunt doen is het startmenu van "All Users" aanpassen en bepaalde items naar een specifieke gebruiker slepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2016 18:21 . Reden: t:\Documents and Settings\$USER$\Start Menu ]

Verwijderd

Is het niet een optie om voor dualboot te gaan? Dit heb ik nl. ook bij mijn vader gedaan, 2x windows XP geinstaleerd, de ene voor werk en de andere prive puur omdat als je games etc. installeerd het wel eens fout gaat.

• DynamicDennis
Dual Boot is inderdaad een optie maar dan is het niet makkelijk om te switchen :)
Ik ben blij dat julie meedenken en een dualboot gaat het waarschijnlijk ook wel worden maar wil dit gewoon graag uitzoeken.

Zou dit niet met "Group policy" te realiseren zijn?

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Het zou mogelijk kunnen zijn als je je applicatie in een soort van sandbox achtig iets installeerd. Dus dat je een pakketje krijgt die te openen valt en gewoon kan draaien, maar dan "virtueel", maar dan wel op je main OS. Ik weet niet of er zoiets is. Ik weet wel, dat er systemen zijn die dat kunnen, maar die zijn bedoeld voor grote netwerken en maken gebruik van application streaming. Softgrid doet dat ook bijvoorbeeld. Nu moet je alleen iets vinden wat wel betaalbaar/gratis is.
Pagina: 1