[Zend/PHP] Zend Studio Neon

Pagina: 1
Acties:
  • 9.845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Topicstarter
Zend heeft deze week de nieuwe versie van Zend Studio als public BETA gereleased. Onder de volledige naam Zend Studio for Eclipse moet deze IDE de huidige versie van Zend Studio (versie 5.5) gaan vervangen. Zoals de naam al duidelijk maakt, wordt in deze versie het Eclipse development platform gecombineerd met de Zend IDE. Aangezien ik al een aantal jaren Zend Studio gebruik, wilde ik deze ook wel proberen. Zend heeft het goed gedaan, dat is zeker.

Wat direct opvalt wanneer je Neon opstart, is het grote verschil in de IDE. In plaats van de Windows 98 achtige look van Studio 5.5, lijkt deze IDE veel op Visual Studio. Het is even zoeken naar de verschillende functies en instellingen, maar als je eenmaal de IDE naar je eigen wensen hebt aangepast, werk hij stukken fijner.

Een van de grote voordelen die ik direct merk, is het grotere gemak waarmee je code templates kan aanpassen. In Studio 5.5 waren een aantal templates al gedefineerd, zoals for loops, ifs en functions. Om deze echter aan te passen, moest je ze allemaal aflopen en je eigen stijl toepassen op de templates.
In Neon zijn templates gegroepeerd. Met enkele tabbladen worden verschillende aspecten van het code templaten aangepast, zoals brackets, spaces en new lines. Dit maakt het een stuk gemakkelijker om code templates toe te passen binnen een bedrijf.

Nieuw is ook code refactoring. Het saaie werk van het aanmaken van get en set functies kan nu in Neon worden geautomatiseerd.
Verder is het folden van code en commentaar geoptimaliseerd. In plaats van het totaal wegvallen van blokken commentaar, wordt nu de eerste beschrijvende regel weergegeven, zodat het ook met automatisch folden bij het openen van een bestand meteen duidelijk is wat een stuk code doet.

Persoonlijk ben ik zeer te spreken over deze beta release, en ben ook zeker van plan deze te gaan gebruiken. Zend heeft me al verzekerd dat er een license key zal worden vrijgegeven voor onlangs bestelde versies van Zend Studio. Ook krijg je, wanneer je Zend Studio 5.5 nu besteld, automatisch een license key voor Neon wanneer deze gereleased wordt als stable.

Voor meer informatie: Zend Studio for Eclipse Beta.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Mja, ik heb Zend Studio geprobeerd maar die vond ik overall niet al te vlot en strak aanvoelen. Voor Java applicaties gebruik ik al voor zolang ik weet Eclipse, wat in mijn mening echt de beste IDE is.

Eerder was er PHPEclipse, een Eclipse plugin voor PHP scripts, maar die werkte op laatst niet meer en is volgens mij ook al lang niet meer in ontwikkeling. Qua features was die ook aardig achter.

Maar het concept is goed; Eclipse als basis gebruiken voor een php IDE is goed, ook gezien de enorme community die erachter zit en de vlotte development.

Ik heb geen zin om me te registreren op Zend om maar die beta te downloaden, dus ik wacht wel op een mirror :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 22:08
YopY schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 21:12:
Mja, ik heb Zend Studio geprobeerd maar die vond ik overall niet al te vlot en strak aanvoelen. Voor Java applicaties gebruik ik al voor zolang ik weet Eclipse, wat in mijn mening echt de beste IDE is.

Eerder was er PHPEclipse, een Eclipse plugin voor PHP scripts, maar die werkte op laatst niet meer en is volgens mij ook al lang niet meer in ontwikkeling. Qua features was die ook aardig achter.

Maar het concept is goed; Eclipse als basis gebruiken voor een php IDE is goed, ook gezien de enorme community die erachter zit en de vlotte development.

Ik heb geen zin om me te registreren op Zend om maar die beta te downloaden, dus ik wacht wel op een mirror :).
Je hebt voor Eclipse tegenwoordig PDT. Php Development Tools. Werkt goed moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
YopY schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 21:12:

PHPEclipse bestaat nog steeds en ondanks dat het 'verouderd' is, werkt het nog prima met de nieuwste versie van Eclipse (Europa). Het heeft een aantal beperkingen, maar t.o.v. de alternatieven ala dreamweaver, ultraedit e.d. heeft het nog steeds voordelen (code folding, code templates, code completion, aansturen van een debugger).

PDT is door de ontwikkelaars van Zend gemaakt en heeft ong. een maand geleden versie 1.0 bereikt. Ik heb versie 0.7 hiervan een tijd terug gebruikt, maar ben toen weer overgestapt op PHPEclipse, omdat ik toch wat functionaliteit miste, maar ik ga zeker nog eens naar versie 1.0 kijken.

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aptana zowel standalone als plugin voor Eclipse heeft sinds Milestone 10 ook ondersteuning voor php. Het is nog niet klaar en er kan nog heel wat worden verbeterd. Ook interessant om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik maak zelf gebruik van Zend Studio en ik ben daar wel te spreken over.

Ik had eerst Eclipse geprobeert met PHPEclipse en PDT, maar ik vond het te traag. Is de performance beter met Zend plugin voor Ecplise?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Topicstarter
Na een week gebruik heb ik Neon maar verwijderd. Ik vind het niet prettig werken. De grote voordelen van Zend Studio 5.5 zijn er helemaal uitgehaald. Zo heeft Studio 5.5 bijvoorbeeld altijd een lijst met suggesties voor variabelen die beschikbaar zijn binnen je functie, class of project. In Neon schijnt dit er helemaal uit gesloopt te zijn. Ook vind ik het standaard "ik kopieer je hele source lekker naar een map in C:\Users\Naam\Zend\Workspace\Project\ en je zoekt zelf maar uit hoe je het elke keer terugkopieert naar je source map" gedrag zeer irritant. Ik kies zelf wel waar ik mn source neerzet, dat hoeft dat progsel niet voor me te doen. Daarbij schijnt Neon erg veel moeite te hebben wanneer je hem niet start via "Run as administrator". Het opslaan van projecten en bestanden duurt dan echt een eeuwigheid.

Wat mij betreft mag Zend het opnieuw proberen. Ik juich het idee achter Neon toe, maar niet op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik werk al met Neon sinds de alpha release, en gebruik hem nu dagelijks. In het begin was het vooral PHPEclipse met wat addons, maar ondertussen werkt het echt lekker.

Extra pluspunt is het dynamisch compileren van alle code binnen een project, krijg je gelijk een aantal warnings of erros als er echt iets fout is.

Nog een leuke is dat dingen als debuggen en profilen in een aparte "view" zitten, waar dat in ZendStudio een lelijk en onduidelijk popup window was. In samenwerking met Zend Platform zeker een aanrader, deze Neon!

Overigens kan je netjes kiezen waar je je project wil zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak al een tijdje gebruik van PDT en daarvoor 3 jaar Zend studio. Het grote nadeel van Zend studio was dat het zo ontzettend traag was. Vooral vanaf 5.0. Nog maar te zwijgen over svn/cvs support. (Zat er wel in maar zo ontzettend beperkt. svn helemaal niet geloof ik?).

Eclipse is een super verbetering. De plugin opzet vind ik echt heerlijk. Subclipse, mylyn etc. Het grote voordeel van Zend Neon tov PDT vind ik de remote projects via bv sFtp. Helaas, werkte dit nog niet. Bugje waarschijnlijk.

Ieder geval. Goede zet van Zend om eclipse te gebruiken. Ook lekker om maar 1 ide te leren voor alles. Bv Flex van adobe is ook meteen vertrouwd. Als hij uit komt ga ik zeker weer licenties bij Zend kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-07 14:59
Ik gebruik Neon nu een krappe twee weken en moet zeggen dat het heerlijk werkt: vooral code vind ik beter leesbaar (was voor mij echt een minpuntje in Studio 5.5)

Minpunten zijn: werken direct op een ftp-server gaat sloom en moeilijk (of ik snap het gewoon niet ;) ) en instellingen vinden om aan te passen is echt een ramp; ben rustig een half uur bezig voordat dat lukt (maar ik heb dan ook nog nooit Eclipse gebruikt)

[ Voor 0% gewijzigd door Muscrerior op 26-10-2007 20:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 12:17

StM

Ik heb Neon ook even geprobeerd, maar ik kan met geen mogelijkheid commiten via een sneltoets aankrijgen in het code scherm. Het kan wel als je in de mappen structuur zit door ctrl+alt+ c maar niet als je code scherm focus hebt. Ook snel 1 bestandje comitten zit er niet meer in... Is hier toevallig een pluging voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:09
MueR schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:35:
Na een week gebruik heb ik Neon maar verwijderd. Ik vind het niet prettig werken. De grote voordelen van Zend Studio 5.5 zijn er helemaal uitgehaald. Zo heeft Studio 5.5 bijvoorbeeld altijd een lijst met suggesties voor variabelen die beschikbaar zijn binnen je functie, class of project. In Neon schijnt dit er helemaal uit gesloopt te zijn. Ook vind ik het standaard "ik kopieer je hele source lekker naar een map in C:\Users\Naam\Zend\Workspace\Project\ en je zoekt zelf maar uit hoe je het elke keer terugkopieert naar je source map" gedrag zeer irritant. Ik kies zelf wel waar ik mn source neerzet, dat hoeft dat progsel niet voor me te doen. Daarbij schijnt Neon erg veel moeite te hebben wanneer je hem niet start via "Run as administrator". Het opslaan van projecten en bestanden duurt dan echt een eeuwigheid.

Wat mij betreft mag Zend het opnieuw proberen. Ik juich het idee achter Neon toe, maar niet op deze manier.
Als die autocomplete er niet meer in zit, dan vind ik het ook niet de moeite om te proberen. Ik gebruik ook Zend Studio 5.5, het enige nadeel daarvan vond ik het lelijke lettertype in code view (is wel te veranderen, maar andere fixed width fonts werden niet mooi weergeven). Verder heb ik nooit problemen gehad met traagheid, ik vind het juist een van de snelste java programma's die ik gebruikt hebt tot nu toe. Ik heb Aptana en PHPEclipse ook eens gebruikt, maar ik vond ze een beetje rommelig en vooral traag, zeker in vergelijking met Zend Studio. Misschien ga ik Zend Studio Neon toch nog wel even proberen, maar tot nu toe dus niet veel goeds voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

How does Zend Studio for Eclipse compare to PDT?

PDT was designed as a framework for building PHP IDEs. It handles basic functions, and is 100% open source. Zend Studio for Eclipse is a commercial IDE based on the rich Zend Studio history and functionality. It provides additional features such as remote debugging, Zend Platform & PHP Intelligence integration, Zend Framework support. In addition Neon has support, services and consulting offerings from Zend.
Ik vind de verschillen tussen de open source en gratis PDT en Zend Studio for Eclipse niet echt groot. Remote debugging wordt hier nog in genoemd, maar (thanks to Dave Kelsey) zit er ondertussen ook gewoon een remote debugging functionaliteit (met Zend Debugger, óf de gratis XDebug) in PDT. Ik gebruik alweer een tijd XDebug met tevredenheid.

Wat is precies 'PHP intelligence'? :)

Overigens, PDT heeft ook gewoon auto-completion met daarin een lijst met beschikbare classes, variabelen of functies, en laat dan ook de parameterlist zien bij functies etcetera. Het lijkt me niet dat Zend dat er speciaal uitgesloopt heeft. Als dat niet werkt zal er wel een instelling fout staan ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muscrerior
eamelink schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 12:53:
[...]
Overigens, PDT heeft ook gewoon auto-completion met daarin een lijst met beschikbare classes, variabelen of functies, en laat dan ook de parameterlist zien bij functies etcetera. Het lijkt me niet dat Zend dat er speciaal uitgesloopt heeft. Als dat niet werkt zal er wel een instelling fout staan ergens :)
Neon weigert bij mij vaak ook om de raarste redenen aan autocomplete te doen. Zo weigert ie HTML-autocomplete als de file niet met <html> begint (onhandig als je met includes werkt)

Zodra ik een XHTML-Strict doctype toevoeg, vindt Neon dat ik alle tags in hoofdletters moet gaan schrijven 8)7. Ik heb nog niet kunnen vinden hoe ik dat tweede er uit krijg |:( alle advies welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muscrerior
Niemand die enig idee heeft? :'(

Met Google kwam ik er niet uit (m'n eigen reply jah |:() en een instelling heb ik ook nog niet kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:49
Ik gebruik nu Zend Studio 5.5, Neon ziet er erg goed uit. Is ook sneller. Helaas is het nog beta en zitten er dus vervelende bugs in (zoals het niet fatsoenlijk kunnen debuggen, en die vervelende warnings etc).
Maar bijvoorbeeld code refactoring ed zijn erg nice. Ik ga denk ik ook wel overstappen als Neon uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Even een schopje met een bijhorend probleem :+

Vroeger had ik op m'n laptop Apache + php + de debugger geinstalleerd, de www map geshared, en dan op m'n desktop met Zend Studio een projectje aangemaakt, die www map eraan toegevoegd, en dan kon ik als ik naar het ip van m'n laptop ging mooi debuggen, en ik kon mooi door de code wandelen op m'n desktop. Leuk dus.

Anyway, probeer ik dit ook met Zend Neon beta. De opstelling is hetzelfde gebleven. Ik maak in Neon een nieuw projectje aan, dan bij Window > Preferens > PHP > PHP Servers staat m'n PHP server ingegeven. Helaas als ik op debug klik gaat dat ding naar het ip van m'n laptop, en geeft dan mooi een 404.

Ik snap er niets meer van...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een 404 lijkt me niet echt een debugger probleem, maar gewoon een path probleem. Welke URL wordt er geopend en welke moet het zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

eamelink schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:30:
Een 404 lijkt me niet echt een debugger probleem, maar gewoon een path probleem. Welke URL wordt er geopend en welke moet het zijn? :)
Normaal connect de debugger dan naar de webserver ('please not that no files will be published to the webserver').

Ie connect naar 192.168.1.120, wat dat goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je hebt een debugger extensie in PHP zitten (Zend Debugger of XDebug). Die schakel je in met de juiste flags in een .htaccess. In je IDE zit een debugger client die op een poort luistert (standaard meen ik 10000 voor Zend Debugger en 9000 voor XDebug) en je IDE opent een debug sessie door een parameter mee te geven aan een querystring achter de startfile van je project die via de url geopend wordt in een browser :). Vervolgens connect de debugging extensie in php naar je IDE, die vervolgens breakpoints enzo kan doorgeven.

Tenminste, zo werkt het bij XDebug en ik vermoed dat Zend Debugger hetzelfde doet.

Als er staat 'please note that no files will be published to the webserver' denk ik dat je dat moet opvatten dat de IDE niet automatisch de files op de webserver zet. Maar ze moeten er natuurlijk wel komen te staan :). Dus dat zul je of zelf moeten doen, of je zult moeten zorgen dat het path waar je project staat bereikbaar is door de webserver :). Vervolgens zul je in je IDE moeten aangeven wat de url van je project is zodat hij de goede locatie kan open in de browser, want anders krijg je een 404 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nu ben ik begonnen met 'kloten' met het Zend Framework.

Ik heb dus m'n map van m'n website:

z:\

met daarin een map public, een map application en een map library, met daarin Zend, en daarin al die mapjes & files van het Zend Framework.

Anyway, het Zend framework werkt goed, server root staat op z:\public. Dus dat is allemaal in orde.

Nu is het probleem, ik maak een nieuw Zend Framework project, maardan zit ik vast, ik heb verschillende variablen geprobeerd en dergelijke, maar ie detecteerd het gewoonweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 17:52

BramT

Rule #1

Wij werken hier al enige jaren met alles van Zend. Ik heb uit betrouwbare bron overigens dan de final van de Zend Eclipse IDE deze maand nog uitkomt.

Helaas door tijdgebrek de nieuwe IDE (beta2) nog niet fatsoenlijk kunnen testen. Van Zend Studio 5.5 (welke overigens ook een update krijgt!) gebruiken we zo ongeveer alles. Van wat ik van de nieuwe IDE heb gezien wordt het mbt project-beheer niet echt handiger.

We werken hier met tientallen onafhankelijke projecten tegelijkertijd. En voor ieder project een apparte workspace op te zetten is wat omslachtig. Maar 1 workspace met diverse projecten brengt weer allerlei cross-references met zich mee waar ik ook niet op zit te wachten. Nogmaals, tijdgebrek, ik hoop dat ik de juiste "instelling" nog niet gevonden heb, anders wordt het knap vervelend voor ons...

Voordat we alle onze licenties gaan vernieuwen zitten we ook nog even naar alternatieven te kijken. Heeft er iemand ervaring met Visual (Web Developer) Studio 2008 icm PHP? Heb eea zitten zoeken maar het enige 'fatsoenlijke' wat ik heb kunnen vinden is een plugin van VS.Php. Iemand daar toevallig ervaring mee? (... tijdgebrek ... :|)

[ Voor 19% gewijzigd door BramT op 14-01-2008 16:06 ]

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We werken hier met tientallen onafhankelijke projecten tegelijkertijd. En voor ieder project een apparte workspace op te zetten is wat omslachtig. Maar 1 workspace met diverse projecten brengt weer allerlei cross-references met zich mee waar ik ook niet op zit te wachten. Nogmaals, tijdgebrek, ik hoop dat ik de juiste "instelling" nog niet gevonden heb, anders wordt het knap vervelend voor ons...
Wij gebruiken momenteel Eclipse + PDT op het werk voor een tiental onafhankelijke projecten. Elk project heeft een eigen project file en degene die werken aan die projecten importeren deze in hun eigen workspace. Ik neem aan dat dat ook mogelijk moet zijn met Zend Neon. Dat werkt prima zonder last te hebben cross-references e.d. We werken vaak zelfs met 2 of meer verschillende installaties (en dus 2 of meer verschillende workspaces) aan hetzelfde project (hetzelfde projectbestand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Bedankt voor je reactie, Stierenoog. Ik heb sterk het vermoeden dat Neon hetzelfde werk (ik heb Eclipse ook 'los' bekeken en dat zag er hetzelfde uit). Maar wat bedoel je met "importeren"? Worden dan alle bestanden naar een lokale omgeving gekopieerd? Lijkt me nodeloos ingewikkeld.

Momenteel hebben we alle projectbestanden op een windows-share van een fileserver staan. Deze gaat weer via samba een linuxbak in welke vervolgens weer php/sql/etc draait.

Werkt idiaal moet ik zeggen! Zet een bestandje in b.v. F:\dev\project\subdomein\bestand.php en deze is direct in de browser te openen via http://subdomein.project.dev/bestand.php. Alles automatisch, geen verdere acties van de proggers nodig. Debuggers e.d. draaien ook zoals het hoort. Een situatie waar ik erg tevreden mee ben: na een paar seconde kan er daadwerkelijk gewerkt worden ;) (Het komt in de praktijk toch niet voor dat verschillende mensen aan exact hetzelfde bestandje werken..)

Oftewel, hier wil ik (liever) niet vanaf stappen. Als Neon gaat inhouden dat iedereen lokaal 'development-servers' en de hele zooi moeten gaan draaien om lokaal te kunnen proggen/debuggen dan wordt ik daar niet zo vrolijk van....

Of zie ik nu iets gigantisch over het hoofd?
* BramT werkt al jaaaaren zo en het werkt zo perfect.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

BramT schreef op maandag 14 januari 2008 @ 22:38:

Oftewel, hier wil ik (liever) niet vanaf stappen. Als Neon gaat inhouden dat iedereen lokaal 'development-servers' en de hele zooi moeten gaan draaien om lokaal te kunnen proggen/debuggen dan wordt ik daar niet zo vrolijk van....

Of zie ik nu iets gigantisch over het hoofd?
* BramT werkt al jaaaaren zo en het werkt zo perfect.....
Hoeft ook niet, dit gaat just hetzelfde met Neon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BramT schreef op maandag 14 januari 2008 @ 22:38:
Bedankt voor je reactie, Stierenoog. Ik heb sterk het vermoeden dat Neon hetzelfde werk (ik heb Eclipse ook 'los' bekeken en dat zag er hetzelfde uit). Maar wat bedoel je met "importeren"? Worden dan alle bestanden naar een lokale omgeving gekopieerd? Lijkt me nodeloos ingewikkeld.

Momenteel hebben we alle projectbestanden op een windows-share van een fileserver staan. Deze gaat weer via samba een linuxbak in welke vervolgens weer php/sql/etc draait.
Wij hebben een development server (Ik meen een windows server met IIS) waar dus alle files van elk project in een eigen directory staan + projectfile. (Die zijn dus op dezelfde manier te benaderen zoals jij beschreef) Ik open mijn eigen workspace, als ik nu wil werken aan een project op de server kan ik via File > import ... een 'Existing project into workspace' selecteren en hierbij de locatie op de server aangeven. Als het goed is staat daar ook je projectfile en verschijnt er een project in je lijst.
Voor Eclipse maakt het dus niks uit waar je project zich bevind, hij gaat er in ieder geval geen lokale kopie van maken.

Workspaces gebruik ik eigenlijk alleen om mijn projecten te groeperen, zo kan ik bijvoorbeeld werk-, studie- en persoonlijke projecten netjes gescheiden houden.

Overigens ben ik van mening dat we eigenlijk een versiecontrol systeem moeten gebruiken in plaats van de manier die we nu gebruiken. Het wil nog wel eens voorkomen dat we een backupje moeten terug zetten. Nu is dat voor een development server niet zo heel erg, maar een versie control systeem is dan toch net wat makkelijker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 00:26:
[...]Overigens ben ik van mening dat we eigenlijk een versiecontrol systeem moeten gebruiken in plaats van de manier die we nu gebruiken. Het wil nog wel eens voorkomen dat we een backupje moeten terug zetten. Nu is dat voor een development server niet zo heel erg, maar een versie control systeem is dan toch net wat makkelijker denk ik.
Versie-controle kan je nog steeds doen hoor als alle code al centraal staat. Er moeten dan alleen een paar aangewezen personen zijn die dagelijks/wekelijks een build bewaren. Logisch ook, niet iedere programeur moet/hoeft builds te gaan bewaren.

Het is het stukje collaborative editing (commit/update/merge/locking/etc) wat eigenlijk overbodig wordt bij deze werkwijze, maar dat maakt de versie-functionaliteit niet minder bruikbaar/nuttig.

(ik wil hier verder -niet- in discussie gaan over wel/niet nuttig van versiebeheer op een centrale code-locatie, deze topic gaat daar niet over)

Iemand al ervaring met SVN in Eclipse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Subclipse werkt over het algemeen prima in Eclipse. Af en toe bokt hij weleens wat maar niets wat een svn cleanup niet kan fixen.

Het meest irritante vind ik dat als je files toevoegt aan je source tree op een andere manier dan met Eclipse (bijv met GIMP een plaatje toevoegen), dat je dan eerst een refresh moet doen op je navigator view voordat eclipse doorheeft dat er nieuwe bestandjes zijn, anders krijg je ze niet te zien bij het committen in de lijst van modified en new files :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Heren, de final van de Zend Studio for Eclipse (officieel versie 6.0.0) is sinds gisteren beschikbaar. Heb de meuk al opgestuurd voor de t.net frontpage, maar ze zijn niet zo snel daar.

Uiteraard ook als time-limited trial... Ik ga er mee aan de slag en hoop ook jullie ook bevindingen hier te kunnen vinden. De install van de final is met 265mb overigens 25mb kleiner dan de beta2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 11:30
Is het mogelijk om met neon (net zoals in Zend Studio) direct op een ftp verbinding te werken? Ik heb de beta geprobeerd maar daar werkte het niet of snapte ik het gewoon niet.

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan direct op een ftp werken hiermee. Het systeem wat ze hiervoor gemaakt hebben is best wel interessant. Jammer dat het amper werkt door alle bugs. (svn werkt niet op een remote project. Kan zelfs geen bestanden openen op sftp direct).

Dit is bijna net zo buggy als de beta. Omg, zo kan je toch geen 400 euro vragen? PDT is echt veel stabieler. Ik laat deze links liggen, samen met de hele programmeer afdeling hier. Als het 'stable' is geef ik het wel weer een kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik werk nu met PHPEclipse. Ik vind de code completion niet zo lekker werken, omdat hij maar wat gokt aan de hand van bekende classes en bijvoorbeeld in het Zend framework weer geen autocomplete geeft. Dat geeft mij het gevoel met een trage text editor te werken en niet met een serieuze IDE (zeker omdat ik thuis = PHP niet met Subversion of een andere CVS werk) te werken. Het probleem zit er volgens mij in omdat je altijd een include path gebruikt voor het framework en Eclipse dat standaard niet resolved.

Hoe ervaren jullie de integratie met Zend Framework?

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

DumbAss schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 08:52:
Is het mogelijk om met neon (net zoals in Zend Studio) direct op een ftp verbinding te werken? Ik heb de beta geprobeerd maar daar werkte het niet of snapte ik het gewoon niet.
Remote system -> nieuwe ftp, en dan gewoon bestand openen.

Let wel op, als gij een bestand vandaag opent, en morgen edit iemand dat bestand op de ftp, en gij opent dat bestand overmorgen opent hij z'n cache! En dan neemt ge dus de bewerking van die andere persoon NIET mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

BikkelZ schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 09:15:
Hoe ervaren jullie de integratie met Zend Framework?
Niet wat ik ervan verwachte.

Ik hoopte bijvoorbeeld bij:
PHP:
1
Zend_Loader::loadClass("Zend_

Dat hij dan al een autocomplete gaf. Niets ook niet :(

Ook resolved hij geen zelfgeschreven helpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Snake schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 09:31:
[...]

Niet wat ik ervan verwachte.

Ik hoopte bijvoorbeeld bij:
PHP:
1
Zend_Loader::loadClass("Zend_

Dat hij dan al een autocomplete gaf. Niets ook niet :(

Ook resolved hij geen zelfgeschreven helpers.
Dan houd ik mijn geld nog even in mijn zak.....

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
BikkelZ schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 09:15:
Ik werk nu met PHPEclipse. Ik vind de code completion niet zo lekker werken...
Inderdaad, gewoon overstappen op PDT dus. Daar kan je eventueel externe includes aangeven als je ze niet in je projectboom hebt. De completion van PHPEclipse is echt heel matig, die spuugt alles waar "function " voor staat uit, ook als het niet eens in de buurt van de scope komt. PDT let netjes op je includes, je klassen, private/static, etc.

Kortom, PHPEclipse wordt op alle fronten ingehaald door PDT. Ben wel benieuwd naar de verschillen tussen Zend Studio 6 (heb lang met 5.x gewerkt) en PDT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

remmelt schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 14:49:
[...]

Inderdaad, gewoon overstappen op PDT dus. Daar kan je eventueel externe includes aangeven als je ze niet in je projectboom hebt. De completion van PHPEclipse is echt heel matig, die spuugt alles waar "function " voor staat uit, ook als het niet eens in de buurt van de scope komt. PDT let netjes op je includes, je klassen, private/static, etc.

Kortom, PHPEclipse wordt op alle fronten ingehaald door PDT. Ben wel benieuwd naar de verschillen tussen Zend Studio 6 (heb lang met 5.x gewerkt) en PDT!
PDT is een andere PHP IDE gebaseerd op Eclipse dan Zend Eclipse en PHP Eclipse? Tikje verwarrend....maar ik ga hem eens proberen! :)

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zend Studio 6 is gebouwd bovenop PDT. PDT wordt ook (deels) gebouwd door zend geloof ik. Maar, pdt is wel veel stabieler dan Zend Studio en gratis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik ben er echt echt echt NIET tevreden van, om de haverklapt nullPointerException... Slechte foutafhandeling!

Ineens begint m'n beeld te flikkeren, stukken van m'n code niet zichtbaar, ik kon geen control+z doen, geen control+a & dan control+c.

Het begon toen ik iets kopierde en plakte in Zend Studio 6.

Maar goed dat ie effectief de code had weggeschreven, anders was ik weer wat kwijt...

Dit is echt een beta 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Zonder fatsoenlijke code completion zijn PTE's nog erg concurrerend tov full fledged IDE's. Tot de tijd dat ik betrouwbare code completion heb zoals je voor Java en .Net hebt blijft PHP toch een beetje een speelgoedtaaltje wat tegen je gaat werken zodra je echt complexe dingen wil gaan maken, terwijl dat niet hoeft.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verdikke, ik erger me meer & meer aan dit product, maar ik ben nu al zo gewent aan alle features dat ik er niet meer vanaf kan :+

Binnekort eens een licentie kopen.

Anyway: als ik in een controller
PHP:
1
$this->view->errors->emailaddressEmpty = true;
doe, dan zou het zeer mooi zijn geweest dat in de corresponderende view bij het tikken van
PHP:
1
$this->
een lijstje kwam.

Ik begrijp eigenlijk niet waar die 250 MB zit. Eclipse 1.2.2 (een van de laatste nieuwe) voor Java is ~130 MB. Fully featured, en retestabiel.

ZOVEEL extra zit er toch niet in Zend Studio for Eclipse?

Overigens de slogan
Integration with Zend Framework
moogt ge gerust met een korreltje zout nemen.
Wat zit er in:
• Wat templates voor het creeeren van models, views, ed
• Template met wat .htaccess'es voor een Zend framework op te zetten
• Het Zend Framework op zich.

Maar intelligent? Niets ook niet. (zoals ik hierboven zei, met die $this-> & ook hier: Snake in "\[Zend/PHP] Zend Studio Neon" )

Dit product had zoveel krachtiger kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snake schreef op zondag 27 januari 2008 @ 01:00:
Dit product had zoveel krachtiger kunnen zijn.
Dat heb je daar precies goed uitgedrukt.

Ik had hoge verwachtingen. Goede sftp en ftp support etc. Toch al een beetje omlaag bijgesteld. Tja het is Zend, en hun vorige studio producten waren ook niet stabiel. (toch heb ik er zeker 2 jaar professioneel mee gewerkt.). Maar dit, dit is echt een aanfluiting. Terwijl het op zo een stabiel platform draait als eclipse. Hoe krijgen ze het zo onstabiel |:( Hebben ze het uberhaupt wel getest? Gistereren dacht ik, misschien zijn er updates. Ga naar het update scherm en ja hoor, zend reageert niet meer. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Nou zo stabiel is Eclipse zelf ook niet; Ik heb vaak genoeg gehad dat ik na een dag hard werken ineens een fijne foutmelding kreeg en vervolgens van rechts naar links begon te typen.

Ben ik trouwens de enige of hebben er meer mensen last van dat de Zend Eclipse nog langzamer opstart dan de gewone Ecipse?

Pluspunt vind ik trouwens de trial tijd van 30 dagen; Dan kan je tenminste echt een beetje testen en proberen. Heb ook PHPDesigner geprobeerd, maar daar heb je maar 14 dagen voor.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wackmaniac schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 10:36:
Nou zo stabiel is Eclipse zelf ook niet; Ik heb vaak genoeg gehad dat ik na een dag hard werken ineens een fijne foutmelding kreeg en vervolgens van rechts naar links begon te typen.
Ik gebruik eclipse nu een jaar ongeveer, maar heb er weinig problemen mee. Wel met de oudere pdt versies (voor 1.0) had ik het 1 en ander. Ik denk dat bij eclipse het er erg aan ligt welke plugins je draait. Zo gebruik ik ook flex 2. En ook daar is er weinig aan de hand. Maar Zend.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein vraagje. Werkt er iemand in dit topic success vol met dit programma. Zonder al de omschreven problemen? Ik wil het wel even proberen, maar als ik het zo lees blijf ik liever bij php designer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:49:
Klein vraagje. Werkt er iemand in dit topic success vol met dit programma. Zonder al de omschreven problemen? Ik wil het wel even proberen, maar als ik het zo lees blijf ik liever bij php designer.
Ik werk er mee ja :)

Maar de bovengenoemde problemen zijn er nu eenmaal. Na een tijdje went het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Ben het nu wel aan het testen, maar heb al een aantal keer gehad dat de hele batterij bleef hangen als ik een file probeerde op te slaan. Draai Vista, maar daar zou niets uit moeten maken lijkt mij. Eigenlijk zou de enige reden voor mij kunnen zijn om deze versie boven de gewone Eclipse te verkiezen de fijnere auto_complete functionaliteit.

Ik ben overigens ook niet kapot van PHP Designer. Ik vind de editor niet lekker werken.

Denk dat ik toch maar weer terugga naar Eclipse. Hoewel ik het wel een behoorlijk minpunt vind dat je niet zonder trucjes CTRL + TAB kan gebruiken om van bestand te switchen.

[ Voor 7% gewijzigd door wackmaniac op 31-01-2008 16:42 ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breuls
  • Laatst online: 19-07 11:22

Breuls

Bad Wolf

Ik werk sinds augustus met wat inmiddels geen Neon meer heet, en eigenlijk naar bijna volle tevredenheid. Ik heb sindsdien ZS 5.5 niet of nauwelijks meer aangeraakt. Het is als editor een fijn ding, met natuurlijk de standaardzaken as syntax highlighting en code completion, maar ook een goede navigatie tussen elementen, de mogelijkheid veel bestanden open te hebben zonder dat je hele scherm volloopt, projecten die je rechtstreeks aan een CVS module kunt koppelen (en aansluitend een goede CVS-integratie), ondersteuning voor HTML, javascript, debugging en zo meer. Ik heb er ooit eens iets over geschreven.

Wat ik in de eerste beta erg vervelend vond is dat ZSfE je code/projecten constant analyseert. Dat houdt in dat-ie steeds (of regelmatig) bezig is je bestanden in te lezen en op fouten te onderzoeken en feitelijk lopen er dan dus allemaal processen op de achtergrond die resources innemen. Ik heb echter zowel ZSfE als mijn laptop (waarop ik het gebruik) tegelijk ge-upgrade, dus ik weet niet of het verholpen is in nieuwere versies of dat ik er met deze laptop nu beter tegen kan.

Over het algemeen heb ik weinig problemen, maar zo af en toe duikt er wel een probleempje op. Ik hoop dan ook dat Zend de actieve ontwikkeling gewoon door laat lopen en de feedback van de voormalig betatesters blijft aannemen om zo tot een steeds betere editor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er meer mensen die problemen hebben met ftp connecties in Zend studio for eclipse?

regelmatig als ik een bestand wil opslaan op een ftp server loopt zend studio (tijdelijk) vast..
Na een aantal minuten krijg ik dan een melding dat de bewerking mislukt is:
code:
1
2
3
- RSEF1002E
- Operation failed. File system input or output error
- DETAILS: Message reported from file system: File lib.inc.php can not be saved on <server name>. You do not have write access to the file.

Iemand ervaring met dit probleem? (of een idee wat er aan te doen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Zend Studio for Eclipse nu even geinstalleerd staan op mijn werk en ik moet zeggen dat ik al heel wat tijd ben verloren met dit programma.

In eerste instantie vond ik de interface wat wennen, maar dit komt waarschijnlijk omdat ik nog nooit eerder met Eclipse gewerkt had, maar na enige tweaks in de preferences voelde het toch al redelijk vertrouwd aan. De debug opties waren werkelijk geweldig. Maar de grootste downside is toch wel de stabiliteit en de tijd die genomen wordt om een project steeds weer opnieuw te analyseren.

Ook de updates zijn niet even zo gedaan, het lijkt wel of elk onderdeeltje apart wordt gevalideerd of er een nieuwe versie voor beschikbaar is. Zo heb ik toch weer mooi een halve dag aan productiviteit ver*****.

Ik wacht nog wel even op een 6.5 versie (zoals bij ZDE), want de nadelen wegen voor mij nog niet op tegen de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
wie weet er hoe je .tpl ( template file) highlighting kan activeren onder zend neon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Als ik dit pakket installeer heb ik dan wel in een keer een netjes werkende PHP IDE waarvan de debugging out of the box werkt, zonder php.ini tweaks en vuistdikke how-to's? Want dat deed de oude Zend Studio wel heel netjes.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
ik heb een idee hoe dat werkt. heb je daar ook een sepciaal zend server pakket voor nodig? Ik werk op een gehuurde server en geen locale.

maar heb al een oplossing gevonden:

http://www.zend.com/forum...82512bb15a6a5ab81a21e456d

[ Voor 33% gewijzigd door PainkillA op 14-03-2008 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Er zat inderdaad een heel Zend Server verhaal bij wat je lokaal of centraal kon installeren, en dat werkte gewoon prettig samen met de installer van Zend Studio. Om debugging werkend te krijgen in PHP Eclipse en een kale XAMPP moet je heel wat moeite doen - en ik heb besloten om gewoon maar op de noeste var_dump wijze te blijven debuggen.

Het blijft vreemd dat al dat moois met Java allemaal wel prima kan - zelfs met Eclipse. En laten we over het verschil tussen tussen .Net / Visual Studio en PHP / Eclipse maar helemaal niet meer beginnen ;(

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivojansch
  • Laatst online: 19-02 15:24
Dat kan met PHP ook; met zend studio (zowel eclipse versie als de klassieke) kun je standaard al lokaal debuggen (je runt dan de applicatie in je studio; dit is vergelijkbaar met hoe dat met java e.d. ook werkt).

Wil je server side debuggen, dan heb je aan de serverkant een debugmodule nodig. Dit kan bijvoorbeeld door Zend Core te installeren (da's ook een soort wamp, maar dan van zend) of Zend Platform. Of de losse debugmodule. Kwestie van neerzetten, aan je php.ini toevoegen en je bent klaar. Kost je een kwartiertje maar dan kun je wel remote debuggen. Op de zend site vind je hier meer info over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 14:16

Erikie

www.erikie.nl

Echt jammer dat dit pakket zo ontzettend buggy is. de features zijn echt leuk, als ze zouden werken. Zoals een local history (wat ik toch echt als een must beschouw aangezien ik de volgende dag me toch wel es afvraag wat ik gisteren nou weer heb gesloopt). Alleen loopt het zaakje vaak vast als ik zend (for eclipse) opnieuw opstart, dan probeert het programma het zaakje weer te builden, en aangezien ik veel live werk (ftp) blijft t zaakje hangen bij 0% build :( . Jammer dat zend 5.5 dit niet heeft en ik ben nog geen ander pakket tegengekomen die een local history van (je ftp) bestanden bijhoudt. Als die er is hoor ik het graag :). Verder ben ik ook bezig geweest met svn en csv, maar aangezien ik nog nooit met versioncontrol heb gewerkt en ik mijn leopard os console sudo gedoe al om zeep heb geholpen (leve time machine) ga ik er geen tijd meer insteken. Ik snap het hele concept niet geloof ik (en het feit dat ik alsnog ftp bestanden moet toevoegen aan een repository).

Maar terug op zend studio for eclipse. Het zou een geweldig pakket kunnen zijn, jammer dat echt niks monkey proof werkt, zelfs het importeren (dus niet remote werken) van een ftp directory in je project resulteert in een freeze, evenals het opeens van rechts naar links typen, of wanneer je een stuk code wil edditen er op andere plaatsen in je scherm ook dingen veranderen (gebeurt zelden maar toch).. en dan 400 euro voor een licentie, me neus (voor een pakket dat niet werkt) :p . Ook wilde ik ooit een keer java onder de loep nemen, maar als je dit soort trage buggy pakketten ziet ga je toch wel twijfelen aan de programmeertaal java (of de java programeurs van zend / eclipse).

dus mijn vraag, weet iemand nog een goede php ide, met ftp support, code (object?) hinting en local history, en de mogelijkheid om je php code te kunnen undocken zodat je t naast elkaar kunt zetten? Ik heb ook pdt geprobeerd, dat loopt een stuk stabieler maar ik mis het ftp gedeelte. Verder gebruik ik primair zend 5.5, werkt als een trein, maar ik mis het versioning (local history) gedeelte. Of moet ik me toch maar meer gaan verdiepen in svn (waar ik geen tijd voor heb)? (ohja, kom niet aan met oa vim , zo'n geek ben ik niet O-) )

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, ik denk dat je ook nogal specifieke eisen hebt. Een local file history zullen de meeste IDE bakkers niet eens overwegen; dat is namelijk precies een taak van revisiebeheersystemen; en waarom het wiel nogmaals uitvinden?

Ook je FTP probleem is welllicht op te lossen met losse tools. Mijn collega ontwikkelt ook op een remote server, maar hij gebruikt daarvoor een combinatie van een lokale kopie van de source (met SVN) en WinSCP om de boel te syncen naar de server waar de boel op draait. WinSCP heeft file-monitoring, dus zodra je een filetje saved staat hij een kwart seconde later op de server. Dat is wellicht in jouw situatie ook te gebruiken en geeft je weer wat meer keuze in IDE's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:02
eamelink schreef op donderdag 24 april 2008 @ 09:26:
Tsja, ik denk dat je ook nogal specifieke eisen hebt. Een local file history zullen de meeste IDE bakkers niet eens overwegen; dat is namelijk precies een taak van revisiebeheersystemen; en waarom het wiel nogmaals uitvinden?

Ook je FTP probleem is welllicht op te lossen met losse tools. Mijn collega ontwikkelt ook op een remote server, maar hij gebruikt daarvoor een combinatie van een lokale kopie van de source (met SVN) en WinSCP om de boel te syncen naar de server waar de boel op draait. WinSCP heeft file-monitoring, dus zodra je een filetje saved staat hij een kwart seconde later op de server. Dat is wellicht in jouw situatie ook te gebruiken en geeft je weer wat meer keuze in IDE's :)
Maargoed dat ik dit topic toevallig even lees, want ik was toevallig op zoek naar een tooltje wat mijn locale versie synchroniseerd naar een FTP server, zodat ik lokaal kan werken in combinatie met SVN, en toch gewoon mijn files kan saven en meteen op de server kan zien of het werkt of niet :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

vet, als ik thuis ben ga ik dit direct proberen. Ik heb vroeger veel met winscp gewerkt, maar wist niet dat die file monitoring had. Zou wel rete relax zijn als t werkt, maar je moet alsnog je checkout doen op je repositories met winscp ofzo? Of kijkt winscp gewoon naar je local repo (of nouja, die final directory) en download je eerst handmatig de gehele site naar local, creeert een repo op je local site, en edit je local site + commit je via zend oid? . Of is er ook een optie dat je gewoon commit wanneer je saved in je ide? In zend werkt t namelijk zo dat je rechtermuisklikt op je bestand > svn > commit. Maar bedankt alvast, volgens mij ga ik veel tijd besparen met deze oplossing.

Nu moet zend alleen nog ff met 6.5 uitkomen :)

//edit
vet winscp 4tw.. (zit even op me werk dit uit te proberen :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Erikie op 24-04-2008 16:21 ]

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
Heb hem vanmiddag uitgeprobeerd, werkt ideaal! Alleen mis ik de optie om hem te minimaliseren naar je tray.

@Erikie:
Je logt met WinSCP in op een map op een FTP server. Vervolgens zeg je in WinSCP dat hij die remote FTP map bij moet werken aan de hand van een lokale map. Die lokale map is dan je projectmap van Eclipse. Hij is zeer snel, als ik CTRL+s doe, en dan gelijk naar mijn browser overschakel en f5 druk, heeft hij de wijziging al te pakken.

Verder heb ik zelf nog even een filter gebouwd die je .svn folders en je .project file skipped, zodat hij die zut niet mee kopieert :D

Het duurt alleen wel even als je switched naar een branch en terug, omdat hij dan natuurlijk alles opnieuw moet uploaden, maar dat valt nog wel te overleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je werkt eigenlijk hetzelfde als iemand die lokaal een developmentserver heeft draaien, maar dan laat je die lokale directory syncen met een directory op je échte development server.

Je doet dus een checkout vanuit je SVN repository naar je lokale computer, en die working copy sync je naar je developmentserver. Handig is om even in WinSCP een filtertje te maken voor .svn files, want die hoeven natuurlijk niet mee, en scheelt weer sync-tijd :)

Je kan dan verder gewoon de normale SVN tools van je IDE gebruiken zoals je gewend bent :)

edit:

Met ^ dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Je kunt ook Aptana Eclipse plugin voor dat doel gebruiken.

Ik vind het wel matig dat de code assist niet werkt op files buiten een project. Even een file editen van een oud project is er niet bij. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
Bedankt voor de tip, daar ga ik vanavond ook nog even naar kijken. Het is imho handiger als ik de functionaliteit van WinSCP kan integreren in Eclipse. De vraag is alleen of hij net zo handig (filters voor .svn map bijvoorbeeld) en snel is als WinSCP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Morax schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:29:

Verder heb ik zelf nog even een filter gebouwd die je .svn folders en je .project file skipped, zodat hij die zut niet mee kopieert :D
sodeju, ja, dat heb ik ook :) gaat ie je .project en svn repo mee kopieeren. Opzich wel lekker veilig , kun je thuis of waar dan ook je repo ophalen (denk ik). maar dit is een beetje teveel van het goede imho :) . Ik heb nu keeping remote directory up to date open staan, maar waar vind ik de optie om folders te skippen? --edit, heb t al. exlude .svn .project :)
TheBorg schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:49:

Ik vind het wel matig dat de code assist niet werkt op files buiten een project. Even een file editen van een oud project is er niet bij. :(
jep, belachelijk, maar misschien hebben ze dit eruit gelaten omdat het dan gewoon zend for eclipse is en net zo hard cracht :)

eamelink, held! _/-\o_ mag ik je aanraken?

[ Voor 32% gewijzigd door Erikie op 24-04-2008 17:38 ]

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
TheBorg schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:49:

Aptana heeft inderdaad een synchronize functie, inclusief een mogelijkheid om bepaalde mappen en bestanden over te slaan. Helaas heeft Aptana niet de optie om dat automatisch te doen als je een file saved, waardoor je elke keer zelf moet aangeven wanneer hij moet synchroniseren, waarna hij eerst de verschillen gaat zoeken, en dan moet je zelf ook nog eens een extra keer bevestigen. Veel te omslachtig om elke keer een wizard te doorlopen als ik ergens een regeltje code wijzig.

Dan maar weer terug naar SCP. Wel bedankt voor de tip, maar het doet het niet helemaal zoals ik het graag heb ;)

Edit:
En nu heb ik WinSCP ook nog eens zover gekregen dat hij minimized naar de taskbar! :)

Eamelink bedankt _O_

[ Voor 6% gewijzigd door Morax op 24-04-2008 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar, wat jullie beter kunnen doen is.
- Get pdt.
- Haal de jcraft sftp / ssh op. ( http://eclipse.jcraft.com/ ) met de update manager. Weet niet 100% zeker wat je moet installeren. Even wat testen.

Als dat klaar is:
Bij je map die je op je server wilt uploaden klik je rechter mouse knop in de navigator en klik op export. Daar pak je sftp en vul je alles in (let, als je de root van je server moet hebben voer de url in als sftp://127.0.0.1://

Vervolgens, links onder druk op dat venster dingetje toevoegen. Kies other->team->synchronisation.

Dat venster wat je erbij krijgt. Klik op het linker knopje en op synchronize. Daar kies je weer sftp, de resource die je wilt syncen en finisch. Nu kan je in die resource manager alles uploaden en downloaden etc. Je ziet sync problemen, en hij ignored je .svn spul. Nadeel vind ik is dat je zelf geen ignores kan instellen, maar voor de rest werkt het voor mij super goed.

Hopelijk hebben jullie er wat aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 11:59:
Maar, wat jullie beter kunnen doen is.
- Get pdt.
- Haal de jcraft sftp / ssh op. ( http://eclipse.jcraft.com/ ) met de update manager. Weet niet 100% zeker wat je moet installeren. Even wat testen.

Hopelijk hebben jullie er wat aan :).
hee bedankt, hier heb ik zeker wat aan, aangezien winscp niet op mijn macbook gaat werken. Enige probleempje is alleen, kan ik ook syncen zodra ik een bestand opsla? Nu moet ik elke keer op het sync knopje rammen.

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Morax schreef op donderdag 24 april 2008 @ 09:53:
[...]

Maargoed dat ik dit topic toevallig even lees, want ik was toevallig op zoek naar een tooltje wat mijn locale versie synchroniseerd naar een FTP server, zodat ik lokaal kan werken in combinatie met SVN, en toch gewoon mijn files kan saven en meteen op de server kan zien of het werkt of niet :)
Ik heb bij ons op kantoor hier zelf een C# tooltje voor geschreven die push-only synchronizeert via WebDAV of filesystem :) Wellicht toch een keer met FTP uitbreiden en distributable maken.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Topicstarter
Dat tooltje werkt iig beter dan dat *(*&%#*$*&( CENSORED (*^&#(@)$%_%#@^ Eclipse gebaseerde misbaksel waar Zend haar naam aan heeft verbonden. Ik ben weer teruggegaan naar Zend Studio 5.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
MueR schreef op zondag 27 april 2008 @ 16:57:
Dat tooltje werkt iig beter dan dat *(*&%#*$*&( CENSORED (*^&#(@)$%_%#@^ Eclipse gebaseerde misbaksel waar Zend haar naam aan heeft verbonden. Ik ben weer teruggegaan naar Zend Studio 5.5.
Mag ik vragen wat je er klote aan vind ? Ik heb wat kleine probleempjes hier en daar, maar over het algemeen ben ik er best positief over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakie
  • Niet online

sjaakie

Developer

Ik overweeg om over te stappen en heb dus nu Zend Studio for Eclipse geïnstalleerd en probeer mijn projecten in te stellen.

Begrijp ik het nu goed dat het niet mogelijk is om je project files op een andere locatie te zetten als je daadwerkelijke source? Ik lees allemaal dingen over WinSCP enzo, maar mijns inziens is het toch behoorlijk zaad als je hier weer allerlei extra tools voor nodig hebt... 8)7

Wij werken hier met een samba share op de webserver waar de source files op staan, de project files worden op onze fileserver opgeslagen. We werken met een SVN en willen niet allerlei "lokale" kopieeën tussen onze project files hebben.
Maar dit is dus niet zonder extra tools te bereiken? :?

Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Weet niet of ik je opzet snap sjaakie maar SVN lost je hele probleem toch juist op als je die een exception geeft op .project files?

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
Hmmmm, ik heb momenteel een probleem met het committen in SVN in combinatie met het verwijderen van een map.

Ik heb een map uit mijn project verwijderd, welke nu wel in mijn project blijft staan met een kruisje om aan te geven dat hij verwijdert is (waarschijnlijk ivm de local history). Als ik nu alleen wil comitten, dan word er uiteindelijk niets gecommit, tenzij ik de verwijderde map niet aanvink om die wijziging mee te committen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakie
  • Niet online

sjaakie

Developer

curry684 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:05:
Weet niet of ik je opzet snap sjaakie maar SVN lost je hele probleem toch juist op als je die een exception geeft op .project files?
Ik begrijp wat je bedoelt, die project willen we inderdaad niet in de repo hebben. Dat is het probleem inderdaad niet. Het gaat hem er meer om dat we de project data van Zend niet tussen de source willen hebben. De webomgeving gebruiken we voor ontwikkelen en debugging, daarna gaat het naar de repo.
Als ik nu een project maak dan kan ik volgens mij niet apart aangeven waar mn project data opgeslagen moet worden en waar mijn source opgeslagen moet worden.

Even ter verduidelijking, de bedoeling is als volgt:
(P: = mount van \\fileserver\Projecten)
- P:\ ProjectjeX \.project (voor de project files)
(T: = mount van \\webserver\\[NAAM_DEVELOPER])
- T:\public_html\ (in deze root komt de source)

Het voordeel is dat je alle projecten maar één keer aan hoeft te maken op de fileserver en omdat alle developers van dezelfde structuur gebruik maken iedereen altijd gemakkelijk een project openen.

Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Topicstarter
Morax schreef op zondag 27 april 2008 @ 21:44:
Mag ik vragen wat je er klote aan vind ? Ik heb wat kleine probleempjes hier en daar, maar over het algemeen ben ik er best positief over :)
curry684 hoort me dit elke dag wel een paar keer roepen :P Even een greep uit de irritante dingen..
  • Automatisch php tags afsluiten zodra ik met een opening tag kom
    Donder op met die zooi, ik bepaal dat zelf wel. Ik kan het ook niet uitzetten (tenminste, ik heb het niet kunnen vinden)
  • De configuratie van Eclipse is een draak, epic fail voor de gene die dit bedacht heeft. Stukje User Friendlyness zou er wel in gaan bij hem/haar
  • Code completion bij functies en variabelen is traag, ze komen vaak pas wanneer ik al een complete functie heb getypt, of nog 1 letter moet ofzo. Lekker makkelijk.
  • Tooltips bij functies verdwijnen zodra je de functienaam en openingshaak hebt ingeklopt. Ik wil die krengen verdomme ook bij het invullen van de argumenten. Ja ik ben lui, so sue me.
  • Er is geen ondersteuning voor HTML attributes
  • Totaal loze caching van de source files, die is namelijk _altijd_ out of sync. Het wordt er niet sneller op, laat het dan weg.
  • Het rotbeest mij voorschrijven waar mn source code komt te staan, tenzij ik het zelf ga aanpassen. Ik bepaal toch zeker waar het staat?
  • De code folding features zijn bagger. Als ik een functie of class fold en vervolgens ergens anders in het bestand wijzigingen maak, meent Eclipse dat is totaal irrelevante functies half moet gaan uitklappen, maar de status "ingeklapt" wel moet houden, dus 2 keer klikken voordat het wel weer gefold is.
  • Die verrotte .project en .nogwat mappen overal. Donder op met die teringzooi. Een beetje mn code vervuilen. Als ik wil copy-pasten naar een webserver mag ik daarna ineens recursief alles gaan deleten.
De hele UI is traag, niet inituitief en veel te groot opgezet. Leuk dat Eclipse een allround development UI is, maar daar zit ik niet op te wachten. Ik wil niet 4 submenu's en vensters door moeten voordat ik een nieuw bestand mag maken. Een bestand renamen of verwijderen mag al helemaal niet van Eclipse. Wat ben ik nou, een developer die weet wat ie doet, of een of andere tokkie die van toeten nog blazen weet? Het is mijn code, mijn pc, ik ben de baas, niet Eclipse.

[ Voor 4% gewijzigd door MueR op 29-04-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erikie schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 21:12:
[...]

hee bedankt, hier heb ik zeker wat aan, aangezien winscp niet op mijn macbook gaat werken. Enige probleempje is alleen, kan ik ook syncen zodra ik een bestand opsla? Nu moet ik elke keer op het sync knopje rammen.
Nou, daar ben ik al een tijdje naar opzoek... Ik kan niets erover vinden, en eclipse ondersteund ook geen macro's. Als je het ooit vind, lemme know ;).
Pagina: 1