Toon posts:

Kant en klare pc ombouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers.
Ik heb een vraagje. Ik heb een compaq pc, maar ik wil een nieuwe processor, moederbord, en videokaart. allemaal ivm Call of Duty 4 (het beste spel van de wereld ohm :P)
Nu is mijn vraag:
Is het mogelijk om het moederbord de proc en de videokaart eruit te halen en daar nieuwe op te zetten?
alvast bedankt!!

Gr J

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ze zeggen altijd dat domme vragen niet bestaan, maar wel domme antwoorden....

ik denk dat ik dus maar geen antwoord ga geven (met een kleine hint richting "ja, dat kan")

Wabbawabbawabbawabba

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Waarschijnlijk wel maar let op dat je je geheugen waarschijnlijk ook moet vervangen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Is je voedign wel sterk genoeg voor je nieuwe componenten?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
KatirZan schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:27:
ze zeggen altijd dat domme vragen niet bestaan, maar wel domme antwoorden....

ik denk dat ik dus maar geen antwoord ga geven (met een kleine hint richting "ja, dat kan")
Nou zo simpel als, ja dat kan is het niet. Compaq en andere merken gebruiken vaak custom moederborden waardoor een standaard ATX mobo niet altijd past.

Ook moet je rekening houden met de voeding, zeker als er high-end hardware in komt.

Het beste lijkt mij deze PC te verkopen en een nieuwe kast + inhoud te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 12-10-2007 16:30 ]

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:56
Zou wel even goed kijken naar verschillende maten, en zoiezo lijkt mij een Compaq kast nu niet bepaald goed, dus koop liever dan ook een goede voeding/kast.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-01 15:13
Laat ik als ervaringsdeskundige met Dell dan maar even gaan zeuren:

Welke compaq pc heb je?

• Cozm0
  • Laatst online: 04-04-2025

Cozm0

Unf!

Dat zal waarschijnlijk allemaal wel passen maar denk idd ook aan je geheugen en voeding.

Edit: veiligste keuze is gewoon een nieuwe case kopen en overzetten wat je nog kan gebruiken (harddrive, floppy etc)

[ Voor 40% gewijzigd door Cozm0 op 12-10-2007 16:33 ]

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• Seesar
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Vaak zijn die compaq customs ingedeeld, zoals voedingsstekkers die niet passen en soms speciale aansluitingen van dvd-drive naar mobo (you never know met die prefab apparaten). Ook de bevestigingspunten van de kast kunnen anders zijn dat ATX (je nieuwe mobostandaard) gewend is.

Het zou kunnen passen, maar ik zou het eerst controleren. Zeker ook kijken of je voeding sterk genoeg is en of je aan de achterkant genoeg pci-slots hebt voor een fullsize atx mobo....houdt met dat soort zaken rekening (het zal eerder fysiek niet passen dan electrisch).

T60P Widescreen

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:11
Als ik jou was zou ik zowiezo voor een compleet nieuwe systeem gaan kijk ik kan niet in jou portomonee kijken, loop gewoon naar een lokaale computerboer geen bcc of iets maar gewoon een goede computer boer en vraag het daar.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:04
Waarom zou je dit willen? Dan moet je een mATX bord nemen, met een nieuwe CPU, videokaart en geheugen, je voeding is dan weer te zwak dus die moet ook nieuw... Dan heb je dus gewoon een compleet nieuwe pc :?

Waarom dan moeilijk doen en alles ombouwen ipv gewoon een nieuwe pc kopen?
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:26:
(het beste spel van de wereld ohm :P)
offtopic:
behoorlijk subjectief...

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn lijstje:
Intel Core to Quad Q6600
Gigabyte 8800GTX
Asus P5K moederbord
Zalman 600W power

Nu weet ik alleen niet of ik beter een ATI HD2XXX kan kopen als ie samenwerkt met mijn x850 in crossfire?

Als ik een nieuwe pc koop, kost het meteen weer veel meer geld. nieuwe dvd, hardeschijven, geluidskaart, ddr enz.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 16:35 ]

• KatirZan
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

PilatuS schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:28:
[...]

Nou zo simpel als, ja dat kan is het niet. Compaq en andere merken gebruiken vaak custom moederborden waardoor een standaard ATX mobo niet altijd past.

Ook moet je rekening houden met de voeding, zeker als er high-end hardware in komt.

Het beste lijkt mij deze PC te verkopen en een nieuwe kast + inhoud te halen.
Ja en nee :) Iedereen die een beetje handig is kan dit ;) ik heb het zelfs met een oude pessario nog voor elkaar gekregen (casemod met alles er op en der aan) en toen had ik er nog niet echt veel verstand van ;)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:29:
Laat ik als ervaringsdeskundige met Dell dan maar even gaan zeuren:

Welke compaq pc heb je?
Presario SR1627NL

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:34:
Dit is mijn lijstje:
Intel Core to Quad Q6600
Gigabyte 8800GTX
Asus P5K moederbord
Zalman 600W power

Nu weet ik alleen niet of ik beter een ATI HD2XXX kan kopen als ie samenwerkt met mijn x850 in crossfire?

Als ik een nieuwe pc koop, kost het meteen weer veel meer geld. nieuwe dvd, hardeschijven, geluidskaart, ddr enz.
Over overkill gesproken. Je wilt maar een spel spelen en neemt de duurst mogelijk hardware die je maar kan krijgen. Ik adviseer niet doen. Je hebt geen flauw benul waar je mee bezig bent.

Verwijderd

Topicstarter
Waster schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:38:
[...]

Over overkill gesproken. Je wilt maar een spel spelen en neemt de duurst mogelijk hardware die je maar kan krijgen. Ik adviseer niet doen. Je hebt geen flauw benul waar je mee bezig bent.
niet het duurst. Het kan allemaal nog veel duurder, maar ik wil ook Crysis gaan spelen wat eyecandy is, en ik wil ook een beetje zijn voorbereid op de toekomst =)

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:41:
[...]

niet het duurst. Het kan allemaal nog veel duurder, maar ik wil ook Crysis gaan spelen wat eyecandy is, en ik wil ook een beetje zijn voorbereid op de toekomst =)
Als je het budget hebt voor die onderdelen koop die dan gewoon in een nieuwe kast en ga niet moeilijk doen met een oude Compaq PC. Een nieuwe kast heeft ook veel betere aiflow en die ga je echt nodig hebben met die onderdelen. Compaq PC's hebben vaak slechte of helemaal geen airflow.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:34:
Voor crossfire moeten beide kaarten toch wel (vrijwel) identiek zijn. Je vergelijkt nu twee volkomen verschillende kaarten!

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Topicstarter
EDIT:: oeps telaat gezien sorry

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 16:45 ]

• Avalaxy
PilatuS schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:43:
[...]

Als je het budget hebt voor die onderdelen koop die dan gewoon in een nieuwe kast en ga niet moeilijk doen met een oude Compaq PC. Een nieuwe kast heeft ook veel betere aiflow en die ga je echt nodig hebben met die onderdelen. Compaq PC's hebben vaak slechte of helemaal geen airflow.
Idd, beetje zoals ik hierboven al zei dus. Sowieso gaat een 8800GTX noooit in een Compaq ding passen :+
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:44:
oke ik zag al een kast voor 91,-
maar is het mogelijk om een HD2900 (bv) in crossfire te zetten met een X850XT?
Natuurlijk niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Avalaxy op 12-10-2007 16:45 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

als je zoveel geld uitgeeft, koop desnoods een prul kast van 40 eu......flikker die compaq op de schroothoop en haal dvd en hdd's eruit...overigens sta je nu op het punt om 13 a 1400 euro uit tegeven: geef dan 100 eu +30 eu extra uit aan dvd+extra hdd......

maar verder niet echt overkill: laat hem, de keuze is redelijk fair:

8800gtx: best bang for buck (en snel, 2900xt wordt eruit geblazen)
Q6600 mwah het mag indd ook ee E6850 zijn
Geheugen: niet vergeten te kopen
Mobo: nais mobo
Voeding: 600, mooie klasse, voorbereid op toekomst.

T60P Widescreen

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Ja je kan zonder meer die hele meuk ombouwen, kastje is mooi ( even bekijken op site) maar zet eens even neer wat je wilt gaan doen, tel de bedragen op en kijk op wat voor bedrag je uitkomt.

Ben je handig genoeg om alles zelf te doen ( over domme vragen gesproken ) anders is het slimmer om het te laten doen of een andere pc te kopen.
Bedenk wel dat eventueel je Windows opnieuw moet installeren.

Kortom, binnen de mogelijkheden is het altijd mogelijk een bestaande kant en klare pc om te bouwen.

Over advies om een pc te kopen bij een pc winkel is altijd mijn advies voor de doorsnee pc gebruiker, ben je zelf handig kan je voor de koopjes en aanbiedingen gaan bij Kruidvat of wat dan ook.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Topicstarter
het totaal bedrag waar ik opuit kom is 941,70 ex verzendingen.
En ik kan alles wel zelf installeren en erop duuwen.
Het enige waar ik nog mee zit is de videokaart. Het is nogal veel geld. Een GTS daarentegen is veel goedkoper. Maar ik weet niet of het echt veel scheelt in prestaties.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:06:
het totaal bedrag waar ik opuit kom is 941,70 ex verzendingen.
En ik kan alles wel zelf installeren en erop duuwen.
Het enige waar ik nog mee zit is de videokaart. Het is nogal veel geld. Een GTS daarentegen is veel goedkoper. Maar ik weet niet of het echt veel scheelt in prestaties.
Als je een GTS overklokt heb je eigenlijk geen GTX nodig. (Overklokte GTX is nog sneller, maar wel marginaal)

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
Ik nu even alles goed op een rijtje aan het zetten.
Ik wil niet meteen te veel geld uitgeven.
Dus dit is mijn volgorde van kopen.
Maandag 15 Okt.:
Q6600
Asus p5k
kastje
Later:
Zalman
Nog later:
8800GTX

dan schaf ik de 8800GTX pas aan als Crysis uitkomt. misschien dat ie dan ook al wat in prijs is gezakt?

300w is vast te weinig voor die opstelling?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 17:14 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

|sWORDs| schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:09:
[...]

Als je een GTS overklokt heb je eigenlijk geen GTX nodig. (Overklokte GTX is nog sneller, maar wel marginaal)
mwah das niet waar, een GTS komt in de buurt, maar is nog steeds beduidend langzamer dan een GTX. Tegen een bredere geheugenbus en meer geheugen onbaord kun je simpelweg niet overklokken. Daarnaast geeft overklokken geen garantie hoever je kunt gaan en kan het voor een leek nogal wat "stress" opleveren. Ook de koeler zal op sneller draaien: de kaart zal "overuren" maken. Waar een GTX rustig alles berekent en relatief koel en stil blijft (mijn GTX hoorde je wel, maar was niet luidruchtig (ook niet stressed)

T60P Widescreen

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:12:
dan schaf ik de 8800GTX pas aan als Crysis uitkomt. misschien dat ie dan ook al wat in prijs is gezakt?
Dan kun je beter een DX10.1 kaart kopen die dan rond de 250 euro kost. Véél meer prijs/prestatie dan die 8800GTX, en ook veel slimmer imho. Koop een RV670 of G92 ipv zo'n 1-jaar-oude-kaart.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:12:
Ik nu even alles goed op een rijtje aan het zetten.
Ik wil niet meteen te veel geld uitgeven.
Dus dit is mijn volgorde van kopen.
Maandag 15 Okt.:
Q6600
Asus p5k
kastje
Later:
Zalman
Nog later:
8800GTX

300w is vast te weinig voor die opstelling?
ennuh geheugen? wat en hoeveel heb je nu?

EN 300 watt is zeker te weinig, denk eerder aan 450 tot 500 minimaal (a-merk voeding)

T60P Widescreen

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:15:
[...]

Dan kun je beter een DX10.1 kaart kopen die dan rond de 250 euro kost. Véél meer prijs/prestatie dan die 8800GTX, en ook veel slimmer imho. Koop een RV670 of G92 ipv zo'n 1-jaar-oude-kaart.
Dus nog even wachten met de videokaart.
Maar hoelang duur het dan voordat de G92 komt? en als die uitkomen zijn ze ook weer meteen €800,-

Ik heb nu 1 GB ddr800 denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 17:19 ]

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:17:
[...]

Dus nog even wachten met de videokaart.
Maar hoelang duur het dan voordat de G92 komt? en als die uitkomen zijn ze ook weer meteen €800,-
en 300w is niet genoeg neem ik aan?
De RV670 komt in November. En nee, die zijn niet 800 euro als ze uitkomen, zoals ik eerder al zei gaan ze rond de 250 euro kosten.

En nee, 300 watt is niet genoeg... Maar dit had je ook zelf wel op kunnen zoeken.
Ik heb nu 1 GB ddr800 denk ik.
Denk ik niet, DDR800 bestaat niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Avalaxy op 12-10-2007 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar dan heb ik geen highend kaart... Dus zal ik Crysis en CoD4 nog niet full kunnen draaien?

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:20:
Oke, maar dan heb ik geen highend kaart... Dus zal ik Crysis en CoD4 nog niet full kunnen draaien?
Waar baseer je dat in hemelsnaam op :? :X

Meer geld betekent beter in jouw ogen? De RV670 gaat gelijk presteren aan een R600 en de G92 als een 8800GTS 320MB, dus het is wel degelijk een redelijk high-end kaartje. Maar waarom zou je 300 euro meer uit willen geven voor ~25% betere performance? Beetje dwaze actie hè?

Sowieso slaat het argument dat een kaart te zwak is nergens op, want ik zit nog met een 7950gt en die draait alle games op highest, zelfs World in Conflict maxed out. Volgens jouw redenatie zou mijn kaart net snel genoeg zijn om Ages of Empires 2 oid te spelen op high :P

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:23
Misschien kun je beter in de Best Buy Guide kijken ofzo, daar staan mooie gebalanceerde systemen in, ook een high-end gamesysteem. Vooral ook erg handig voor geheugenkeuze.

Je huidige geheugen is denk ik DDR1, en dat gaat niet werken op je nieuwe moederbord, die heeft namelijk DDR2 nodig! Ik zou dan gaan voor 2x1GB DDR2 PC5300 of PC6400, waarbij de keuze afhankelijk is van het prijsverschil.

Ook moet je eraan denken dat je huidige videokaart misschien niet werkt in je nieuwe moederbord. De nieuwe standaard voor videokaarten is namelijk PCI-Express, (PCI-E), en jouw x850 is waarschijnlijk nog een AGP.

Dan krijg je het probleem dat het nieuwe systeem meer stroom verbruikt, dus heb je ook weer een krachtigere voeding nodig (ik zou gaan voor een 450W a-merk voeding minimaal).

Kortom, je hebt eigenlijk een totaal nieuwe computer nodig als je wilt upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
mijn 850xt is PCI-E. Dus daar dan geen probleem.
RV670 ziet er wel aantrekkelijk uit. Maar een 3Dmarkt zegt voor mij niet alles.
Ik kan niet geloven dat een 8800ULTRA 12,500 punten scoort en de RV670 11,400. linkje

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:31:
mijn 850xt is PCI-E. Dus daar dan geen probleem.
RV670 ziet er wel aantrekkelijk uit. Maar een 3Dmarkt zegt voor mij niet alles.
Ik kan niet geloven dat een 8800ULTRA 12,500 punten scoort en de RV670 11,400. linkje
Waarom zou je het niet geloven? Lees het ATitopic eens door zou ik zeggen ;) (is overigens wel veel om te lezen :P)

Verwijderd

Koop alles nieuw en verkoop je oude. Wat je nu wilt proberen is gewoon gekkenwerk...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 17:36 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Seesar schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:15:
[...]

mwah das niet waar, een GTS komt in de buurt, maar is nog steeds beduidend langzamer dan een GTX. Tegen een bredere geheugenbus en meer geheugen onbaord kun je simpelweg niet overklokken. Daarnaast geeft overklokken geen garantie hoever je kunt gaan en kan het voor een leek nogal wat "stress" opleveren. Ook de koeler zal op sneller draaien: de kaart zal "overuren" maken. Waar een GTX rustig alles berekent en relatief koel en stil blijft (mijn GTX hoorde je wel, maar was niet luidruchtig (ook niet stressed)
Je moet beter lezen, er staat dat je dan eigenlijk geen GTX nodig hebt, niet dat ie even snel is.Mijn GTS scoort trouwens gemiddeld 5% minder dan een niet overklokte GTX, dat vind ik verwaarloosbaar)
En een g80 op 600 Mhz is echt geen enkel probleem. Overuren kun je ook niet echt van spreken.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 12-10-2007 18:09 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:52

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Dit is een 'welke moet ik nemen?'-vraag en die zien wij liever niet in CSL. Zie de tekst in het beleid voor meer informatie (howto) :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.