Toon posts:

mobo of geheugen defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een goede middag!

Mijn USB-muis (Logitech MX500) freezed op willekeurige momenten. Toen dit voor het eerst voorkwam ging ik er gelijk van uit dat deze muis zijn beste tijd gehad heeft. Het probleem doet zich echter ook voor wanneer er een andere USB-muis aangesloten is.
Mijn USB-aansluitingen zijn niet defect. Na het het inpluggen van een USB 2.0 hub (pcikaartje) kwam het probleem nog steeds voor, waardoor ik een PS/2 muis heb aangesloten. Je raadt het al; het probleem is ook daar nog niet mee opgelost.

Om even wat duidelijker te omschrijven wat er precies gebeurd zal ik het even stap voor stap neer kalken :)

Na het opstarten van de pc, wanneer deze enige tijd heeft uitgestaan, is er nog niets aan de hand. Alles lijkt naar behoren te werken althans.
Als ik vervolgens een spel opstart, zoals bijvoorbeeld Counter-Strike:Source of een grafisch minder zwaar spel zoals Death to Spies, duurt het een minuut of 10/15 voordat het probleem begint. Als ik geen games speel duurt het meestal iets langer voordat het probleem begint. Zo rond een half uurtje ongeveer. De muis blijft een aantal seconden vast zitten. Toetsenbord werkt nog wel naar behoren, slechts de muis reageert nergens meer op.
Naar mate mijn CPU en GPU zich meer inspannen lijkt het probleem ernstiger te worden. Wanneer ik de pc reboot of een minuut of 10 uit laat staan duurt het weer een tijdje voordat het probleem begint. Wanneer ik gebruik maak van een USB-muis geeft Windows ook een paar seconden aan dat er een USB apparaat niet verbonden is.

Voor een moment heb ik gedacht dat het aan mijn GPU kon liggen waardoor ik de temperatuur ben gaan screenen. Deze is echter relatief stabiel waardoor ik van mening ben dat dit niet de oorzaak is. Ook heb ik voor de zekerheid verschillende drivers geprobeerd die geen van allen mochten baten.

Ook ben ik de temperatuur van mijn CPU gaan monitoren en ook deze blijft stabiel. Toch denk ik dat het voor een deel met deze 2 factoren te maken zou kunnen hebben aangezien het probleem erger wordt wanneer zowel mijn CPU als mijn GPU op volle toeren werken.

Ik vermoed dat het niet met mijn huidige Windows XP installatie te maken kan hebben. Ik heb XP 2 maal geïnstalleerd, op verschillende hdd's. Het probleem doet zich op beide OS'en voor.

Omdat ik dacht dat het wellicht iets te maken zou kunnen hebben met mijn HDD's heb ik chkdsk op al mijn partities en schijven uitgevoerd. Ook dat mocht niet baten, waardoor ik m'n huidige hdd's ontkoppeld heb en een versie XP op een verse schijf heb gezet. Zelfde probleem.

Heb hierna een memtest86 uitgevoerd, daar kreeg ik dikke fouten. Heb 4 256mb DDR400 bankjes die ik 1 voor 1 getest heb. Slechts 1tje haalde de 2e run van +-10 testjes, bij de overige 3 krijg ik een waslijst aan foutmeldingen dus die heb ik er uit gelaten.

Om een lang verhaal kort te maken, ik zit nu met 256mb ddr400 en mijn friggin muis blijft om de haverklap een seconde of 5 hangen (met name in games, maar ook gewoon in windows). M'n toetsenbord doet het dan nog wel gewoon. Het lijkt erop dat dat laatste bankje ook naar de maan is, hoewel memtest86 geen foutmeldingen gaf. Zou het iets anders kunnen zijn? Is mijn mobo gewoon kapot ofzo?

Systeemspecs:
Asus p4c800 e-deluxe
P4 3200 @ 3517
256MB DDR 400 (@ 200 mhz) (Adata 256MB DDR400 PC3200)
Geheugeninstellingen 2.5-4-3-5 (CL-RCD-RP-RAS), 1.65V
Misschien beetje rare timings maar sneller dan dit kreeg ik het niet.

Edit:
Ik heb 4 reepjes individueel getest in 1 slot waarvan er 3 defect lijken te zijn. Met het reepje wat er nu in zit heb ik dus de zelfde problemen waardoor ik twijfel of het aan mn geheugen ligt.

Heb helaas niet de mogelijkheid om de reepjes te testen in een andere pc.

Voordat ik weer een slotje krijg; ik weet uberhaupt niet of deze problemen wel te maken hebben met m'n geheugen. Ik heb bijna alles geprobeerd, ook wat er in die faqs staat. Dit probleem speelt inmiddels al een maand of 3 dus ik ben echt ten einde raad ..

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 09:48

CaDje

Framedrops for life

misschien een rare vraag maar ik zie dat je cpu overclocked is, heb je dat gedaan dmv fsb verhogen ?

Verwijderd

Topicstarter
CaDje schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:04:
misschien een rare vraag maar ik zie dat je cpu overclocked is, heb je dat gedaan dmv fsb verhogen ?
Mijn cpu is pas overclocked na dat dit probleem ontstond (sorry dat had ik in m'n vorige topic wel erbij gezet) dus het lijkt me stug dat het hierdoor veroorzaakt wordt.

Mn fsb is met 19mhz overclocked ja (multiplier van 16).

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Sowieso zou ik de reepjes testen met timings van 3-3-3-8-2T. Daarnaast het voltage wat sowieso 2,5V moet zijn. Maar ik neem aan dat dat een typfout betreft. ;)
Dán pas kan je memtest86 goed uitvoeren. Als er dan nog fouten ontstaan kan je eventueel andere conclusies gaan trekken. Bijvoorbeeld dat er sloten danwel reepjes kapot zijn. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
In mijn bios werden die timings tot gisteren automatisch ingevuld. Sinds vanmorgen staat het Voltage op 2.6 ipv 2.5. Ik had ergens gelezen dat dit in combinatie met andere timings een oplossing zou kunnen bieden, maar helaas. Ik heb memtest met standaard timings (en voltage) uitgevoerd en met 2.5-4-3-5. In ieder geval bedankt voor je reactie! :)

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:40:
In mijn bios werden die timings tot gisteren automatisch ingevuld. Sinds vanmorgen staat het Voltage op 2.6 ipv 2.5. Ik had ergens gelezen dat dit in combinatie met andere timings een oplossing zou kunnen bieden, maar helaas. Ik heb memtest met standaard timings (en voltage) uitgevoerd en met 2.5-4-3-5. In ieder geval bedankt voor je reactie! :)
Nou, ik meen zelfs dat het met 2,7V moet als ik dit op de site moet geloven. En dat is dan nog maar voor 2,5-3-3-8. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:11

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Moederbord is OK? dat lijkt me namelijk nu het meest logisch, naast een brakke proc. 4 geheugenbankjes die toevallig allemaal de geest geven vraagt te veel van m'n geluk. Heb je een ander moederbord dat je kunt testen, of een volledig nieuwe set geheugen die boven verdenking staat (omdat ie in een andere computer wel vlekkeloos memtest haalt)? Verder staat dat ook in die vermaledijde hangen en opstarten-probleemschieter die je bij je vorige slotje is aangereikt ;)

(oh, en "ik heb bijna alles geprobeerd" vind ik altijd interessant... Wat heb je NIET geprobeerd?)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• dion_b
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 15:59:
[...]

Voordat ik weer een slotje krijg; ik weet uberhaupt niet of deze problemen wel te maken hebben met m'n geheugen. Ik heb bijna alles geprobeerd, ook wat er in die faqs staat. Dit probleem speelt inmiddels al een maand of 3 dus ik ben echt ten einde raad ..
Om misverstanden te voorkomen is het doorgaans een goed idee om na een slotje even contact met mod in kwestie op te zoeken voor je een topic heropent. In principe gaan zonder overleg heropende topics namelijk per definitie op slot. In dit geval heb je wel degelijk zoveel info toegevoegd dat dat gelukkig niet nodig is :)

Ik haal iig die "#2" uit je titel...

/ontopic:
Twee dingen komen in me op:
1) het klinkt alsof je inderdaad twee aparte problemen hebt. Als je muisprobleem ook met een losse USB kaart en een PS/2 muis gebeurt, ligt het duidelijk niet aan knaagdier zelf. Het feit dat het met een spel sneller optreedt dan zonder zou een aanwijzing moeten zijn, maar ik ben bang dat ik niet gelijk een idee heb hoe/wat/waar
2) mbt geheugenfouten - dat klinkt ook ernstig. Je hebt allevier de DIMMs (niet banken, zie de RAM FAQ voor wat een bank is. Het is iig niet iets fysieks dat je vast kunt pakken) getest in hetzelfde slot, waar drie van de vier snel met fouten kwamen. Dat bord heeft iirc vier DIMM sloten. Wat gebeurt er als je de DIMMs (een voor een) in een andere slot test?

Mijn beste gok op basis van wat je noemt is dat het moederbord kuren vertoont, maar ik zou daar zeker niet m'n hand voor in het vuur willen steken. Wel zou ik zeggen dat het ten zeerste de moeite waard is om toch wat verder in je omgeving te kijken naar een ander moederbord waar je in ieder geval het geheugen op kunt testen (er zijn heel veel soorten plank, van late P3 tot en met Athlon64 en C2D) die met DDR1 geheugen overweg kunnen. Als de drie twijfelgevallen elders wel goed werken dan is het rondkijken naar een ander moederbord allicht een goed idee. Misschien kun je iemand met een tweedehandsje vinden die bereid is jou het eerst te laten testen voordat je het definitief koopt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn broer zo ver gekregen dat ik zijn geheugen even mag lenen. Hij heeft 1 dimm van 512mb (pc2100). Met alleen deze dimm in m'n pc freezed mijn muis nogsteeds.. Ik ga het nog even in andere sloten proberen maar ik ga er eigenlijk al vanuit dat mijn mobo defect is :'(

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

edit: In alle 4 de sloten nog het zelfde probleem.. Dimm heb ik overigens van te voren al in memtest op fouten gechecked in de pc van mijn broer.

Ik ga nog even uitvogelen of het niet aan mijn cpu ligt, wat ik overigens vreemd zou vinden aangezien alles wel gewoon nog draait. Zelfs omzetten van avi's naar dvd's en het branden ervan gaat flawless..

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2007 13:25 ]

Pagina: 1