Toon posts:

mobo of geheugen defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een goede middag!

Mijn USB-muis (Logitech MX500) freezed op willekeurige momenten. Toen dit voor het eerst voorkwam ging ik er gelijk van uit dat deze muis zijn beste tijd gehad heeft. Het probleem doet zich echter ook voor wanneer er een andere USB-muis aangesloten is.
Mijn USB-aansluitingen zijn niet defect. Na het het inpluggen van een USB 2.0 hub (pcikaartje) kwam het probleem nog steeds voor, waardoor ik een PS/2 muis heb aangesloten. Je raadt het al; het probleem is ook daar nog niet mee opgelost.

Om even wat duidelijker te omschrijven wat er precies gebeurd zal ik het even stap voor stap neer kalken :)

Na het opstarten van de pc, wanneer deze enige tijd heeft uitgestaan, is er nog niets aan de hand. Alles lijkt naar behoren te werken althans.
Als ik vervolgens een spel opstart, zoals bijvoorbeeld Counter-Strike:Source of een grafisch minder zwaar spel zoals Death to Spies, duurt het een minuut of 10/15 voordat het probleem begint. Als ik geen games speel duurt het meestal iets langer voordat het probleem begint. Zo rond een half uurtje ongeveer. De muis blijft een aantal seconden vast zitten. Toetsenbord werkt nog wel naar behoren, slechts de muis reageert nergens meer op.
Naar mate mijn CPU en GPU zich meer inspannen lijkt het probleem ernstiger te worden. Wanneer ik de pc reboot of een minuut of 10 uit laat staan duurt het weer een tijdje voordat het probleem begint. Wanneer ik gebruik maak van een USB-muis geeft Windows ook een paar seconden aan dat er een USB apparaat niet verbonden is.

Voor een moment heb ik gedacht dat het aan mijn GPU kon liggen waardoor ik de temperatuur ben gaan screenen. Deze is echter relatief stabiel waardoor ik van mening ben dat dit niet de oorzaak is. Ook heb ik voor de zekerheid verschillende drivers geprobeerd die geen van allen mochten baten.

Ook ben ik de temperatuur van mijn CPU gaan monitoren en ook deze blijft stabiel. Toch denk ik dat het voor een deel met deze 2 factoren te maken zou kunnen hebben aangezien het probleem erger wordt wanneer zowel mijn CPU als mijn GPU op volle toeren werken.

Ik vermoed dat het niet met mijn huidige Windows XP installatie te maken kan hebben. Ik heb XP 2 maal geïnstalleerd, op verschillende hdd's. Het probleem doet zich op beide OS'en voor.

Omdat ik dacht dat het wellicht iets te maken zou kunnen hebben met mijn HDD's heb ik chkdsk op al mijn partities en schijven uitgevoerd. Ook dat mocht niet baten, waardoor ik m'n huidige hdd's ontkoppeld heb en een versie XP op een verse schijf heb gezet. Zelfde probleem.

Heb hierna een memtest86 uitgevoerd, daar kreeg ik dikke fouten. Heb 4 256mb DDR400 bankjes die ik 1 voor 1 getest heb. Slechts 1tje haalde de 2e run van +-10 testjes, bij de overige 3 krijg ik een waslijst aan foutmeldingen dus die heb ik er uit gelaten.

Om een lang verhaal kort te maken, ik zit nu met 256mb ddr400 en mijn friggin muis blijft om de haverklap een seconde of 5 hangen (met name in games, maar ook gewoon in windows). M'n toetsenbord doet het dan nog wel gewoon. Het lijkt erop dat dat laatste bankje ook naar de maan is, hoewel memtest86 geen foutmeldingen gaf. Zou het iets anders kunnen zijn? Is mijn mobo gewoon kapot ofzo?

Systeemspecs:
(Pc pas 'overclocked' ná dat ik problemen met m'n muis kreeg en deze screen is gemaakt voordat ik dat geheugen eruit gehaald heb enzo.. vandaar dat er staat 1gb ram)
Afbeeldingslocatie: http://www.djbasvanduijn.com/sysspec.JPG

Excuus voor het lange verhaal, opgekropte frustraties .. ;)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:06
Je zegt dat 3 van de 4 geheugenbankjes fouten geven in memtest, zijn deze allemaal in hetzelfde geheugenslot op het moederbord getest, want het kan ook zijn dat één of meerdere geheugen sloten op je moederbord gewoon kapot zijn gegaan.

Verder, mischien ga ik nu al van het ergste uit maar zijn alle condensatoren op je moederbord nog gaaf? d.w.z. niet bol.

Ik weet niet wat voor merk geheugen je in je computer hebt zitten maar kijk eens of er mischien nog garantie vanuit de fabriek op zit.

Verwijderd

Topicstarter
Condensatoren zijn allemaal nog gaaf. Ik heb ze alle 4 individueel getest in het zelfde slot. Wanneer ze alle 4 op m'n mobo zitten falen ze bij de 1e test al.

Ik heb 2 bankjes van Samsung: KOREA PC3200U - 30331 - A1 M368L3223ETM - CCC 256MB PC3200 CL3

en 2 bankjes van ACdata (oid, wazig logo) .. kan niet zo veel vinden op google over deze bankjes helaas.. heb ook geen flauw idee meer waar ik ze vandaan heb aangezien dit systeem al een jaar of 3 24/7 draait zonder al te veel problemen.

iig bedankt voor je antwoord ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 14:15 ]

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:06
Garantie met betrekking tot geheugenmodules van samsung ben ik ook niet bekend mee.

Zou zeggen probeer de 3 modules die fouten geven eens in een ander systeem, en ook uit een ander systeem die geheugenmodules in jou PC, hangt je muis ook als je 1× 256MB erin hebt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Zoals duidelijk daar staat hebben we als het op geheugenvragen aankomt gedetailleerdere info nodig. Daarnaast is de uitdraai van een of andere tool niet hetzelfde als gewoon specs geven (specs worden door menselijk verstand gegenereerd...) en je lijkt de Hangen & Opstarten troubleshooter niet gebruikt te hebben. Begin daar eens mee.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.