Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CSS navigatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe werken de meeste sites met een css navigatie?

Als je op een link in de navigatie klikt, wordt dan de gehele pagina opnieuw geladen? Dus ook de header en footer etc? Neemt dat laden dan niet veel tijd in beslag?

Of gebeurt dit op een andere manier?

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, ik stel deze vraag omdat ik een website heb gemaakt met css en html.
Het liefst zou ik dit zonder javascript en php etc doen omdat ik hier niet echt veel van af weet

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Wat je zou kunnen doen, is een divje maken voor elk submenu. Dan zet je in je css / style display:none; waardoor hij dus onzichtbaar wordt. Via javascript kan je dan de style van dat divje omzetten naar bijvoorbeeld display:block;

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Nee dit duurt niet lang. De browsers cachen vele zaken zodat je site gewoon laad.

[ Voor 37% gewijzigd door disjfa op 12-10-2007 11:05 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Rigi
Alleen CSS kan je volgens mij niets mee, maar het stukje javascript dat je hiervoor nodig hebt is niet verbluffend moeilijk verder.

Voor het zichtbaar maken van een div met id flashDiv:
JavaScript:
1
document.getElementById('flashDiv').style['display'] = "block";

en weer onzichtbaar:
JavaScript:
1
document.getElementById('flashDiv').style['display'] = "none";

edit:
Voor de mensen die Javascript uit hebben zou je er over kunnen denken om in je css file alles op block te laten, en via javascript de boel dan op display:none; te zetten. zo hou je alles toegankelijk

[ Voor 26% gewijzigd door Rigi op 12-10-2007 12:35 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45

TeeDee

CQB 241

Rigi schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:31:
edit:
Voor de mensen die Javascript uit hebben zou je er over kunnen denken om in je css file alles op block te laten, en via javascript de boel dan op display:none; te zetten. zo hou je alles toegankelijk
Euh...

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Rigi
Ja, dus als je javascript de dingen op display:none; laat zetten. Zal er bij de mensen die javascript uit hebben niets gebeuren he ;) Terwijl als je het in je css zet, de mensen zonder js toch wat meer moeite moeten doen om te navigeren.

• disjfa

disjfa

be

Rigi schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:48:
[...]
Ja, dus als je javascript de dingen op display:none; laat zetten. Zal er bij de mensen die javascript uit hebben niets gebeuren he ;) Terwijl als je het in je css zet, de mensen zonder js toch wat meer moeite moeten doen om te navigeren.
Er word niet om een javascript oplossing gevraagd. Het is geen nette oplossing. Liever niet. Zonde van al het dataverkeer.

disjfa.nl

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45

TeeDee

CQB 241

[...]

Uhm, ja, laten we het er maar op houden dat het vrijdag is he. :)

Ben het trouwens met disjfa eens dat het onnodig verkeer is. Zeker als het om bijvoorbeeld het eerste bezoek aan een site gaat. Dan wil je niet lang wachten imo.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:34
[...]

Ik begin me steeds meer af te vragen wie javascript uit heeft staan, javascript is een functionaliteit van het huidige web, moderne websites gebruiken het, over het algemeen komt het ten goede aan de functionaliteit (AJAX). Ik begin bij mezelf ook steeds meer te twijfelen of het 't nog waard is om heel veel tijd in een non-js systeem te stoppen. Als je auto 120km/h kan, zet je er toch ook geen begrenzer op van 20 km/h omdat het anders onveiliger zou worden.

Mensen die niet zien in JS, moeten het maar doen met een begrensde auto, dat is hun eigen keus!

Maar ontopic: Met submenu's zul je toch waarschijnlijk op javascript uitkomen, een reload kan ook, maar is minder gebruiksvriendelijk. Daarbij zijn er zat standaard script te vinden die je naar je wensen kunt ombouwen om een leuk navigatie systeem te krijgen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• disjfa

disjfa

be

storeman schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:57:
[...]
Ik begin me steeds meer af te vragen wie javascript uit heeft staan
Bedrijven, Zoekmachines, Blinde mensen. Etc etc.

disjfa.nl

• storeman
@disjfa: Hoe moet het wel, je bijdrage vind ik tegenvallen.
Zoekmachines? Die kijken niet naar hoe het op het scherm komt, maar wat er in de code staat. Wanneer je div gevuld en hidden is, zal een zoekmachine de links wel vinden en gewoon dieper gaan.

Wat je kunt doen is standaard op display:block; of whatever zetten. Zodra de pagina geladen is kun je ze allemaal verbergen, op deze manier is alle tekst zichtbaar wanneer js uitstaat bij de client.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
[...]

Ik begin me steeds meer af te vragen wie javascript uit heeft staan, javascript is een functionaliteit van het huidige web, moderne websites gebruiken het, over het algemeen komt het ten goede aan de functionaliteit (AJAX).
Ik zet JavaScript regelmatig uit, vooral bij sites die dermate barsten van de (onnodige!) scripts dat het gewoon vele seconde duurt alvorens ik iets te zien krijg.

Gisteren viel het me weer sterk op. In de trein, beetje surfen via GPRS, en dan zijn er sites die doodleuk 200KB aan spul downloaden alvorens ik ook maar 1 letter tekst te zien krijg. Voor mij is dat een teken van slecht ontwerp.

Javascript dient sowieso altijd unobtrusive te zijn voor normale webpagina's. Afgelopen zondag bestelde ik een telefoon. Maar betalen met iDeal werkte niet, omdat ze dat geimplementeerd hadden met ajax - hetgeen blijkbaar onvoldoende getest was. Er gebeurde letterlijk niks toen ik op de knop 'betaal' klikte. In zulke gevallen komt mijn middelvinger in actie.. voor de mouse gesture 'close window', en gaan mijn centen naar de concurrent.

Meer on-topic: een fatsoenlijke site is juist razendsnel, omdat de benodigde CSS en graphics compact zijn, en sowieso slechts eenmalig gedownload worden. Het enige dat dan nog bij elke paginaopvraag daadwerkelijk gedownload wordt is de HTML, maar deze zal, indien gemaakt door iemand met goede CSS(2)-kennis, ook juist extreem compact zijn.

• storeman
@Fuzzillogic

In jou voorbeeld gaat het natuurlijk om sites die slecht in elkaar zitten, dat kun je niet direct wijten aan javascript. Uiteindelijk ligt het gewoon aan de sitebouwer. Het is weer een typisch geval dat de goede lijden onder de slechte, opzich ook normaal. Ik ben het wel met je eens dat een doodsimpele website het zonder javascript af moet kunnen, maar ik vind niet dat je daarvoor exact dezelfde functionaliteit kunt verwachten, door bijvoorbeeld veel automatische refreshes toe te passen (welke vaak toch weer met js worden getriggerd).

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Ik gebruik zelf ook javascript voor mijn site. Er is ook niks mis mee. Maar libraries van letterlijk honderden kilobytes downloaden - zonder compressie ook nog - voor een site waar ik toch maar één keer kom, of die ik alleen maar lees zonder verdere interactie, dat is IMO belachelijk; javascript voegt daar niks toe.

Over sitenavigatie: zorg dat het gewoon werkt puur met CSS. Aangezien dat qua usability niet altijd ideaal is, kun je vervolgens met Javascript het gedrag van de menuutjes nog wat aanpassen. Ook daar zijn hele elegante oplossingen voor, met slechts een handje vol javascript.

• disjfa

disjfa

be

Javascript is en blijft een toevoeging. Ik vind het belangrijker dat een site werkt en ik informatie kan nazoeken dan dat een "Extratje" op een website werkt. Dat je javascript kan gebruiken is natuurlijk perfect. Maar zorg eerst voor een solide begin.

Html is niet gemaakt om het te verhelpen met 20 andere mogenlijkheden. Html is er om html te zijn. Gebruik het dan ook daarvoor.

disjfa.nl

Verwijderd

[...]
Ik begin me steeds meer af te vragen wie javascript uit heeft staan, .....
uit metingen bij verschillende websites die wij (ik zeg niet wie, de sportindustrie zeg maar) hebben gedaan blijkt dat als je puur op java gokt, ongeveer 15% van je bezoekers niet bij je content kunnen.
dat percentage is toch nog zodanig hoog dat je een alternatief moet verzinnen voor die mensen.

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 19:55
Java of javascript? Ik dacht juist dat ongeveer minder dan 1% van de surfers javascript had uitstaan.

• disjfa

disjfa

be

H004 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:41:
Java of javascript? Ik dacht juist dat ongeveer minder dan 1% van de surfers javascript had uitstaan.
Ligt aan de doelgroep natuurlijk. Bij een sportsite zoals bovenstaand kan het meer zijn.

Zelfde als browsers. Hier op GoT zal 40% vast firefox gebruiken. Wat op andere site veel lager zal liggen.

disjfa.nl

• storeman
Check:
2007
JavaScript On:94%
JavaScript Off : 6%

Bron: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Pagina: 1