storeman schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:57:
[...]
Ik begin me steeds meer af te vragen wie javascript uit heeft staan, javascript is een functionaliteit van het huidige web, moderne websites gebruiken het, over het algemeen komt het ten goede aan de functionaliteit (AJAX).
Ik zet JavaScript regelmatig uit, vooral bij sites die dermate barsten van de (onnodige!) scripts dat het gewoon vele seconde duurt alvorens ik iets te zien krijg.
Gisteren viel het me weer sterk op. In de trein, beetje surfen via GPRS, en dan zijn er sites die doodleuk 200KB aan spul downloaden alvorens ik ook maar 1 letter tekst te zien krijg. Voor mij is dat een teken van slecht ontwerp.
Javascript dient sowieso altijd unobtrusive te zijn voor normale webpagina's. Afgelopen zondag bestelde ik een telefoon. Maar betalen met iDeal werkte niet, omdat ze dat geimplementeerd hadden met ajax - hetgeen blijkbaar onvoldoende getest was. Er gebeurde letterlijk niks toen ik op de knop 'betaal' klikte. In zulke gevallen komt mijn middelvinger in actie.. voor de mouse gesture 'close window', en gaan mijn centen naar de concurrent.
Meer on-topic: een fatsoenlijke site is juist razendsnel, omdat de benodigde CSS en graphics compact zijn, en sowieso slechts eenmalig gedownload worden. Het enige dat dan nog bij elke paginaopvraag daadwerkelijk gedownload wordt is de HTML, maar deze zal, indien gemaakt door iemand met goede CSS(2)-kennis, ook juist extreem compact zijn.