Ik heb nou 2 jaar een voeding van 80 euro, 400 watt, die stil is nouja... stil was, want de fan begint nou hoorbaar te worden, verder is die voeding perfect (Fortron). Daarvoor had ik ook een niet goedkope voeding (Chieftec a 75€), die behoorlijk stil was, en ook na zo een 2 jaar begon je de fan te horen. Dus nu maar weer kopen, maar welke voeding blijft 5 jaar stil??
Een passief gekoelde?
Fortron klinkt mij niet in de oren als een a-merk, correct me if i am wrong.
Wellicht kun je de fan vervangen, vaak zitten er in een voeding 80mm fans, die wellicht te vervangen zijn, je moet alleen even kijken of het wil passen / past.
Fortron klinkt mij niet in de oren als een a-merk, correct me if i am wrong.
Wellicht kun je de fan vervangen, vaak zitten er in een voeding 80mm fans, die wellicht te vervangen zijn, je moet alleen even kijken of het wil passen / past.
[ Voor 44% gewijzigd door _Apache_ op 12-10-2007 10:29 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Fortron is wel degelijk een A-merk.
Je kan gewoon de voeding openhalen en schoonmaken, fan ff smeren en dan zou het weer goed moeten zijn. En anders zet je er een nieuwe fan in, is ook niet al te moeilijk.
Elke voeding wordt smerig en elke fan gaat na 3 jaar herrie maken. Ik denk dat je je verbaast over de hoeveelheid stof in dat ding
Je kan gewoon de voeding openhalen en schoonmaken, fan ff smeren en dan zou het weer goed moeten zijn. En anders zet je er een nieuwe fan in, is ook niet al te moeilijk.
Elke voeding wordt smerig en elke fan gaat na 3 jaar herrie maken. Ik denk dat je je verbaast over de hoeveelheid stof in dat ding
[ Voor 24% gewijzigd door 418O2 op 12-10-2007 10:30 ]
passief is prijstechnisch niet zo interessant. Fortron geen A-merk? Veel merken verkopen onder eigen naam een voeding die eigenlijk een Fortron is, bepaald geen slecht merk dus.
Zit een 120mm fan in trouwens.
En nu de domste vraag: hoe smeer je de fan? Heb je zeker speciale olie voor nodig? En waar precies mik je dat in?
Zit een 120mm fan in trouwens.
En nu de domste vraag: hoe smeer je de fan? Heb je zeker speciale olie voor nodig? En waar precies mik je dat in?
[ Voor 29% gewijzigd door Sjah op 12-10-2007 10:38 ]
Verwijderd
Er is een goede voeding van antec die passief is.
De Antec Phantom 500w.
http://www.cool-prices.nl...0500W%20(ATX%2012V%202.0)
De Antec Phantom 500w.
http://www.cool-prices.nl...0500W%20(ATX%2012V%202.0)
Bedenk wel dat je jezelf 106 euro uit kan sparen als je de boel even schoonmaakt en de fan doorsmeert.
of een nieuwe fan koopt, kost je een keer 10 euro
Die voeding is niet helemaal passief, gaat draaien onder full-load. Een echte passieve is bijna niet te betalen geloof ik.
pricewatch: Gembird CCC-PSU4X-S, 400Watt (ATX, fanless)
[ Voor 27% gewijzigd door Sjah op 12-10-2007 14:15 ]
ik ben een fan van seasonic ... die maken heerlijk stille psu's ... er zit wel een fan in maar die is echt erg stil, zelfs na een paar jaar...
uiteraard kan een fan slijten, maar dat geldt ook voor de andere onderdelen in de psu, met name de elecrolytische condensators hebben een beperkte levensduur bij bedrijfstemperaturen, dus na een paar jaar zou het sowizo verstandig zijn om naar een andere voeding uit te zien, daar de oude steeds minder efficient en minder stabiel wordt. het is bekend dat een psu wel 30% acheruit kan gaan in 2-3 jaar tijd.
uiteraard kan een fan slijten, maar dat geldt ook voor de andere onderdelen in de psu, met name de elecrolytische condensators hebben een beperkte levensduur bij bedrijfstemperaturen, dus na een paar jaar zou het sowizo verstandig zijn om naar een andere voeding uit te zien, daar de oude steeds minder efficient en minder stabiel wordt. het is bekend dat een psu wel 30% acheruit kan gaan in 2-3 jaar tijd.
Dus jij zegt dat een voeding na 2 a 3 jaar op is? Meer mensen die dit vinden? Hij staat wel 24/7 aan, maar bijna nooit onder full-load.
Nee ik vind dat eigenlijk niet. Heb 2 pc's en die staan idd 24/7 aan, in allebei zit een tagan 480watt voeding. Die ene is al zeker 2 jaar oud en die hoor ik nog steeds niet, en ben heel kritisch qua geluid. Heb allemaal maar zalman fans op 800rpm draaien dus die hoor je ook niet. Dus als de voeding echt lawaai zou maken zou die er wel bovenuit moeten komen inmiddels.Sjah schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:28:
Dus jij zegt dat een voeding na 2 a 3 jaar op is? Meer mensen die dit vinden? Hij staat wel 24/7 aan, maar bijna nooit onder full-load.
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Ik heb een voeding van Enermax, met een 92mm fan en 80mm fan, in snelheid regelbaar. Beide zijn na een jaar of 4 gebruik nog stil en hij is te koop, 365w/ 26a op de 12v lijn max met active PFC
[ Voor 6% gewijzigd door JT op 12-10-2007 14:33 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
nou op is te veel gezegd, denk ik, maar dat het minder wordt is een feit. het piekvermogen en de efficientie lopen terug door veroudering van de condensators. 'capacitor aging' is een bekend fenomeen.
verminderde efficientie is meer warmte en dan gaat de fan misschien wel harder draaien ook?
verminderde efficientie is meer warmte en dan gaat de fan misschien wel harder draaien ook?
Mijn tagan is ook al bijna 2 jaar oud en hoor ik nogsteeds niet
offtopic: en hoe zit dat met een versterker van 11 jaar oud, hij klinkt nog goed...Dark schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:35:
nou op is te veel gezegd, denk ik, maar dat het minder wordt is een feit. het piekvermogen en de efficientie lopen terug door veroudering van de condensators. 'capacitor aging' is een bekend fenomeen.
misschien dat die harder gaat draaien ja, maargoed zal hem eens openmaken, alhoewel die at this very moment weer prima stil is.
Onzin dat een voeding na 2/3 jaar op is.Sjah schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:28:
Gewoon openschroeven, schoonblazen (met perslucht) en weer inelkaar zetten.
Stof is de grote boosdoener.
Wat ook zou kunnen is dat de fan lawaai begint te maken omdat die slijt...
NIeuwe fan erin (zelfde cfm en geluidsdruk uiteraard) en gaan
[ Voor 15% gewijzigd door job op 12-10-2007 14:46 ]
Mijn voeding heeft hier ook last van. De fan begint te ratelen. Ik kan de fan niet vervangen want het is een temp gestuurde fan dus ik zou er dan exact dezelfde voor weer moeten hebben anders loopt dat in de soep. Ik zal is proberen om hem te smeren. Want het zou zonde zijn om een hele nieuwe voeding te moeten kopen voor een fan die kapot is.
google en wikipedia links naar capacitor aging, die wiki heeft het ook over hifi "Deteriorating capacitors are a frequent cause of hum in aging audio equipment."
http://www.google.nl/search?q=electrolytic+capacitor+aging
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_(component)#Aging
Ja precies, de fan ratelt (af en toe, moet niet erger worden). Ik heb het geluk dat ik niet ver van ikbenstil.nl afwoon, die kunnen vast wel nieuwe fan erin zetten (als ze me tenminste niet een nieuwe Tagan ofzo aan proberen te smeren),hopelijk gelijk, anders zit ik zonder pc.. Of mijne temp. gestuurd, ik weet het niet, zal wel.Defector schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:53:
Mijn voeding heeft hier ook last van. De fan begint te ratelen. Ik kan de fan niet vervangen want het is een temp gestuurde fan dus ik zou er dan exact dezelfde voor weer moeten hebben anders loopt dat in de soep. Ik zal is proberen om hem te smeren. Want het zou zonde zijn om een hele nieuwe voeding te moeten kopen voor een fan die kapot is.
Elco's in audioapparatuur zijn niet echt te vergelijken met elco's in een schakelende voeding, maar dat maakt in dit geval niet zo heel veel uit. Wat bij elco's heel erg meehelpt om ze lang heel te houden is de temperatuur laag te houden. In een passief gekoelde voeding zal je na 2 jaar continugebruik in theorie al stabiliteitsproblemen kunnen krijgen, terwijl je in een actief gekoelde voeding met wat geluk alleen de fan hoeft te vervangen.Dark schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:55:
google en wikipedia links naar capacitor aging, die wiki heeft het ook over hifi "Deteriorating capacitors are a frequent cause of hum in aging audio equipment."
Verwijderd
Voedingen van Asus zijn ook erg stil. Idem voor die van Corsair. En beide merken lijden bijna geen verlies onder load. Erg efficient dus.
Een papstfan van 80x80 kost hier rond de 14 euri, maar is wel zalig stil.418O2 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:23:
Bedenk wel dat je jezelf 106 euro uit kan sparen als je de boel even schoonmaakt en de fan doorsmeert.
does the pope shit in the woods? is a bear catholic?
Die van asus worden gefabriceerd door fortron (ook bekend als fsp). Prima dingen, en kosten weinig geld. Voor een goede game pc wil ik toch wat meer amperes op de 12 volt lijn... Maar voor de meeste pc's zijn die voedingen goed genoeg.Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 15:46:
Voedingen van Asus zijn ook erg stil. Idem voor die van Corsair. En beide merken lijden bijna geen verlies onder load. Erg efficient dus.
Mijn Corsair draait nu 6 maanden, dus ik durf het nog niet volop te beweren. Ik heb wel stoffilters in mijn kast, maar de fan van de voeding is nog steeds heerlijk stil; zowel idle als tijdens zware belasting
! HX-520 btw.
De meeste mensen deugen!
En zelfs dan ben je er nog niet, want een voeding zorgt ook voor airflow in je case, dus als je je voeding passief maakt heb je meestal een extra casefan nodig om de rest van het systeem goed koel te houden. Nu is een extra fan wel makkelijker te vervangen dan een voeding-fan over het algemeen, maar toch iets om rekening mee te houdenSjah schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:59:
Die voeding is niet helemaal passief, gaat draaien onder full-load. Een echte passieve is bijna niet te betalen geloof ik.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik heb een standaard voeding uit mijn Antec Sonata (I), en die staat al sinds de aanschaf, dus ruim 2 jaar, fijn weg te knorren.
Ik heb niets aan de voeding gedaan, hij draait standaard en lekker langzaam. De enige dingen die ik echt hoor zijn mijn harde schijven en verder een rustige ruis van de in- en outtake fans (120mm, 3x)
Ik heb niets aan de voeding gedaan, hij draait standaard en lekker langzaam. De enige dingen die ik echt hoor zijn mijn harde schijven en verder een rustige ruis van de in- en outtake fans (120mm, 3x)
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
Verwijderd
Ik heb aan de 550 Watter 2 GTS'en hangen. 24/7 OCjob schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:07:
[...]
Die van asus worden gefabriceerd door fortron (ook bekend als fsp). Prima dingen, en kosten weinig geld. Voor een goede game pc wil ik toch wat meer amperes op de 12 volt lijn... Maar voor de meeste pc's zijn die voedingen goed genoeg.
Incl. E4500 op 3 Ghz. Loopt als een raket
Test met 2 Ultra's ging ook prima btw
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 16:51 ]
Seasonic is echt mijn favo. Je hoort hem absoluut NIET door 12 cm fan die op 30% belast draait (normale omgevingstemps). Enorm stabiel, relatief goedkoop, te verkrijgen in moduliar (m-serie) en normaal (s-serie) en een rete degelijk amerikaans product. Betere klasse dan zalman, antec en tagan.
NIet echt bekend maar wel goed te verkrijgen via webshops in pricewatch.
En met niet horen is ook ehct niet horen, ding is echt stil, enige wat je hoort is als je je oor tegen de achterkant aanlegd het gesuis van de zachte bries in je oor.
NIet echt bekend maar wel goed te verkrijgen via webshops in pricewatch.
En met niet horen is ook ehct niet horen, ding is echt stil, enige wat je hoort is als je je oor tegen de achterkant aanlegd het gesuis van de zachte bries in je oor.
T60P Widescreen
volgens mij is die tempgestuurde fan van jou een doodnormale fan aangesloten op een mini-fancontrollertje in de voeding, die regelt de fan aan de hand van een tempsensor in de voeding zelf.Defector schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:53:
zit in mijn tagan easycon 530 ook, ik heb de fan zelf vervangen door een silent led ding en deze is nu ook tempgestuurd.
maak maar eens open, en vervang hem door een andere (een beetje een herriemaker als het kan, dan hoor je het makkelijker.
als ie dan volle toeren blijft draaien heb ik het mis.
Seasonic is een van de weinige merken die echte voedingen maken (zonder bling bling shit en gekleurde ledjes). De meeste merken bezuinigen op condensators. Seasonic heeft grotendeels "Nippon Chemi-Con" condensators dit is een van de beste merken evenals, Rubycon, Nichicon, Panasonic, Samxon en Sanyo. Er zijn weinig merken die deze gebruiken.
Het is idd een gewone fan die op een fan controler of iets dergelijks aangesloten zit maar hij heeft geen normale cfm tenminste niet wat ik weer kan vinden bij andere fans. Dus als ik de fan zou vervangen zou de voeding steeds warmer worden omdat de nieuwe fan minder cfm heeft.Rangourthaman schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 17:13:
[...]
volgens mij is die tempgestuurde fan van jou een doodnormale fan aangesloten op een mini-fancontrollertje in de voeding, die regelt de fan aan de hand van een tempsensor in de voeding zelf.
zit in mijn tagan easycon 530 ook, ik heb de fan zelf vervangen door een silent led ding en deze is nu ook tempgestuurd.
maak maar eens open, en vervang hem door een andere (een beetje een herriemaker als het kan, dan hoor je het makkelijker.)
als ie dan volle toeren blijft draaien heb ik het mis.
ik denk dat hij de nieuwe fan gewoon iets harde
gewoon proberen
ik denk dat hij de nieuwe fan gewoon ietsje harder laat draaien dan de ouwe, maar als dat kwa geluid niet veel verschil is, dan maakt het niet uit.Defector schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 14:35:
[...]
Het is idd een gewone fan die op een fan controler of iets dergelijks aangesloten zit maar hij heeft geen normale cfm tenminste niet wat ik weer kan vinden bij andere fans. Dus als ik de fan zou vervangen zou de voeding steeds warmer worden omdat de nieuwe fan minder cfm heeft.
gewoon proberen
Pagina: 1