Toon posts:

Waarden opzoeken in Excel, Vlookup maar uigebreid ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een Engelse versie Excel 2003.

Ik heb een sheet gemaakt met 2 worksheets of tabs in.
I
n de eerste worksheet (genaamd Global Information Sheet) heb ik volgende gegevens staan:

Asset Tag Client Asset Tag Serial Number Status Assignment
KR3331928 SFOC1122U1UR Deployed IN USE
KR3331903 SFOC1112X343 Deployed IN USE

Dus 5 kolommen met de nodige informatie.

In de tweede worksheet (genaamd Check Status) of tab heb ik volgende structuur opgebouwd:

SN Input SN found Asset Tag Input Asset Tag found
SFOC1122U1LK KR3331935
SFOC1122U1W2 KR3331932

Dus 4 kolommen waar manueel de SN input en Asset Tag Input waarden ingebracht die van klanten komen.

Wat ik graag zou willen is dat ik met een opzoekfunctie (VLookup bv. die zich slechts tot 1 opzoekcriteria beperkt) de Asset Tag en SN opzoek in de Global Information Sheet en dat dit weergegeven wordt in de kolommen SN found en Asset Tag found.

Belangrijk hierin is dat bij de opzoekfunctie deze 2 parameters in 1 keer opgezocht worden en ook aangeeft als bv. de Asset Tag anders is.

Ik zou met 2 Vlookup functies kunnen werken maar dan ben je niet zeker dat hij zowel de SN als Asset Tag nr. gevonden heeft op dezelfde lijn in de Global Information Sheet en dan kan het zijn dat bv. de SN bij een ander toestel (op een andere lijn in de sheet hoort.

Moest iemand kunnen helpen bij voorbaat dank,

mvg,

Marc.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
Mocht je de structuur van de global sheet kunnen aanpassen, dan is de "quick'n dirty" oplossing nogal eenvoudig:
Maak een (al dan te niet verborgen) hulpkolom links van de data in je global sheet.
Formule: =(cel met AT)&(cel met SN). Doortrekken. Je hebt nu een tekstcombi van asset en serienummer.
Vervolgens kan je daarop zoeken met =vlookup((te vinden AT) & (te vinden SN);verwijzing naar hulpkolom, etc. etc.

De niet quick'n dirty vereist enig VBA programmeerwerk om een custom functie te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, bedankt al alvast maar ik heb volgend probleem.

Als ik de textcombi kolom maak en vervolgens met een vlookup laat zoeken in deze kolom krijg ik altijd een #N/A terug (hij vind dus niets in deze tekstcombi.

Doe ik iets verkeerds of lukt dat gewoon weg niet omdat hij dit niet in deze tekststring kan vinden ?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
Zoek even handmatig een combinatie op.
Kijk vervolgens met functies als "LEN()" etc. of de teksten wel precies gelijk zijn. Het is een tekstuele vergelijking, dus als er zelfs maar een spatie teveel in de een of de ander staat zal je een N/A krijgen.

Verwijderd

Probleem is (voor zover ik dat uit je post kan halen) dat functies / structuren in Excel alleen meerdere criteria kunnen toepassen op getallen en niet op strings.

Ik heb hiervoor wel een oplossing maar die is niet makkelijk. Het wordt iets als dit:

{=INDEX(E:E,SUM(ISTEXT(IF(D:D=G5,E:E))*ROW(INDIRECT("1:"&ROWS(E:E)))))}

met in G5 de identifier die gezocht wordt in kolom D, en in kolom E de string.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, bedankt voor jullie snelle respons.
Ik heb zelf iets ander als oplossing gezocht, de easy way mischien, maar het werkt.
Ik heb zowel in de Global Information Sheet als de Check Status Sheet een tekstcombi kolom bij gemaakt en vanuit de Check Status Sheet ga ik met een vlookup deze tekstcombi kolom vergelijken met de tekstcombi kolom in de Global Information Sheet en dat werkt.
Maar ik ga zeker jullie oplossingen ook eens bekijken.
Alvast bedankt,

mvg,

Marc.
Pagina: 1