Toon posts:

exchange: berichten worden opgehaald, maar niet afgeleverd

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eerst een korte uitleg:

er zijn 2 dochterbedrijven in 1 gebouw met 1 server (SBS2003 R2 met exchange)
bedrijf 1 mailt onder het internetdomein @bedrijf1.nl
bedrijf 2 mailt onder het internetdomein @bedrijf2.com

de meeste gebruikers mailen onder @bedrijf1.nl

nu heb ik het volgende misterieuze probleem:

Bij het ophalen van de mail via POP3 connector wordt alle mail netjes opgehaald behalve van 1 gebruiker die mailt onder bedrijf2.com

de mail komt nl. nooit aan bij het postvakje van de gebruiker - terwijl ik hem wel gekoppeld heb met de desbetreffende gebruiker (het postvakje)

testprocedure:

1. ik verstuur een bericht via een ander (hotmail ofzo) domein
2. ik zie in de webmail van bedrijf2.com dat het bericht is aangekomen
3. ik laat exchange de mail ophalen
4. ik zie dat het bericht is opgehaald doordat 'ie uit de webmail verdwenen is
5. ik zie het bericht vervolgens nergens terug

De verzender krijgt geen foutbericht
De ontvanger krijgt geen mail
De exchangeserver plaatst het bericht nergens (niet in het algemeen postvak, niet in die van de admin/postmaster)

extra info:

geen virusscanners/firewalls/spamfilters die problemen kunnen geven: de berichten worden keurig opgehaald - maar nergens neergezet! geen meldingen in het logboek over fouten e.d. die exchange gerelateerd zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 09:59 ]

Verwijderd

Echt 100% zeker weten dat ie gekoppeld is aan de goeie user? Dat niet de een of andere collega de mail binnenkrijgt?
Als je zeker weet dat er geen spamfilters etc de zaak blokkeren lijkt me dat een van de meest logische oplossingen namelijk...

Verwijderd

Topicstarter
ja heb het ook al opnieuw ingesteld.

extra info:

via message tracking kan ik m wel vinden maar daar geeft hij 3 SMTP meldingen waaronder:

SMTP : Message submitteed to advanced queing
SMTP: Starting message submission to advanced queue
SMTP: Message submitted to categorizer

en dan niets meer...

Verwijderd

heb je al op de microsoft KB gekeken?

en als je de mail van die user forward naar een andere, komt die daar dan wel aan?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 10:33 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:15

bakvis

Tweakers.Nerd

Exchange heeft ergens een (al dan niet verborgen) folder waar alle mail ingeplaatst word die niet afgeleverd kan worden bij de betreffende user. Ik weet niet welke folder dit is, dit zul je even uit moeten zoeken.

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
ja ben al 2 weken aan het zoeken ;)

wat ik het vreemde vindt is dat dit maar bij 1 gebruiker optreed. hij heeft geen out-of-office toestanden en gebruikt geen filters, geen mailboxlimiet

lokaal mailen naar haar gaat wel goed (binnen het domein)

Verwijderd

Topicstarter
wow die is mooi :D

ga ik even doorheenlopen!

Verwijderd

Wij hebben op kantoor hetzelfde probleem als hierboven:

Meerdere mailaccounts in de pop3 connector aangemaakt.
Mail verstuurd naar onszelf
Deze zien we binnenkomen op de webmail
Vervolgens op retreive now gedrukt
We zien de mail verdwijnen uit de webmail.

De mails komen echter niet binnen bij outlook van gebruiker. In eventviewer ook geen foutmeldingen.

Wie kan ons helpen.

Verwijderd

iemand anders uit bedrijf2 ontvangt wel mails neem ik aan?
doorloop toch de instellingen van de user eens goed, er moet ergens iets niet goed staan.. vinkje teveel of te weinig is vaak boosdoener.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jijzelf, als je de link volgt die WilhelmStroker hierboven geeft en alle stappen uit dat document uitvoert

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

We hebben voor 2 gebruikers een pop3 connector aangemaakt. Beide ontvangen geen mail terwijl we wel zien dat exchange ze binnenhaald, ze verdwijnen immers uit de webmail.

Verwijderd

Die link hebben we gevolgd onder het hoofstuk "Troubleshoot CDO transfer proces. Alleen wij krijgen geen foutmeldingen bij de events.

Verwijderd

bekijk de mail delivery opties eens voor die users, er moet iets niet goed staan..

Verwijderd

Los van het probleem, maar waarom pop3:S en geen BSMTP

Verwijderd

SMTP of BSMTP heeft natuurlijk altijd de voorkeur. Verder is mijn persoonlijk ervaring dat de pop3 connector in Exchange zowieso erg gevaarlijk is. Denk daarbij aan mailboxen die maar half?! gepopt worden, of mails die wel gepopt worden maar in een groot gat verdwijnen.

Als wij (it partij waar ik voor werk) om wat voor reden dan ook genoodzaakt zijn om popmail te gebruiken, kiezen we er altijd voor om het programma POPCon te installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2007 08:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap dr nog steeds niets van... heb alle settings al nagelopen, user opnieuw toegevoegd en exchange postvak opniew aangemaakt maar zonder succes.

Ik laat de mail nu rechtstreeks in outlook ophalen bij de client om van het probleem af te zijn.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 12:59:
Ik snap dr nog steeds niets van... heb alle settings al nagelopen, user opnieuw toegevoegd en exchange postvak opniew aangemaakt maar zonder succes.

Ik laat de mail nu rechtstreeks in outlook ophalen bij de client om van het probleem af te zijn.
Je hebt toch knowledge base artikel 885685 doorgelopen?
Vertel dan eens wat er wel goed gegaan is en wat niet.
(en dus niet "hij doet het nog steeds niet", maar alle stappen uit dat artikel. Zie je de .eml in de drop directory verschijnen? komt-ie in de badmail of niet? is je SMTPevent geïnstalleerd? welke POP3 events zie je in het eventlog? etc, etc)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:57:
Eerst een korte uitleg:

er zijn 2 dochterbedrijven in 1 gebouw met 1 server (SBS2003 R2 met exchange)
bedrijf 1 mailt onder het internetdomein @bedrijf1.nl
bedrijf 2 mailt onder het internetdomein @bedrijf2.com

de meeste gebruikers mailen onder @bedrijf1.nl

nu heb ik het volgende misterieuze probleem:

Bij het ophalen van de mail via POP3 connector wordt alle mail netjes opgehaald behalve van 1 gebruiker die mailt onder bedrijf2.com

de mail komt nl. nooit aan bij het postvakje van de gebruiker - terwijl ik hem wel gekoppeld heb met de desbetreffende gebruiker (het postvakje)

testprocedure:

1. ik verstuur een bericht via een ander (hotmail ofzo) domein
2. ik zie in de webmail van bedrijf2.com dat het bericht is aangekomen
3. ik laat exchange de mail ophalen
4. ik zie dat het bericht is opgehaald doordat 'ie uit de webmail verdwenen is
5. ik zie het bericht vervolgens nergens terug

De verzender krijgt geen foutbericht
De ontvanger krijgt geen mail
De exchangeserver plaatst het bericht nergens (niet in het algemeen postvak, niet in die van de admin/postmaster)

extra info:

geen virusscanners/firewalls/spamfilters die problemen kunnen geven: de berichten worden keurig opgehaald - maar nergens neergezet! geen meldingen in het logboek over fouten e.d. die exchange gerelateerd zijn.
Persoonlijk vind ik een POP3 connector een niet zo'n mooie oplossing, wie gaat er nou met een bedrijfsgroupware (dat is Exchange) systeem POP3 mail ophalen. POP3 is volgens mij voor de particuliere markt voor mensen met een adsl abonnementje.
Kijk maar eens naar bSMTP, het enige wat je hoster hoeft te doen is een extra mx-record aan te maken in hun dns. Of kies anders een fatsoenlijke hoster die met bSMTP werkt.

Ik werk er zelf al jaren mee en het werkt als een trein, ik heb vaak genoeg gelezen en gehoord dat een pop3 connector problemen gaf.

Volgens mij was er zelf een hotfix voor beschikbaar voor de POP3 connector, zie hier voor de hotfix.

Hierbij een stukje uitleg over bSMTP:
Bron:Website XS4ALL
Stel, uw domeinnaam is uwbedrijf.nl en u neemt een bSMTP-abonnement af. Iemand stuurt een e-mail aan u@uwbedrijf.nl. Er wordt in de DNS (Domain Name System) gekeken naar de MX-records (Mail eXchange-records, regels met mailinformatie) voor het domein 'uwbedrijf.nl'.
De mailservers zullen, naar aanleiding van die MX-records, de e-mail af te leveren bij XS4ALL. Als de mailserver online en beschikbaar is, wordt de e-mail door de XS4ALL mailservers bij uw eigen mailserver afgeleverd. Als de mailserver 'uwbedrijf.nl' offline is, wordt de e-mail opgeslagen in de ruimte van uw beheeraccount tot deze weer online is.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Als ik jou was zou ik gewoon de mail op je SBS server laten afleveren (poortje 25 SMTP beschikbaar maken vanaf internet, mxrecordje aanpassen, voila. zorg wel dat je geen open relay bent ;)

En als 2e mxrecord inderdaad zo'n bSMTP ding inregelen (met lagere prio in de mx-record) voor als je problemen met de inkomende e-mail hebt...

Verwijderd

Ik vermoed dat het probleem ligt bij het feit dat je @bedrijf2.com niet in de recipient policy hebt toegevoegd.
Wat je dus moet doen is het domain in de (default) recipient policy toevoegen en het vinkje "this exch. org. is responsible.." afzetten omdat je met pop connector werkt en dus niet zelf het smtp domain beheerd.
Meer info: Event 1070 is logged and e-mail messages are not delivered with the SBS 2003 Connector for POP3 Mailboxes
Pagina: 1