Windows verplaatsen naar andere schijf met Ghost

Pagina: 1
Acties:
  • 877 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:55

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Om het systeem van mijn schoonpa op te frissen heb ik er een 2e schijf in gedrukt omdat zijn eigen schijf slechts 1 partitie had en met partition magic de boel opdelen na een foutmelding in het honderd ging. :'(

Om te redden wat er te redden viel op deze (tijdelijke) tweede schijf windows (XP) geïnstalleerd met het plan na het overzetten van zijn bestanden (zover mogelijk) ineens de hele boel met Ghost weer op zijn eigen schijf terug te zetten.

Anyway, e.e.a. heb ik onderhand wel vaker gedaan en soms met succes en soms niet. Nu hangt hij weer op het voor mij bekende punt. Je hebt Windows verplaatst naar de andere schijf, je verandert de bootvolgorde en alles draait (met de 2e schijf ernaast). Daarna koppel je vol vertrouwen de 2e schijf los en ineens blijft hij halverwege eindeloos hangen. Bij normale bootprocedure kom je tot het blauwe scherm met "Welkom" .. en dan hangt hij. De iconen voor de gebruiker om jouw profiel op te starten wordt nét niet geladen. In safemode precies idem.

Het lijkt mij geen /fixmbr /fixboot probleem want beide heb ik al gedraait maar geven geen verandering, bovendien komt hij daarvoor imho al te ver in het bootproces. En idem wat mij betreft voor boot.ini. Deze is als volgt ..

boot.ini
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Lijkt mij goed!?

Situatie met de werkende nieuwe installatie:

SATA Schijf 1 (active): 1 partitie met oude defecte WIndows (D:)
PATA Schijf 2 (active): werkende Windows XP op C: d:)b

na Ghost

SATA Schijf 1 (active): Ghost van werkende XP op C: - boot gewoon d:)b
PATA Schijf 2 (active): werkende Windows XP op D:

na weghalen 2e schijf ..

SATA Schijf 1 (active): Ghost van werkende XP op C: - boot komt maar tot "Welkom" en hangt :'(

Het lijkt mij dat hij ergens bestanden gebruikt vanaf de 2e schijf om te booten vanaf de eerste, maar na weghalen van de 2e schijf kan hij die niet meer vinden.

Wellicht kan het te maken hebben met %SYSTEMROOT% .. maar als dat zo is, hoe kun je dat fixen als je Windows niet boot? En waar?

Alternatief is natuurlijk nu op de SATA schijf ook gewoon weer opnieuw WIndows installeren, maar de installatie op de 2e chijf draait net zo lekker en alle apps staan er inmiddels op, mail en bookmarks weer gefixed enzo...

Volgens mij is het gewoon een kwestie van een verwijzing ergens aanpassen, maar waar .. !?

edit: de 2e schijf moet er imho weer uit omdat deze ontzettend veel herrie maakt vanwege versleten lagers maar ik had even niets beters. Een schijfcontrole met Seatools heeft beide schijven verder wel goedgekeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-10-2007 09:27 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-02 16:32
Misschien een paar mogelijke oplossingen:

Misschien dat in je bios PATA voor SATA komt?
Windows partitie op nieuwe schijf active maken?

edit:
fixboot lijkt me trouwens ook een goeie oplossing, doe het iig ff dan weet je zeker dat dat het niet is.

[ Voor 32% gewijzigd door Erkel op 12-10-2007 09:29 . Reden: verkeerd gelezen ]

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Hij boot iig al tot halverwege Windows dus hij heeft de goede schijf iig al gevonden dus bios = goed, partitie = actief.

toch bedankt ..

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Erkel
Beetje een "long shot" maar copier hal.dll eens van je windows cd naar c:\windows\system32

als hal.dl_ op je cd staat ipv hal.dll moet je ff expand gebruiken:
expand cdrom:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\

[ Voor 40% gewijzigd door Erkel op 12-10-2007 09:32 ]

• Erkel
Heb je trouwens die andere schijf er in laten zitten tijdens de nieuwe install? Dan kan t zijn dat het idd niet meer klopt.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
jep idd, was misschien niet zo handig ..

• Erkel
Je kunt je xp %systemroot% opvragen in recovery console. Kun je iig kijken of ie fout staat. Mocht ie fout staan kunnen we kijken hoe we dat gaan veranderen.

• ramsho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 09:39
Nvm had ergens overheen gelezen

[ Voor 88% gewijzigd door ramsho op 12-10-2007 09:46 ]

(Mijn iRacing Profiel)

• Erkel
Je kunt je systemroot veranderen in je registry:

Start > Run > regedt32 >

My Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion

Daar staat een regkey genaamd systemroot, bij mij verwijst ie naar c:\windows.

Geen idee of t werkt hoor:P

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
ik heb geen startknop :P
Erkel schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:40:
Je kunt je xp %systemroot% opvragen in recovery console. Kun je iig kijken of ie fout staat. Mocht ie fout staan kunnen we kijken hoe we dat gaan veranderen.
dat is een goeie .. die kende ik nog niet 8)7
SYSTEMROOT
The systemroot command sets the current working folder to the %SystemRoot% folder of the Windows installation you are currently logged on to.
ik zal thuis eens kijken .. thnx :)

Nu maar afwachten of dat het is natuurlijk .. als dat zo is komt hij er eigenlijk wel best laat mee tijdens het bootproces eigenlijk.

[ Voor 98% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-10-2007 10:31 ]

• Erkel
Hiren's Boot CD ff downloaden, en dan registry viewer gebruiken. Misschien dat het ook met bartpe kan maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door Erkel op 12-10-2007 10:05 ]

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 09:10
Normaal als je op een tweede schijf XP installed, boot het eerste stukje vanaf schijf 1 en dan gaat hij verder op de 2de schijf.
Dus als je de 1e eruit zou halen dan werkt het idd niet meer, maar in jouw geval (voor zover ik begrijp uit t verhaal) heb je de 2de gekloond met ghost naar de 1e (oude schijf).
Het probleem is dat je nieuwe schijf sata is en de oude pata, daar gaat hij fout op. Windows XP laadt de pata driver op een sata disk, daar loopt hij vast. Als ze beide pata of sata waren had dit zonder meer gewerkt.

Je moet gewoon een clean install doen met alleen de sata attached. Als de install klaar is hang je de oude erbij en kopieer je de bestanden die je nodig hebt over. Klaar.

[ Voor 15% gewijzigd door DarkTemple op 12-10-2007 11:50 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Nou heb inmiddels even gekeken, maar zowel de XP op de 2e schijf als een verse install op de 1ste schijf leveren c:\windows op als %systemroot% ..

E.e.a. opgezocht in het register ..
http://www.pcguide.com/vb/archive/index.php/t-13468.html
Open regedit, its under
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion

Its down the very bottom of the right hand window
Dus dat lijkt het me ook niet te zijn.

Het sata/pata verhaal zou je toch moeten kunnen afvangen door na de verplaatsing de eerste keer met veilige modus op te starten .. ?

Of is het net als in linux dat een SATA device als /dev/sda wordt aangemerkt en een PATA schijf als /dev/hda !? :?

Zou de bios setting sata mode: legacy of enhanced hier nog uit kunnen maken?

Iemand hier met MCSE die het antwoord heeft misschien !?

edit: Zou dit wat zijn .. !?

Ghost opstarten met C:>ghost.exe -fni
Bron: http://www.bleedinedge.co...hive/index.php?t-608.html
Hawk
08-01-2003, 02:40 PM
http://service1.symantec....6cf40072b4ad?OpenDocument

Ghost compatibility with Serial ATA

Situation:
This document describes what you need to do to get Ghost to work with your Serial ATA drive controller.

Solution:
Ghost is compatible with the new Serial ATA standard. If you are experiencing problems such as Ghost hanging, locking up, or freezing when loading, the problem lies with the interrupt handling for the Intel 865 Chipsets and later.

To fix this problem, use the -FNI switch which forces Ghost to use the BIOS to gain access to the IDE drive.

For more information on the -FNI switch, read the document Switches: Alphabetical list of switches.

[ Voor 40% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-10-2007 16:42 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
allej***s .. nu doet ie het wel 8)7

Ik had eigenlijk de hoop al opgegeven en schoonpa hoorde de herrie van die brakke 2e schijf toch niet, dus mjah, ik denk, dan houdt ie die maar .... maar tóch wilde ik het nog 1x proberen, een partitie>partitie kopie. En verd*mt als het niet waar is, nu doet hij het wel .. 7(8)7

Echter, de bootable Ghost-cd die ik gebruik is al wat ouder en hij gaf bij een poging tussendoor ineens een keer een melding van bad-blocks. Aangezien ik beide hardeschijven onderhand meerdere keren met Seatools op schijffouten gecontroleerd heb begon ik de CD te verdenken. Ik heb deze eens kritisch bekeken en schoongepoetst .. en nu doet ie het!

.. dít is getypt op de pc van schoonpa vanaf zijn eigen hd na de volledige migratie en ghost-actie :)

Dus wellicht doe ik het wel gewoon steeds goed en is de cd wel eens brak geweest .. of ik heb nu gewoon str*ntmazzel :P

pfew .. lol :+

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-10-2007 22:24 ]

Pagina: 1