CPU Retention module base kapot, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 581 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-04 14:27
Ik kom er net achter dat er iets is afgebroken bij mijn CPU retention module base.
Nadat ik mijn kast geopend had en een beetje in de kast gekloot had... (fans verwisselen, kabelmanagement en beetje aan cpu heatsink zitten, retention lock omhoog omlaag etc.) merkte ik dat de retention lock er niet goed op zat. Nu nog steeds niet en ik werk op deze comp :P

Het betreft een P4 2.53ghz CPU op een P4S8X asus mobo. CPU HS was n jaartje geleden vervangen met een nieuwe stock CPU heatsink omdat thermal paste opgedroogd was en CPU 80 graden werd en de computer uitging. Daarna was alles weer ok.
Maar een tijdje geleden merkte ik een stukje plastic in de kast van n halve cm. Khad geen idee wat dat was en heb het maar in de kast laten liggen.

Het gaat om dit ding (retention module base):

Afbeeldingslocatie: http://www.moddingcenter.de/images/product_images/popup_images/33779.jpg

Nu ik dus ff met die retention lock (witte dingetje waarmee je Heatsink vastzet) gekloot heb, ff losdoen en dan weer vast.. Wou de linker lock niet goed vast, de bovenkant zat n beetje scheef.
Rechts zit wel goed vast.
En toen na n paar keer goed proberen, kwam het in me op.. plastic stukje... Khad toen ff in mobo boekje gekeken en hij lijkt bijna exact op de retention module base op de mobo waar de Heatsink aan geklemt moet worden.
Hij zit dus blijkbaar al n jaartje zo.. Nou weet ik niet of de Heatsink ook scheef zat links, maarjah dat plastic stukje is al n jaartje kapot ofzo.
Om het verhaal kort te houden (te laat :P )

Wat kan ik nu doen? Ik heb geen ervaring met CPU/ Heatsink. Mobo plaatsen etc. (Ja ik ben n nub 7(8)7 ) Dus ik kan niet gewoon de HS eraf halen :S (Ik denk dat ik dit uiteindelijk toch moet doen).
De temps zien er nog normaal uit op speedfan.. 45C.. En hij zit er nog redelijk vast op.
Kan ik hem gewoon zo laten?
Met de heatsink zit het wel goed denk ik, alleen die module base op het mobo is het plastic van kapot... (Het gaat om een klein stukje in de hoek, zeg maar de helft van het vierkantachtige stukje dat je in elke hoek ziet)
Is dit te maken zonder de mobo eruit te halen?? want dat gaat me echt niet lukken denk ik :(

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

• Saiya
Hmm minder :/

- Deze is S478.. bedoelen ze daarmee Socket 478. of socket S478 (als dit bestaat).
Mijne is namelijk gwoon Socket 478..

- Kan deze erop zonder moederbord eruit te halen?

- Is er de mogelijkheid dat ik deze niet nodig heb als ik een nieuwe cooler ervoor koop?

Kwas van plan namelijk een stillere en beter koelende cooler te kopen (alhoewel ik geen flauw idee meer heb welke goed en goedkoop zijn voor de 478, weet ze alleen voor de 775 :P)

• Saiya
Ben eruit, S478 is gwoon socket 478..

-Dan blijft nog over: Kan ik een nieuwe cooler kopen (non intel stock) waarbij ik die retention module base niet nodig heb (moet verwijderen en nieuwe cooler plaatsen)?

- Heeft iemand een tip voor een goede 478 cooler rond de 15 eur??

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:22
De meeste Zalman koelers hebben een eigen manier van bevestigen en gebruiken niet de retension bracket van het moederbord. Maar deze koelers zijn wel iets duurder dan die €15,-. De goedkoopste (de CNPS7000B-AlCu) begint bij €20,- en die is al redelijk oud en er zijn al nieuwe, verbeterde koelers en die zijn ook gelijk weer duurder :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer anders een dood mobo te scoren, hoeft niet veel te kosten voor die ret. module natuurlijk. Maar als ik me niet vergis staan er ook in V&A.

• Saiya
Hmm ik heb al wat retension modules gevonden voor rond de 2 eur. Alleen zijn die niet op voorraad, dus dit weekend gaat het niet lukken.
Kga denk ik beetje googlen naar 478 coolers en eentje kopen. Denk dat de meest basic non-stock 478 koeler toch wel beter en stiller moet koelen dan de stock.. Als hij maar lekkr goedkoop is, anders heb ik zo meer betaald dan de koeler waard is :P
Zalman valt af omdat die gwoon te duur zij :/

Elke tip is welkom, vooral voor de koelers waarbij ik niet het mobo eruit hoef te halen of een of andere rare bevestiging hoef te maken!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Jaap-Jan schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 02:55:
De meeste Zalman koelers hebben een eigen manier van bevestigen en gebruiken niet de retension bracket van het moederbord. Maar deze koelers zijn wel iets duurder dan die €15,-. De goedkoopste (de CNPS7000B-AlCu) begint bij €20,- en die is al redelijk oud en er zijn al nieuwe, verbeterde koelers en die zijn ook gelijk weer duurder :).
Praat AUB niet als je niet zeker bent van je zaken, straks koopt de TS een Zalman koeler en kan ie hem niet kwijt.
Op Socket 478 is de retention module nog gewoon nodig om een Zalman koeler te bevestigen namelijk.

--

Deze vraag komt wel opvallen vaak voorbij, misschien geen slecht idee om het in de FAQ op te nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 12-10-2007 10:59 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:22
DJ_The_SP schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 10:58:
[...]

Praat AUB niet als je niet zeker bent van je zaken, straks koopt de TS een Zalman koeler en kan ie hem niet kwijt.
Op Socket 478 is de retention module nog gewoon nodig om een Zalman koeler te bevestigen namelijk.

--

Deze vraag komt wel opvallen vaak voorbij, misschien geen slecht idee om het in de FAQ op te nemen.
:$ Ik had het echt idee dat bij Socket 478 (net zoals bij Socket A) losse steuntjes werden geplaatst. Klopt ook wel, maar wel bovenop de retension bracket :X.

[ Voor 14% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-10-2007 11:03 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Saiya
Hmm ok, dus sowieso een retention bracket kopen :S

Hopen dat die te bevestigen is zonder mobo eruit te halen...
En hopen dat hij nog wel n weekje zo mee gaat, aangezien ik vlgnd weekend ofzo pas aan eentje kan komen, om er dan nog mee te kloten om hem te bevestigen :/

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Het is te bevestigen maar niet echt aan te raden. Er komt namelijk veel druk op je moederbord te staan, het beste is gewoon helemaal er uit. Ik heb nog gekeken maar helaas heb ik geen een meer voor je liggen :( .

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Saiya
Hmm minder, ik hoop dat het te doen is voor iemand die nog nooit n mobo eruit heeft gehaald of aangesloten... Op zich ben ik niet onhandig ofzo, ben juist heel voorzichtig. Vandaar dat ik het ook nooit geprobeerd heb.
Ik ga anders wel eerst met n flutsysteem p2 350 knutselen voordat ik met deze begin, gewoon ff kijken hoe de basics zijn.
Het mag namelijk niet misgaan, tis de pc van m'n ouders en kan niet zo een twee drie een vervanger regelen...

• Da_maniaC

Da_maniaC

De retention module plaatsen kan wel zonder het mobo eruit te halen, het zit hem nou juist in het verwijderen van de oude. Daar moet je aan de achterkant van het mobo vaak van die kunstof borgpennetjes indrukken en dan door het gaatje duwen waardoor de retention module los laat.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DJ_The_SP schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 12:46:
De retention module plaatsen kan wel zonder het mobo eruit te halen, het zit hem nou juist in het verwijderen van de oude. Daar moet je aan de achterkant van het mobo vaak van die kunstof borgpennetjes indrukken en dan door het gaatje duwen waardoor de retention module los laat.
De meeste dingen kun je wel lostrekkken. die borgpennetjes kun je eruit trekken en dan heb je het ding zo los. Ik heb het vaker dan eens gedaan (alle dode socket 478 die ik hier heb heb ik ontdaan van de brackets, omdat ze dan makkelijker op te hangen zijn).

De enige pech die je kunt hebben is als je er eentje hebt die geschroefd is.

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 08:09
Ik heb dit nu ook al een paar keer gehad. Iedere keer met een asus mobo. Is dit toeval? Weet iemand hier misschien meer van?

• Da_maniaC

Da_maniaC

benedictuz schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 16:44:
Ik heb dit nu ook al een paar keer gehad. Iedere keer met een asus mobo. Is dit toeval? Weet iemand hier misschien meer van?
Wat ik wel weet is dat toen s478 nog in trek was, ik echt honderden systemen heb gebouwd op mijn werk met die socket. (En ons bedrijf is pro-asus). Ik heb er zelf in ieder geval echt nog nooit last van gehad.
Ook niet met het telkens plaatsen van mijn bijna 1 kilo wegende Zalman FS-C77 op mijn P4P800-E Deluxe.

[ Voor 3% gewijzigd door Da_maniaC op 12-10-2007 19:28 ]

Pagina: 1