Toon posts:

CIFS mount alleen bij ingeschakeld guest account op windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :w

Ik probeer op mijn Ubuntu server een windos share te mounten via CIFS (en ook smbfs). Ik gebruik het volgende commando:

mount -t cifs //192.168.1.10/backups /mnt/backup -o username=serverbackup,password=test

Ik heb op mijn pc (met ip 192.168.1.10) een gebruiker serverbackup, met als password test aangemaakt, maar ik krijg toch de volgende melding:

mount error 13 = Permission denied

Het werkt wél als ik op mijn windows PC de gast gebruiker inschakel, ongeacht of ik nu een gebruikersnaam/wachtwoord opgeef of niet! Maar ik wil het juist beveiligen met een wachtwoord. Ik heb ook hetzelfde commando geprobeerd met smbfs als filetype, maar dit geeft ongeveer het zelfde resultaat: weliswaar geen foutmeldingen, maar werkt alleen als het gast account is ingeschakeld.

Op internet heb ik een aantal keer gelezen dat je username=<DOMAIN>/serverbackup moet gebruiken, maar ik gebruik geen domain. Ik heb hier de computernaam van mijn windowspc voor in de plaats geprobeerd, maar dit werkt ook niet. Ook heb ik een credentials file geprobeerd, maar dit geeft dezelfde resultaten.

Op mijn windows PC staat windows xp sp2, en op de server staat Ubuntu Linux 7.04.

Heeft iemand misschien enige suggesties waarmee ik het werkend zou kunnen krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kamp nog steeds met dit probleem. Heeft iemand misschien nog een idee? :>

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03-2025
Hallo sander1001, vrees toch dat het probleem aan de Windows kant ligt. Is er een firewall ingesteld? Hoe heb je dit mapje gedeeld? En probeer anders eens
code:
1
mount -t cifs //192.168.1.10/backups /mnt/backup --verbose -o username=serverbackup,password=test
voor wat meer output.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo AutoStatic,

Sorry voor mijn wat late reply.. Op windows is een firewall ingesteld, maar ik heb hier 'bestandsdeling' toegestaan.

Ik kan het commando wat jij mij gaf nu helaas niet proberen, want ik heb momenteel mijn server opnieuw geinstalleerd, en ik heb nu geen samba geinstalleerd. Ik ga het zsm proberen!