[DFI] Groot verschil 8x vs. 16x PCI-E

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Samenvatting probleem:

15% 3dmark prestatieverschil tussen onderste en bovenste PCI-E poort op non-SLI board.

Systeem:

DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D
AMD Opteron 165 Dual Core (1,8ghz, 2x1024kb L2) @9x300=2700mhz@1,4 volt
2x1024mb CorsairXMS (@2,5-3-3-5)
Nvidia 7900GS 256mb DDR3 + Zalman V700cu @560/570x2

Alles momenteel weer @Windows XP Pro

Computer is nauwelijks hoorbaar, maar stil kan altijd stiller. Vandaag was ik even bij de lokale computerboer en daar kocht ik een Zalman ZMNBF47 passieve koeler voor de NB voor 10 euro. Ik vond dat fannetje altijd al zinloos en irritant.

Bij mijn aankoop realiseerde ik me dat het niet zou passen, maar ik bedacht me mijn kaart in het onderste slot te zetten. Deze loopt (volgens mij) 8x, maar dat zou in de praktijk nauwelijks moeten schelen t.o.v. 16x omdat het overkill zou zijn.

Thuis gekomen e.e.a. nagelezen hier op het forum en veel bevestigingen op mijn eigen theorie gevonden (niet bepaald falsifiërend, I know). Maar oké, laten we eens 3dmark2005 draaien en kijken wat het verschil is voordat ik dingen doe waar ik spijt van krijg.

3dmark2005 gaf vervolgens: 8494 punten.

Kast open, kaart naar onderste PCI-E (8/16) slot, pc weer aan, windows booten, driver wordt automatisch geïnstalleerd, atitool zeurt even omdat hij de kaart niet herkent. Driver deed het vrij rap, ff reboot, atitool opnieuw ingesteld op dezelfde snelheden en 3dmark2005 weer gedraaid:

7384 punten huh? Nog een keer gedraait, zelfde score.

Dat is een verschil van 1000 punten, 15%!

Oke. Na weer meer GOT doorgelezen te hebben lees ik verschillende berichten graag zou ik een beetje hulp krijgen :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

vreemd... naar mijn mening was er nooit zoveel verschil tussen pci-e 8x en pci-e 16 keer. Weet je zeker dat je onderste slot met 8x draait (en niet op 4x oid?). Ik heb mij namelijk altijd laten vertellen dat de bottleneck meestal bij de snelheid van je gpu of cpu lag, en niet bij de bandbreedte. Maar dat waren ook eigenlijk altijd SLI opstellingen. Die benutten dan samen eigenlijk wel 16x (2 maal 8x).

in ieder geval een interessante score! :)

-_-

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De standaard snelheden van de sloten zijn resp. 16x en 2x. Volgens mij is dat op dit moederbord met jumpers (tussen de 16x-sloten) te configureren en dus te veranderen naar 2 maal 8x. :)

[ Voor 49% gewijzigd door _the_crow_ op 11-10-2007 16:59 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Okasha
  • Niet online
Ah kijk! Dat vond ik dus in die andere post hier op GOT ook, maar dat leek nogal onzeker Maar officieel is dit moederboard natuurlijk helemaal geen SLI moederboard. Ik ga nu de manual even checken hoe het met die jumpers zit.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

FokkeH schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 16:57:
Ah kijk! Dat vond ik dus in die andere post hier op GOT ook, maar dat leek nogal onzeker Maar officieel is dit moederboard natuurlijk helemaal geen SLI moederboard. Ik ga nu de manual even checken hoe het met die jumpers zit.
Excuus. Ik bedoelde in de standaard configuratie. Het is een soort macht der gewoonte geworden om een moederbord met 2 maal 16x pci-express sloten een SLI/Crossfire-moederbord te noemen. Onterecht hier. Maar volgens mij zijn er wel wat hacks geweest. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Okasha
  • Niet online
Je had helemaal gelijk

Jumpers om, en score is nu exact gelijk.

Dus voor de statistieken:

16x vs 2x met 7900GS verschil van máár 15% :+
16x vs 8x met 7900GS verschil van 0% _/-\o_

• alikebap
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-05 23:46
is er dan echt gen verschil tussen sli met 8x en 16x of 16x en 16x??

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
alikebap schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 22:33:
is er dan echt gen verschil tussen sli met 8x en 16x of 16x en 16x??
Wie had het over SLI? :P

Maar het antwoord is nee, 8x - 8x in SLI met 7900gs kaarten zal even snel zijn als een 7900gs SLI setup in x16 - x16.

[ Voor 22% gewijzigd door Avalaxy op 11-10-2007 22:39 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-05 14:17

HeepH

Dope Rapper

eventueel wel met snellere kaarten. de ts heeft (helaas) geen echt snelle kaart...

mss dat je met 8800gtxen het verschil merkt. Overigens als je je sli brug niet gebruikt neemt het bandbreedtegebruik over je pci express sloten ook toe omdat deze bandbreedte niet meer verdeeld kan worden over brug en sloten. Met 3 of meer kaarten gaat dit zeker een beperking vormen, ook als je kijkt naar de belofte van nvidia een 3 teraflops kaart af te leveren(bij de volgende serie)

http://specs.tweak.to/16495

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Heephstan schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 22:39:
eventueel wel met snellere kaarten. de ts heeft (helaas) geen echt snelle kaart...

mss dat je met 8800gtxen het verschil merkt. Overigens als je je sli brug niet gebruikt neemt het bandbreedtegebruik over je pci express sloten ook toe omdat deze bandbreedte niet meer verdeeld kan worden over brug en sloten. Met 3 of meer kaarten gaat dit zeker een beperking vormen, ook als je kijkt naar de belofte van nvidia een 3 teraflops kaart af te leveren(bij de volgende serie)
er zit wel een wezenlijk verschil tussen het vergelijken van bandbreedtes en generaties video kaarten...

-_-

• Okasha
  • Niet online
Ik weet niet of het een heel erg gefundeerde afspraak is, maar ik zou zeggen dat als met een 'trage' kaart als die van mij ik maar 15% verschil merk als hij op PCI-E 2X staat, ik mij echt af vraag of er grote verschillen zullen zijn met écht snelle huidige kaarten in PCI-E 8X. Volgens mij wordt het tijd dat iemand het gewoon ff probeert hier :)

[ Voor 3% gewijzigd door Okasha op 12-10-2007 10:17 . Reden: oc info eruit, stond al in post ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

FokkeH schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 08:11:
Ik weet niet of het een heel erg gefundeerde afspraak is, maar ik zou zeggen dat als met een 'trage' kaart als die van mij ik maar 15% verschil merk als hij op PCI-E 2X staat, ik mij echt af vraag of er grote verschillen zullen zijn met écht snelle huidige kaarten in PCI-E 8X. Volgens mij wordt het tijd dat iemand het gewoon ff probeert hier :)
Ome Tom heeft zoiets een keer gedaan voor een 8800GTS (320MB) en een X1900XTX (512MB). Die pci-express scaling analyse staat hier.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op http://www.computerbase.d...#abschnitt_call_of_duty_2 hebben ze gekeken naar 7800 GTX SLI op een mobo dat x8, x8 SLI doet en op een mobo dat x16, x16 SLI doet (is wel in duits, maar plaatjes spreken voor zich).
Pagina: 1