Zaken om op te letten bij grote raid array (16 + 2 disks)

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 20:13
Ik ben mezelf aan het orienteren ik de wereld van raid, ik wil namelijk een nieuwe server gaan aanschaffen. Deze server moet een alleskunner worden, ik ga als OS Linux Debian draaien met VMware server.

Een van de hoofdfunctie van de bak word het serveren van file's. Ik wil dat de server lang meegaat, en dus genoeg ruimte hebben om uit te breiden in de toekomst.

Opzoek naar een Raid controller kwam in uit bij de RocketRaid 2340 van Highpoint.

Ik wil bij aanschaf van de server 2 sata hdd's aan de onboard raid controller van het moederbord hangen (2x 320 GB raid 1) en 3 hdd's aan de highpoint (WD Caviar GP 1TB Raid 5), wat 13 kanalen overhoud voor uitbreiding in de toekomst.

Wat zijn nou dingen waar ik verder op moet letten bij het bouwen van een storage als deze?
Hieronder nog even de specs van de controller en mijn eigen gedachten erover.

PCI Express x8
4 Mini SAS Connectors
16 SATA II and SATA I hard drive support
SAF-TE enclosure management
Hard drive activity and Failed LED support
Dynamic Sector Repair and Remapping
Staggered drive spin-up support
Hot swap and hot spare
Write-through and write-back cache support
Quick and Background initialization for quick RAID configuration
Online array roaming
BIOS booting support (INT13)
Updating adapter BIOS through OS
64bit LBA for over 2TB support
Automatic RAID rebuild of failed drive
S.M.A.R.T drive monitoring for status and reliability
Browser-based RAID management software
Command Line Interface (CLI)
SMTP for email notification
Operating system support for Windows, Windows x64 Editions,
Linux (open source), FreeBSD (open source) and Mac OS X.

- Hij ondersteund dus linx, wat me wel makkelijk lijkt als ik Debian Etch ga draaien
- PCI-E 8x lijkt me perfect
- Staggered drive spin-up support, lijkt me ook fijn als de controller helemaal vol hangt.
- Hot swap and hot spare, Hot swap is geen vereiste, wel makkelijk. Hot spare is prima, ik wil naar mate de array voller word een schijf als hotspare instellen.
- 64bit LBA for over 2TB support, lijkt me ook handig, meer als 2TB, maar moet ik hiervoor nu een 64bit OS draaien? Het aanmaken van een Logisch volume met een extended partitie met een lijkt me toch voldoende?
- Browser-based RAID management software, super, linux is allemaal command-line, dus dit is wel een uitkomst om de array in de gaten te houden.

Ik wil ik het begin gaan draaien met 3 schijven in de array. Als ik er 1 bijprik moet de controller de array automatisch gaan vergroten, zodat ik onder Windows een grotere schijf krijg, om het zo maar even te noemen. Alleen zie ik nergens online capacity extension staan? Is dat niet vreemd voor een controller met 16 kanalen? Ik weet dat het geen high end controller is... maargoed, het moet wel betaalbaar blijven.

De overige specs van het systeem trouwens: mocht dit van belang zijn.

Intel Q6600 (Heb ik nog liggen)
4 GB PC5300 CL5 (4x1 GB)
Asus P5K-dlx (heb ik nog liggen)
Intel Pro 1000GT Desktop adapter
700 watt Tagan PSU

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

ik heb zelf zijn kleinere broertje (de 2320) hangen, en online capacity extension en online raid level migration worden ondersteund.

Het gaat niet automatisch (ik heb om hem uit te testen een raid5 gestart met 3 schijven en er dan eentje bijgehangen), je moet echt expliciet opgeven dat die schijf bedoeld is om ook in die raidarray opgenomen te worden (wat na een uurtje of 2à3 voltooid was).

Het is geen high-end controller, maar de prestaties zijn toch een pak beter dan ik verwacht had. Schrijfsnelheden bij grote files kon ik probleemloos de 100 megabyte per seconde aanhouden (bij mp3's zakte dat naar 80 megabyte per seconde).
Leessnelheden vielen bij mij wat tegen; rond de 120 megabyte per seconde en verder gaat hij niet.

CPUbelasting is hier ook goed, bij schrijven gaat hij tot een procent of 4à5.

• Extera
Wel vreemd eigenlijk, dat bij de kleinere broer van jou, wel op de site van Highpoint staat dat hij Online Capacity Expansion en Online RAID Level Migration ondersteund, en bij de 2340 niet.

Ik denk dat ik dat maar eerst een goed moet uitzoeken :)

Iets verder googlen, en we vinden een PDF waar instaat dat het wel word ondersteund.
http://www.highpoint-tech...2340/RR2340_Datasheet.pdf

Alleen, heb ik niet online volume extension nodig?
Dat het niet automatisch gaat is ook geen ramp btw

[ Voor 33% gewijzigd door Extera op 11-10-2007 16:48 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een controller zal niet automatisch een raid level gaan vergroten als je een schijf bijprikt. Misschien wil jij die schijf wel gebruiken als hotspare of losstaande schijf of wil je een bestaand raid-array uitbreiden en migreren naar een ander raid-level.

Wat bedoel je met online volume extension? De 2340 ondersteunt kennelijk online capacity expansion, dus dat zal wel werken (reken er wel op dat het erg lang kan duren bij een 1TB harde schijf). Na het uitvoeren hiervan zul je in het besturingssysteem een bestaande partitie moeten vergroten of een nieuwe partitie moeten aanmaken om de toegevoegde capaciteit te kunnen benutten.

• Extera
Oke, ik had stiekem gehoopt dat zoiets van te voren in te stellen was. Maar anders kan je inderdaad lastig een extra array maken, of een hotspare toevoegen.

Wat ik voor mezelf niet helemaal helder krijg nu:

Stel ik heb een raid 5 array van 3 schijven, dus 2TB aan data.
Ik prik er een schijf bij en laat (via de webinterface?) de schijf toevoegen aan de array.

online capacity extension lijkt me betekenen dat je dus niet hoeft te rebooten, en dus de array 3TB word.

Alleen is het me bijster hoe het dan verder moet, maar dat is meer een linux vraag. In linux word een schijf toch gemount als bijvoorbeeld /hda & /hdb enz. Word de ruimte in linux nu niet automatisch 3TB?

Ik wil namelijk de disk die gemount is in linux aan fysiek aan een viruele windows 2003 server mounten.
(optie mount fysical drive in vmware) maar dan word in windows de ruimte toch ook 3TB en hoef ik alleen de partitie maar te vergroten?
En nog even voor de zekerheid: Moet ik hiervoor een 64bit besturingsysteem hebben? (groter als 2TB)
En moet ik de schijf in windows aanmaken als een Dynamic disk met een logical volume?

Ik weet namelijk niet hoe ik een partitie in linux moet vergroten, en of dat uberhoud nodig is, omdat de array aan de virtual machine word toegewezen.

// Wat zijn trouwens andere zaken om op te letten? Is staggerd upspin makkelijk in te stellen? Dat lijkt me wel een vereiste, ook al komt er een 700watt voeding in.

[ Voor 12% gewijzigd door Extera op 11-10-2007 18:53 ]

Verwijderd

Extera schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 18:43:
Oke, ik had stiekem gehoopt dat zoiets van te voren in te stellen was. Maar anders kan je inderdaad lastig een extra array maken, of een hotspare toevoegen.
Een hotspare kan je wel automatisch instellen, dus dat bij het falen van 1 schijf er direct gerebuild wordt op die "extra" beschikbare schijf die er al inzat. Het uitbreiden van de array is echter zodanig simpel (paar klikjes) dat ik het niet als een minpunt zou zien dat het niet automatisch gebeurt (en wat zou je anders doen als je er 2 raid5 array's in zou willen hebben).
Wat ik voor mezelf niet helemaal helder krijg nu:
Stel ik heb een raid 5 array van 3 schijven, dus 2TB aan data.
Ik prik er een schijf bij en laat (via de webinterface?) de schijf toevoegen aan de array.
online capacity extension lijkt me betekenen dat je dus niet hoeft te rebooten, en dus de array 3TB word.
Via de webinterface inderdaad op op OCE duwen & een "nieuwe" array aanmaken. Het leuke hierbij is dat je vreemde combinaties kan maken, zo is het mij gelukt (puur om te testen) om een raid5 over 4x250 en 2x200 te maken en dan een tweede raid5 over 4x250. Het is dus bevoorbeeld mogelijk om als je 4x1Terra hangen hebt, en daar later 2x2Terra bij zou steken, om 2 arrays van 4x1Terra te maken (met 2x1 terra en 2x2terra per array, en de 2x2terra in beide arrays te gebruiken).

Uitbreiden zelf nam bij mij relatief weinig tijd in (naar mijn gevoel dan). Het aanmaken van de array via de bios van de controller gebeurt in "background-modus" en heeft 8u geduurd voor 4x250, vanuit windows ging het in "foreground-modus" en dat ging een héél pak sneller (met zo'n 2u ben je er dan vanaf). Voor schijven van een terra zou ik dus zeggen dat je er een uurtje of 8 aan bezig zit als je het niet in de bios van je kaart doet.
linux
viruele windows 2003 server
:+
En moet ik de schijf in windows aanmaken als een Dynamic disk met een logical volume?
Hier staat ze gewoon als standaardschijf van 750 gig in mijn windows. Je pc weet ook niet beter dan dat er maar 1 gigantische harde schijf in je pc hangt.
// Wat zijn trouwens andere zaken om op te letten? Is staggerd upspin makkelijk in te stellen? Dat lijkt me wel een vereiste, ook al komt er een 700watt voeding in.
Staggered spinup staat normaal automatisch aan (was bij mij toch zo), dus dat zou het probleem niet moeten zijn (ook bij het herscannen als je schijven uitgeschakeld hebt gaan ze niet tezelfdertijd aan). 700w moet dat zeker trekken, ik heb aan mijn 520w voeding (met zwakke 12V lijnen) 8 harde schijven hangen waarvan er 4 later opspinnen en 4 direct, en dat geeft geen probleem.

• Extera
Bedankt voor je info, ik heb inmiddels een test systeem gemaakt met de Q6600, P5K dlx en 1 gig mem en een 120gb sata disk, ik ga eens wat kloten met VMware, omdat ik daar ook nog wat dingen over helder wil krijgen voor mezelf. Daarna is t een kwestie van controller + schijven kopen en nog meer testen denk ik.

Pagina: 1