Ik ben mezelf aan het orienteren ik de wereld van raid, ik wil namelijk een nieuwe server gaan aanschaffen. Deze server moet een alleskunner worden, ik ga als OS Linux Debian draaien met VMware server.
Een van de hoofdfunctie van de bak word het serveren van file's. Ik wil dat de server lang meegaat, en dus genoeg ruimte hebben om uit te breiden in de toekomst.
Opzoek naar een Raid controller kwam in uit bij de RocketRaid 2340 van Highpoint.
Ik wil bij aanschaf van de server 2 sata hdd's aan de onboard raid controller van het moederbord hangen (2x 320 GB raid 1) en 3 hdd's aan de highpoint (WD Caviar GP 1TB Raid 5), wat 13 kanalen overhoud voor uitbreiding in de toekomst.
Wat zijn nou dingen waar ik verder op moet letten bij het bouwen van een storage als deze?
Hieronder nog even de specs van de controller en mijn eigen gedachten erover.
PCI Express x8
4 Mini SAS Connectors
16 SATA II and SATA I hard drive support
SAF-TE enclosure management
Hard drive activity and Failed LED support
Dynamic Sector Repair and Remapping
Staggered drive spin-up support
Hot swap and hot spare
Write-through and write-back cache support
Quick and Background initialization for quick RAID configuration
Online array roaming
BIOS booting support (INT13)
Updating adapter BIOS through OS
64bit LBA for over 2TB support
Automatic RAID rebuild of failed drive
S.M.A.R.T drive monitoring for status and reliability
Browser-based RAID management software
Command Line Interface (CLI)
SMTP for email notification
Operating system support for Windows, Windows x64 Editions,
Linux (open source), FreeBSD (open source) and Mac OS X.
- Hij ondersteund dus linx, wat me wel makkelijk lijkt als ik Debian Etch ga draaien
- PCI-E 8x lijkt me perfect
- Staggered drive spin-up support, lijkt me ook fijn als de controller helemaal vol hangt.
- Hot swap and hot spare, Hot swap is geen vereiste, wel makkelijk. Hot spare is prima, ik wil naar mate de array voller word een schijf als hotspare instellen.
- 64bit LBA for over 2TB support, lijkt me ook handig, meer als 2TB, maar moet ik hiervoor nu een 64bit OS draaien? Het aanmaken van een Logisch volume met een extended partitie met een lijkt me toch voldoende?
- Browser-based RAID management software, super, linux is allemaal command-line, dus dit is wel een uitkomst om de array in de gaten te houden.
Ik wil ik het begin gaan draaien met 3 schijven in de array. Als ik er 1 bijprik moet de controller de array automatisch gaan vergroten, zodat ik onder Windows een grotere schijf krijg, om het zo maar even te noemen. Alleen zie ik nergens online capacity extension staan? Is dat niet vreemd voor een controller met 16 kanalen? Ik weet dat het geen high end controller is... maargoed, het moet wel betaalbaar blijven.
De overige specs van het systeem trouwens: mocht dit van belang zijn.
Intel Q6600 (Heb ik nog liggen)
4 GB PC5300 CL5 (4x1 GB)
Asus P5K-dlx (heb ik nog liggen)
Intel Pro 1000GT Desktop adapter
700 watt Tagan PSU
Een van de hoofdfunctie van de bak word het serveren van file's. Ik wil dat de server lang meegaat, en dus genoeg ruimte hebben om uit te breiden in de toekomst.
Opzoek naar een Raid controller kwam in uit bij de RocketRaid 2340 van Highpoint.
Ik wil bij aanschaf van de server 2 sata hdd's aan de onboard raid controller van het moederbord hangen (2x 320 GB raid 1) en 3 hdd's aan de highpoint (WD Caviar GP 1TB Raid 5), wat 13 kanalen overhoud voor uitbreiding in de toekomst.
Wat zijn nou dingen waar ik verder op moet letten bij het bouwen van een storage als deze?
Hieronder nog even de specs van de controller en mijn eigen gedachten erover.
PCI Express x8
4 Mini SAS Connectors
16 SATA II and SATA I hard drive support
SAF-TE enclosure management
Hard drive activity and Failed LED support
Dynamic Sector Repair and Remapping
Staggered drive spin-up support
Hot swap and hot spare
Write-through and write-back cache support
Quick and Background initialization for quick RAID configuration
Online array roaming
BIOS booting support (INT13)
Updating adapter BIOS through OS
64bit LBA for over 2TB support
Automatic RAID rebuild of failed drive
S.M.A.R.T drive monitoring for status and reliability
Browser-based RAID management software
Command Line Interface (CLI)
SMTP for email notification
Operating system support for Windows, Windows x64 Editions,
Linux (open source), FreeBSD (open source) and Mac OS X.
- Hij ondersteund dus linx, wat me wel makkelijk lijkt als ik Debian Etch ga draaien
- PCI-E 8x lijkt me perfect
- Staggered drive spin-up support, lijkt me ook fijn als de controller helemaal vol hangt.
- Hot swap and hot spare, Hot swap is geen vereiste, wel makkelijk. Hot spare is prima, ik wil naar mate de array voller word een schijf als hotspare instellen.
- 64bit LBA for over 2TB support, lijkt me ook handig, meer als 2TB, maar moet ik hiervoor nu een 64bit OS draaien? Het aanmaken van een Logisch volume met een extended partitie met een lijkt me toch voldoende?
- Browser-based RAID management software, super, linux is allemaal command-line, dus dit is wel een uitkomst om de array in de gaten te houden.
Ik wil ik het begin gaan draaien met 3 schijven in de array. Als ik er 1 bijprik moet de controller de array automatisch gaan vergroten, zodat ik onder Windows een grotere schijf krijg, om het zo maar even te noemen. Alleen zie ik nergens online capacity extension staan? Is dat niet vreemd voor een controller met 16 kanalen? Ik weet dat het geen high end controller is... maargoed, het moet wel betaalbaar blijven.
De overige specs van het systeem trouwens: mocht dit van belang zijn.
Intel Q6600 (Heb ik nog liggen)
4 GB PC5300 CL5 (4x1 GB)
Asus P5K-dlx (heb ik nog liggen)
Intel Pro 1000GT Desktop adapter
700 watt Tagan PSU