Geheugen probleem, loopt op 667 maar is 800mhz

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167758

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nieuw geheugen gekocht voor mijn pc (moederbord: Asus m2n sli deluxe), het geheugen is van kingston (HyperX KHX6400D2LLk2/2G 2gb memory kit 2gb pc2 - 6400 cl4 240 - pin dimm kit).

Als ik in de bios alles op standaard laat staan (dus automatisch) pakt die ddr667 maar als ik het handmatig instel geeft die in de bios aan ddr800mhz maar in windows (met everest en cpu-z) nog steeds 667, hoe kan ik dit oplossen want ik wil natuurlijk 800mhz gebruiken en geen 667. ik heb een foto van de settings in de bios, staat op de volgende site, daar staan meteen ook foto's op van everest en cpu z: http://members.home.nl/hardstylefreak1989/

Groetjes Buck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39
Je kijkt op de verkeerde plek in CPU-z, open de tab 'memory' en niet SPD.
Ga er maar van uit dat je 800MHz loopt (aangezien je BIOS dat ook vermeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
daar geeft die aan:
frequency: 376,8mhz
FSBDRAM: cpu/8
4 4-4-12 2t en trc 21 clocks
en bij everest geeft die ook aan 667 :S
+ als ik in de bios het handmatig instel op op 667 of 800 verandert er ook niks bij CPU - Z en everest

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 167758 op 11-10-2007 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zelf nog gevonden dat kingston hyperx wat ik heb op 1,95 volt draait als ik die op 800mhz zet, maar mijn asus moederbord is 1,90volt.
Hoe kan ik die voltage veranderen of is dat niet mogelijk? in de bios staat het niet ertussen staan wel andere voltages die ik kan aanpassen maar niet van het ram geheugen.
Ik heb ook ff de laatste nieuwe bios erop gezet en volledig opnieuw ingesteld natuurlijk maar dat helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Is een design-dingetje. Dat heeft te maken met de memory-divider. Die wordt berekent door de helft van de multiplier te nemen en die naar boven af te ronden. Je kan dat ook zien bij CPU-Z:
Anoniem: 167758 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 15:31:
daar geeft die aan:
frequency: 376,8mhz
FSBDRAM: cpu/8
4 4-4-12 2t en trc 21 clocks
en bij everest geeft die ook aan 667 :S
+ als ik in de bios het handmatig instel op op 667 of 800 verandert er ook niks bij CPU - Z en everest
De divider is 8. En volgens mij heb je een A64 3GHz. Dus dan zou je inderdaad uitkomen op ~375MHz. Alleen processoren waarbij de processorsnelheid een veelvoud is van 400MHz kan je DDR800 ook werkelijk op 400MHz (DDR: 800MHz) laten draaien.

Dit hele verhaaltje staat ook nog hier uitgelegd trouwens. Daar staat ook een tabel waarin alle waarden uitgewerkt zijn. :)

Daarnaast zit je bij everest te kijken bij de SPD-settings. Daar moet je in dit geval _niet_ op letten. Het SPD is een soort tabelletje waar instellingen in staan die het geheugen sowieso ondersteunt. Maar bij DDR800 is vaak de hoogste waarde in de SPD DDR667. Wat dus niet wil zeggen dat je opgelicht bent, omdat het gewoon handmatig in te stellen is desnoods. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door _the_crow_ op 11-10-2007 16:20 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:54
_the_crow_ schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 16:14:
Is een design-dingetje. Dat heeft te maken met de memory-divider. Die wordt berekent door de helft van de multiplier te nemen en die naar boven af te ronden. Je kan dat ook zien bij CPU-Z:
[...]
De divider is 8. En volgens mij heb je een A64 3GHz. Dus dan zou je inderdaad uitkomen op ~375MHz. Alleen processoren waarbij de processorsnelheid een veelvoud is van 400MHz kan je DDR800 ook werkelijk op 400MHz (DDR: 800MHz) laten draaien.

Dit hele verhaaltje staat ook nog hier uitgelegd trouwens. Daar staat ook een tabel waarin alle waarden uitgewerkt zijn. :)

Daarnaast zit je bij everest te kijken bij de SPD-settings. Daar moet je in dit geval _niet_ op letten. Het SPD is een soort tabelletje waar instellingen in staan die het geheugen sowieso ondersteunt. Maar bij DDR800 is vaak de hoogste waarde in de SPD DDR667. Wat dus niet wil zeggen dat je opgelicht bent, omdat het gewoon handmatig in te stellen is desnoods. ;)
Ik had presies hetzelfde probleem, maar na je uitleg gezien te hebben, vraag ik me af, waarom krijg ik in mijn beeld als ik de pc opstart, nu met DDRII/800 Take-MS, wel de 800 mhz in beeld, en voorheen met die Kingston, zoals TS, niet????
Toen had ik ook in dat beeld de 667 mhz, als ik de settings veranderde naar 800 mhz ipv automaties, had ik om de haverklap een blauw scherm, of zwart scherm en geen acties meer, na rest was dat weer over, maar lees mijn topic maar eens van toen....
Het blijft me nog steeds een raadsel.

Vaag probleem, beeld "bevriest"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Gem1e schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 19:49:
Ik had presies hetzelfde probleem, maar na je uitleg gezien te hebben, vraag ik me af, waarom krijg ik in mijn beeld als ik de pc opstart, nu met DDRII/800 Take-MS, wel de 800 mhz in beeld, en voorheen met die Kingston, zoals TS, niet????
Toen had ik ook in dat beeld de 667 mhz, als ik de settings veranderde naar 800 mhz ipv automaties, had ik om de haverklap een blauw scherm, of zwart scherm en geen acties meer, na rest was dat weer over, maar lees mijn topic maar eens van toen....
Het blijft me nog steeds een raadsel.

Vaag probleem, beeld "bevriest"
Ik zie dat je een A64 3800+ 2400MHz hebt. Dan kan je juist wél precies DDR800 op 400MHz (DDR: 800MHz) laten lopen. Op hoeveel MHz liep het geheugen voorheen met de Kingston reepjes? Dat kan onmogelijk 750MHz geweest zijn zoals bij de TS. Zeker met de processor die je nu hebt en standaard kloksnelheden uiteraard.
Heb je toen wel de spanning verhoogt van het geheugen? Dat is bijna altijd nodig voor DDR800 geheugen. Ik weet niet hoe het zit voor de Take-MS modules, maar voor Kingston moet het volgens mij 2.0V zijn. Het gaat daarnaast ook nog eens om LL-modules (Low Latency) van de HyperX-serie. Dus dan heb je sowieso meer spanning nodig.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:54
_the_crow_ schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 20:06:
[...]
Ik zie dat je een A64 3800+ 2400MHz hebt. Dan kan je juist wél precies DDR800 op 400MHz (DDR: 800MHz) laten lopen. Op hoeveel MHz liep het geheugen voorheen met de Kingston reepjes? Dat kan onmogelijk 750MHz geweest zijn zoals bij de TS. Zeker met de processor die je nu hebt en standaard kloksnelheden uiteraard.
Heb je toen wel de spanning verhoogt van het geheugen? Dat is bijna altijd nodig voor DDR800 geheugen. Ik weet niet hoe het zit voor de Take-MS modules, maar voor Kingston moet het volgens mij 2.0V zijn. Het gaat daarnaast ook nog eens om LL-modules (Low Latency) van de HyperX-serie. Dus dan heb je sowieso meer spanning nodig.
Spanning is met dit bord niet te verhogen.
Settings hanmatig op 800 zetten gaf bij bijvoorbeeld internetten en muziek luisteren een vastloper.
Take MS was inproppen en gaan, nix aan de hand.
Zelfs Asus heeft t opgegeven me op de hoogte te houden, na een aantal weken nog weer vragen, kreeg zelfs geen reaktie meer.
Kingston stuurt je weer naar Asus, ik vin t best zo.
Ben nu tevree.

Maar BTW, TS heeft gewoon presies hetzelfde als ik toen, automatische instellingen, geeft in het bios, of in je opstartbeeld geen 800 mhz, maar 667.

[ Voor 6% gewijzigd door Gem1e op 11-10-2007 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Gem1e schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 22:00:
Spanning is met dit bord niet te verhogen.
Dan is dat om het cru te zeggen, gewoon dikke pech. Daar moet je op letten als je geheugen of een moederbord koopt. Misschien een biosflash anders?
Settings hanmatig op 800 zetten gaf bij bijvoorbeeld internetten en muziek luisteren een vastloper.
Take MS was inproppen en gaan, nix aan de hand.
Dat is naar alle waarschijnlijkheid de spanning die te laag is. Zoals ik hierboven ook al zei.
Zelfs Asus heeft t opgegeven me op de hoogte te houden, na een aantal weken nog weer vragen, kreeg zelfs geen reaktie meer.
Kingston stuurt je weer naar Asus, ik vin t best zo.
Ben nu tevree.
Het is geen verwijt, maar ik leg je uit hoe de situatie _waarschijnlijk_ zit. Niets meer en niets minder. Je hoeft van mij helemaal niks hoor. :)
Maar BTW, TS heeft gewoon presies hetzelfde als ik toen, automatische instellingen, geeft in het bios, of in je opstartbeeld geen 800 mhz, maar 667.
Ja, omdat het SPD 667MHz geeft als hoogste 'profiel'. Dit kan je dus handmatig veranderen naar 800MHz met de bijbehorende spanning.

Pagina: 1