P5B-V + 4x 1GB boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:57
Ik heb een beetje vreemd probleem met volgend systeempje:

Asus P5B-V (G965 chipset)
C2d E6300
4 x 1GB PC6400

Mobo en cpu zijn via v&a aangeschaft, geheugen is nieuw.
Eerst 4 stuks 1GB latjes aangeschaft van TakeMS en daarmee kreeg ik slechts 3 stuks tegelijk werkend. Zodra ik 4 reepjes gebruik, ongeacht de configuratie, boot het systeem niet, geen piepjes, alleen draaiende fannetjes.
Contact opgenomen met de leverancier en geheugen teruggestuurd, bleek er 1 van de 4 defect te zijn.
Nieuw geheugen op laten sturen, nu Kingston KVR800D2N5/1G, wat wel op de lijst van supported memory staat in de manual.
Met de Kingston latjes heb ik dus exact hetzelfde probleem, ongeacht welk reepje waar zit.
Mijn eerst volgende check is de latjes in mijn P5B Deluxe te gaan testen met memtest.
Mijn verdenking gaat op het moment naar het moederbord...
Even voor de duidelijkheid, mijn probleem is dus niet het bekende probleem dat ik 4GB geinstalleerd heb en windows maar 3GB ziet :-)

Verwijderd

eerst 3 gb er in doen bios naar de nieuwste versie flashen en dan de 4e er bij in.

• _zer0_
Had ik niet vermeld maar de nieuwste bios zit er al in, geen verschil.
Ik heb de bios settings ook al gereset.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Maar wat is nu exact je vraag ?

Naast het geheugen, kan je voor de zekerheid ook nog even alle geheugensloten testen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• _zer0_
Mijn vraag is meer of er toevallig iemand ervaring met dit probleem heeft.
Ga nu eerst elke reepje apart testen in mijn andere mobo (P5B Deluxe)
en daarna elk reepje los in elk slot van de P5B-V.
Dat heb ik overigens wel gedaan met 3 reepjes, dan werkt elke combinatie van sloten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

tja, lang proces. Elk balkje in elk slotje met memtest testen op fouten. Zitten er geen foute balkjes tussen, en al je geheugen staat op de QVL dan weten wij het ook niet meer... zeker niet als je al de laatste bios te pakken hebt.

-_-

• _zer0_
FYI
Het lange proces heeft in ieder geval het volgende opgeleverd:

- alle reepjes zijn in orde
- 3 reepjes werken in alle mogelijke combinaties
- met 4 reepjes start het geheel nu wel op na wat tweaken met de geheugeninstellingen in de/het bios, maar daarna geeft memtest een en al fouten.

Volgende stappen:

- alle 4 de bankjes testen in een ander mobo (p5b deluxe)
- bios tweaken om de 4 reepjes foutloos werkend te krijgen
- vraag posten op asus forum / asus helpdesk o.i.d.

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 11:14

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Zover ik weet is het zo dat als je alle sloten vol hebt zitten de timings van je geheugen trager worden.
Was iets van 1T naar 2T.
En als je dit dan handmatig hebt ingesteld of je mobo snapt het niet zal hij waarschijnlijk niet booten of veel fouten geven.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikRedbeard op 15-10-2007 10:59 . Reden: Spellfout ]

• _zer0_
ErikRedbeard schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 10:58:
Zover ik weet is het zo dat als je alle sloten vol hebt zitten de timings van je geheugen trager worden.
Was iets van 1T naar 2T.
En als je dit dan handmatig hebt ingesteld of je mobo snapt het niet zal hij waarschijnlijk niet booten of veel fouten geven.
Iets dergelijks is het in ieder geval, als ik de snelheid dwing op 533MHz i.p.v. 800MHz dan boot de machine.

Verwijderd

Hah, dacht dat ik de enige was. Ik heb hier 4x 5300 1GB kingston erin zitten, en hij detecteerd enkel 2.8, ongeacht welke configuratie op welke locatie met welk bankje... Ze werken allemaal, elk los in welk bankje ik ze ook stop. En het vreemde is dat hij bij 3 bankjes dit probleem vertoond. Ben nu bios aan het flashen... Maar ik heb daar zo'n tering hekel aan.. Tis ook dat hij dit in de BIOS al doet, dus daar begin ik maar eerste eens aan

Windows boot wel, maar het geheugen word gewoon niet gezien. Verder heb ik geen verstand van BIOS settings mbt geheugen, dus daar durf ik me nog niet aan te wagen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 13:31 ]

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 13:30:
Hah, dacht dat ik de enige was. Ik heb hier 4x 5300 1GB kingston erin zitten, en hij detecteerd enkel 2.8, ongeacht welke configuratie op welke locatie met welk bankje...
Ik had dus 4 corsair modules, 2x1gb pc6400 en 2x512mb pc6400. Dit werd door een P5B (gewoon) ook herkent als 2.8GB. Ik vond het maar schraal maar heb er verder nooit gekke dingen mee gehad.
Nu heb ik een p35c-ds3r en deze herkent wel netjes de 3GB. Misschien dus een chipset max.

Verwijderd

Hah, dacht dat ik de enige was. Ik heb hier 4x 5300 1GB kingston erin zitten, en hij detecteerd enkel 2.8, ongeacht welke configuratie op welke locatie met welk bankje... Ze werken allemaal, elk los in welk bankje ik ze ook stop. En het vreemde is dat hij bij 3 bankjes dit probleem vertoond. Ben nu bios aan het flashen... Maar ik heb daar zo'n tering hekel aan.. Tis ook dat hij dit in de BIOS al doet, dus daar begin ik maar eerste eens aan

Windows boot wel, maar het geheugen word gewoon niet gezien. Verder heb ik geen verstand van BIOS settings mbt geheugen, dus daar durf ik me nog niet aan te wagen.
Zet memory remapping in de BIOS eens aan, dan zou de BIOS wel de volle 4 GB moeten herkennen.
Als je wilt dat onder Windows alle 4 GB herkent worden zul je een 64 bit Windows moeten kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 19:05 ]

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 13:16

westergas

rikkie_pc

En zie hier het zoveelste Asus/4GB probleem.....

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59

Stijnd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:56:
[...]

Ik had dus 4 corsair modules, 2x1gb pc6400 en 2x512mb pc6400. Dit werd door een P5B (gewoon) ook herkent als 2.8GB. Ik vond het maar schraal maar heb er verder nooit gekke dingen mee gehad.
Nu heb ik een p35c-ds3r en deze herkent wel netjes de 3GB. Misschien dus een chipset max.
En dus de zoveelste die niet zoeken.. Staan hier *tig topics over hoe dit zit. Heeft dus te maken met Memory Remapping en de limitaties van een 32bits OS.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:26
En een mogelijke Windows Vista patch die nodig kan zijn...

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
zolang je geen 64 bit besturingssysteem draait (xp en vista zijn standaard 32 bit) kan je gewoon niet meer zien (in windows) dan 2.8 gig.
Als je een 32 bit processor op het mobo gooit, zal het zwikkie niet opstarten

Goed koper is duurder dan slecht koper

Pagina: 1