Toon posts:

[Photoshop] Selectie naar HDD saven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een boel geprobeerd, heb hier het forum doorzocht, mogelijk is het al eens besproken maar zoek ik op de verkeerde termen: ik heb gezocht op save/opslaan selectie naar disk. Kwam wel dingen tegen, maar niet dat wat ik zoek geloof ik. Ook heb ik hier nog een (al wat ouder) boekje liggen en dat erop nageslagen maar helaas; no cigar.

Als ik na veel werk een selectie heb gemaakt, dan kan je deze selectievorm/selectiekader tijdelijk opslaan via Select, Save selection. Sluit je het plaatje af en wil je de volgende keer toch weer diezelfde selectie hebben, dan kan je hem niet meer laden via Select, Load selection.

Mijn vraag is dan ook: hoe sla ik een selectie op de HDD op voor toekomstig gebruik?

Alvast bedankt weer! :)

(_niet slaan svp_)

• kapa
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01 18:35
volgens mij slaat photoshop niet je selectie op in een apart bestand, maar is het embeded in je PSD bestand gewoon.

als je het niet meer kan laden via de load selection optie, kun je altijd in je je selectie in de channels bij het tabje naast je layers (daar wordt die namelijk in opgeslagen) selecteren met ctrl+click.

succes... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door kapa op 10-10-2007 22:44 ]

klikkerdeklik :+

Verwijderd

Topicstarter
Hey tnx!! Dat had ik nog niet gezien! :) Wordt die info ook opgeslagen in de psd zelf? History vervalt bijvoorbeeld als ik een plaatje bewerk, opsla, photoshop afsluit, pc opnieuw opstart, photoshop start en plaatje weer laad.

Edit: ff geprobeerd.... de "channel info" (dus hetgeen ik geselecteerd had en gesaved) vind ik wel terug onder het tabje channels met de naam die ik het gegeven heb. Echter het selectie kader komt niet meer tevoorschijn en de bewerkingen die ik erop uitvoer, bijvoorbeeld een paint bucket rood erop aanklikken, vinden wel plaats, maar alleen in datzelfde zwart/wit channel, en is niet zichtbaar in het plaatje zelf.

Zit daar meer achter zodat het wel als selectie gebruikt kan worden?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 22:55 ]

• kapa
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01 18:35
ja, je channels worden in je PSD mee opgeslagen dus ik zou zeggen: leef je uit ;)

klikkerdeklik :+

Verwijderd

Selecteer je alphachannel en ctrl-klik op de layer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 22:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.... als ik in de channel tab zit en dan de magic wand selecteer en vervolgens de tolerance op 1 zet en dan in het deel klik wat eerder geselecteerd was dan pakt ie dat deel wel redelijk nauwkeurig weer op, dus het helpt wel degelijk, maar een echte "save selection" functie is het niet. Of ik doe nog iets fout (wat waarschijnlijker is ;) )

Verwijderd

Lees wat ik zeg. Dit is echt basic kennis van Photoshop en het staat ook ongetwijfeld in de handleiding die je bij je gekochte CD kreeg.

Channel selecteren en ctrl-klik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ha! Selecteer channel en ctrl-klik op het channel. Niet de afbeelding.... :)

Tnx!! Daar heb ik voor altijd weer wat aan! Super.
Ik hou van je :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 23:05 ]

Pagina: 1