Toon posts:

Lithium-Ion accu laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een lenovo T61 laptop gekocht met een Lithium-Ion batterij erin. Natuurlijk moet je eerst de batterij volledig opladen en daarna volledig leeg laten lopen.

Maar vandaag hoorde ik van iemand dat als je eenmaal de een tijdje op de batterij aan het werken ben, je pas weer op netstroom mag schakelen als de batterij weer volledig leeg is. Dit om de levensduur van de batterij te verlengen.

Mijn vraag is heeft dit nut of is deze winst verwaarloosbaar?

• Vic Vega
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:32:
Natuurlijk moet je eerst de batterij volledig opladen en daarna volledig leeg laten lopen.
Er bestaan veel misverstanden over accu's en batterijen. Zo mag je Li-ion niet helemaal leeg laten lopen. Het is juist beter om ze vaker op te laden, dan helemaal opladen en ontladen.
Do charge the battery often. The battery lasts longer with partial rather than full discharges.

Do not use if pack gets hot during charge. Check also charger.

Charge methods: Constant voltage to 4.20V/cell (typical). No trickle-charge when full. Li-ion may remain in the charger (no memory). Battery must remain cool. No fast-charge possible.
Meer leesvoer op dezelfde site: http://www.batteryuniversity.com/

"Are you gonna bark all day, little doggy... or are you gonna bite?" :D

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Over dat 'niet volledig leegtrekken'.. Het lijkt me dat dat ook afhankelijk is van het apparaat en regelelektronica van de lader. De Li-ion-accu in m'n mobiel gaat nu zo'n 4,5 jaar mee. Natuurlijk is de performance niet hetzelfde als toen ik hem kocht, maar ik vind dat-ie het voor zijn leeftijd nog bijzonder goed doet. En dat terwijl ik deze wél altijd leegtrek en weer vollaad. Doe ik dat niet, dan lijkt de calibratie van de mobiel way off te zijn en geeft al snel een 'bijna lege accu' die vervolgens nog 3 dagen meegaat...

Het 'charge often' zou toch ook weer niet 'too often' moeten zijn. Gebruik je je laptop normaal gesproken op netspanning, gebruik hem dan 1x in de twee weken op de accu. Als de accu weer vol is, haal deze dan uit de laptop. Dat kan ook als de laptop gewoon draait, tenzij je een hele paupere/antieke laptop hebt ;)

• Vic Vega
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Vic Vega

a.k.a. Mr. Blonde

Wat jij met je mobieltje heb, heb ik ook met m'n MX1000 muis. Als ik die ook te snel laad, gaat ie ook eerder leeg. Maar ik laad hem wel altijd voordat het rode lampje gaat branden (capaciteit: 25%+).
Het zal inderdaad apparaat afhankelijk zijn. De ene moet eerder opgeladen worden dan de ander.
Echter, wat je niet moet gaan doen is dat je een helemaal lege Li-ion accu niet gaat gebruiken. Want anders loop je de kans dat het helemaal stuk gaat, en niet meer doet!

"Are you gonna bark all day, little doggy... or are you gonna bite?" :D