Voordat iedereen in koor "Nee" brult, wil ik eerst even deze stelling nader toelichten.
Vooropgesteld denk ik dat iedereen zijn/haar mening moet kunnen uiten. Ik zou deze vrijheid echter uit willen breiden:
Iedereen heeft het recht op vrijheid van meningsuiting; iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar daden.
Twee voorbeelden waarbij "vrijheid van meningsuiting" als argument wordt aangevoerd:
Jahmi weet ook wat de gevolgen zijn; alleen de enige uitweg die hij heeft is zijn mond houden. Dat is veel erger. Je mag je hier wel afvragen wat hij wil bereiken met zo'n film of wat een cartoonist wil bereiken met Mohammed-cartoons.
Off-topic: Wat mij betreft is zo'n film ook volkomen zinloos en alleen gericht op het zaaien van haat en verdeeldheid en zou alleen al daarom niet gemaakt mogen worden.
Met het derde voorbeeld probeer ik een karikatuur te maken van de manier waarop "vrijheid van meningsuiting" voor mijn gevoel de laatste tijd veel wordt gebruikt. Dat zou eigenlijk niet moeten mogen, maar dan kom ik heel snel in de problemen met de andere voorbeelden.
Wat zijn binnen dit geleerde forum de gedachten rondom dit onderwerp?
Vooropgesteld denk ik dat iedereen zijn/haar mening moet kunnen uiten. Ik zou deze vrijheid echter uit willen breiden:
Iedereen heeft het recht op vrijheid van meningsuiting; iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar daden.
Twee voorbeelden waarbij "vrijheid van meningsuiting" als argument wordt aangevoerd:
- De regering wil ministers en staatssecretarissen beperken in het maken van blog's. Dat klinkt niet best. In principe vind ik dat een minister / staatssecretaris in staat moet zijn de consequenties van uitingen in een blog te overzien. Kennelijk is er een (gegronde) reden om aan te nemen dat dat niet zo is. Deze beperking lijkt in die zin logisch omdat er anders veel politieke onrust kan komen die nergens toe leidt en nergens voor nodig is.
- Jahmi wil een film maken over Mohammed waarbij "de Deense cartoons" verbleken. Kennelijk vindt hij het nodig zoveel mogelijk moslims zo ver mogelijk tegen hem in het harnas te jagen. Gevolg zal zijn dat hij bedreigd zal worden, nog meer beveiliging nodig heeft, etc.
- Veronderstel dat we hier op GoT afspreken dat dit topic "geheim" is. Vervolgens knal ik grote stukken hieruit op een andere webpagina. Uiteraard tot grote woede van alle mede-tweakers. In het ergste geval wordt ik gebanned. Uiteraard pik ik dat dan niet en beroep mij op mijn vrijheid van meningsuiting.
Jahmi weet ook wat de gevolgen zijn; alleen de enige uitweg die hij heeft is zijn mond houden. Dat is veel erger. Je mag je hier wel afvragen wat hij wil bereiken met zo'n film of wat een cartoonist wil bereiken met Mohammed-cartoons.
Off-topic: Wat mij betreft is zo'n film ook volkomen zinloos en alleen gericht op het zaaien van haat en verdeeldheid en zou alleen al daarom niet gemaakt mogen worden.
Met het derde voorbeeld probeer ik een karikatuur te maken van de manier waarop "vrijheid van meningsuiting" voor mijn gevoel de laatste tijd veel wordt gebruikt. Dat zou eigenlijk niet moeten mogen, maar dan kom ik heel snel in de problemen met de andere voorbeelden.
Wat zijn binnen dit geleerde forum de gedachten rondom dit onderwerp?
www.steamloco.info