Toon posts:

3d studio max

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Kan iemand mij helpen. Ik moet op mijn werk de foto's van de klanten in 3d maken. Zoals een overleden persoon, of een huisdier.
En daarvoor moet daarvoor 3d studio max gebruiken.

Kan iemand mij uitleg geven hoe ik dat moet doen. Of waar ik een tutorial kan vinden?

groetjes,
Tina

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-01 13:56
Heb je er al ervaring mee?

Anders zou ik beginnen met zoeken van boeken e.d.

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:21
iemand inhuren die er verstand van heeft..
weet niet of er nu al een klant zit te wachten, maar het is niet zo dat je met een maandje een foto namaakt in dito kwaliteit.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zou er helemaal niet aan beginnen.. :X

Niet lullig bedoeld hoor, maar als je totaal geen verstand hebt van 3d-pakketten en je moet ineens een ingewikkeld anatomisch correct mens/dier namaken, dan moet je wel erg veel doorzettingsvermogen (en geduld :P) hebben om deze klus te klaren.
Mensen/dieren zijn eenmaal moeilijk na te maken in 3d. Wat je zou kunnen doen is kijken of je ergens kant-en-klare modellen kunt downloaden die je mag gebruiken.

Of misschien kun je s kijken naar "Poser" ? Zelf nooit mee gewerkt, maar volgens mij zaten daar al wat modellen van mensen (of iig onderdelen van mensen :P) in/bij.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik begrijp het niet helemaal; Je moet dus een persoon of huisdier modelleren in 3DSMAX met als reference een foto, en je hebt er totaal geen ervaring mee? Klinkt heel kansloos, want om van zomaar een foto een goed-gelijkend 3D-model te maken, dat zullen er weinig in de wereld lukken. Je hebt vaak (uitgaand van de mens) iig een aanzicht nodig van recht van voren en recht van opzij, en dat komt allemaal nogal nauw. Je zou het vanuit een pasfoto kunnen proberen (want die moeten voortaan recht van voren genomen zijn) mocht die beschikbaar zijn, maar dan mis je nog de diepte in het gezicht wat je dus in zal moeten schatten.

En dan nog is het modeleren van een gezicht, lichaam of dier iets wat je niet zomaar onder de knie krijgt. En mocht dat lukken dan gaat er veel tijd in zitten, en zelfs nog meer, aangezien je het model ook nog moet mappen&texturen.

Mocht je toch nog willen dan kan je bijvoorbeeld kijken naar de Jean d'Arc tutorial op 3dtotal en de tutorial van Secondreality. Maar ik denk dat er betere methodes zijn om je doel (wat dat ook moge zijn) te bereiken

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 15:04
ik denk eh, niet lullig bedoeld:

1:
ff naar je baas lopen en om een cursus/opleiding vragen
2:
ff naar je baas lopen en zeggen dat het niet haalbaar is
3:
ff naar je baas lopen en zeggen dat je een maandje niet op de zaak komt

nogmaals: niet lullig bedoeld, maar dit lijkt me niet echt haalbaar :S

[ Voor 13% gewijzigd door sjongenelen op 10-10-2007 20:13 ]

you had me at EHLO

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-01 13:53
Er zijn niet voor niks opleidingen in 3D-modelling, animatie, texturing etc. Dit leer je niet zomaar even.

Verwijderd

Topicstarter
Wat mijn bedoeling is kan je zien op deze website: www.3d-chic.com

Nu doen we de foto's dat we van klanten krijgen in 2d. En als ze 3d effect willen nemen we een foto met een 3d camera. Maar dat gaat moeilijk met een overleden persoon he.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al duidelijk gemaakt aan men baas dat je zo niet in een week kan leren. Maar ja, .....
keldererik schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:18:
Er zijn niet voor niks opleidingen in 3D-modelling, animatie, texturing etc. Dit leer je niet zomaar even.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, dat zeggen heel veel mensen dus. Maar toch zal ik het toch moeten leren.
TheNymf schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:13:
ik denk eh, niet lullig bedoeld:

1:
ff naar je baas lopen en om een cursus/opleiding vragen
2:
ff naar je baas lopen en zeggen dat het niet haalbaar is
3:
ff naar je baas lopen en zeggen dat je een maandje niet op de zaak komt

nogmaals: niet lullig bedoeld, maar dit lijkt me niet echt haalbaar :S
3 keer achter elkaar posten is niet nodig, daarvoor is de edit knop ;)

[ Voor 7% gewijzigd door André op 10-10-2007 20:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:28:

[...]
Mmm, Ik ben nu een paar maanden verder en begin het nu een beetje door te krijgen.
Natuurlijk begon ik ook met moeilijke dingen, deze gaven alleen maar frustratie :9 .

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:24

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:28:

[...]
Dan moet je toch echt naar je chef gaan en die je op cursus laten gaan ofzo.
Dit is echt niet iets wat je in een maandje geleerd hebt hoor ;)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Verwijderd

ik doe een 3d opleiding en ik kan je vertellen dat je dit niet gaat halen in 3d max zonder hulp middelen:

dieren:
je gaat eerst een standaard model nodig hebben van het betreffende dier, daarop maar je aan passingen zoals, dikte van bij, gezichtsvormen, kleur haar (haar is erg tijdrovend) en gezicht vormen moet je erg precies op kunne werken om de juiste uitstraling te krijgen.

Mensen:
Gebruik een programa dat Poser heet. Je hebt hiervoor verschillende anatomische plannen die je kunt kopen van, mannen, vrouwen, aziaten, kinderen, negers, arabieren, enzovoort. Ook hier moet je dan weer kleine aanpassingen op maken: Je bent LANG BEZIG en je kunt erop rekenen dat je klanten flink moet laten dokken. De reden dat je dit weinig ziet i.p.v. fotoos is omdat een model van een mens (met bonestructure en klaar voor in een spel of animatie) een commerciele waarde heeft van zo'n 30.000 euro...

Maar veel succes, je bent ongeveer 7 weken bezig met een zooi overuren en 6 werkdagen per week voor 1 model. zonder bones ongeveel 6 weken

Verwijderd

mag ik informeren wie jouw opdracht gever is?

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:23:
Wat mijn bedoeling is kan je zien op deze website: www.3d-chic.com

Nu doen we de foto's dat we van klanten krijgen in 2d. En als ze 3d effect willen nemen we een foto met een 3d camera. Maar dat gaat moeilijk met een overleden persoon he.
Ok, voor dat soort toepassingen is een exact 3D-model niet echt nodig, echt 100% accuraat is het meestal toch niet. Ik begrijp dat er met een laser wordt gegraveerd op bepaalde punten die overeenkomen met het gezicht. Als het een licht is (huid) dan komt er een puntje te staan, wanneer het donkerder is (haar, pupil) een kleiner puntje of helemaal niets?

Wat je zou kunnen doen is het gezicht projecteren op een bestaand model van een hoofd. De foto is dan alsware de textuur. Mooi gaat dat zeker niet worden, maar wellicht is het acceptabel

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:42:
mag ik informeren wie jouw opdracht gever is?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 21:18 ]

Verwijderd

Opdrachtgever zou ik hier niet bekend maken!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 20:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Bedankt, is nog een goed idee om het gezicht te projecteren. Mss gewoon op zo'n schuimen pop.
inquestos schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:44:
[...]

Ok, voor dat soort toepassingen is een exact 3D-model niet echt nodig, echt 100% accuraat is het meestal toch niet. Ik begrijp dat er met een laser wordt gegraveerd op bepaalde punten die overeenkomen met het gezicht. Als het een licht is (huid) dan komt er een puntje te staan, wanneer het donkerder is (haar, pupil) een kleiner puntje of helemaal niets?

Wat je zou kunnen doen is het gezicht projecteren op een bestaand model van een hoofd. De foto is dan alsware de textuur. Mooi gaat dat zeker niet worden, maar wellicht is het acceptabel

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
heeft mij een jaar gekost voordat ik zoiets kon wat jij vraagt
en gebruik het programma dagelijks.
helaas kan ik geen voorbeelden posten aangezien mijn portfolio en werk vernietigd is door een glas taksi
ben dus opnieuw begonnen.

als je nooit met 3dsmax gewerdt hebt of maya of welk 3d programma dan ook zou ik zeggen veel oevenen en oevenen

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Verwijderd

Dutchzilla schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:43:
heeft mij een jaar gekost voordat ik zoiets kon wat jij vraagt
en gebruik het programma dagelijks.
helaas kan ik geen voorbeelden posten aangezien mijn portfolio en werk vernietigd is door een glas taksi
ben dus opnieuw begonnen.

als je nooit met 3dsmax gewerdt hebt of maya of welk 3d programma dan ook zou ik zeggen veel oevenen en oevenen
Als je 3d skills net zo goed zijn als je nederlands, dan ben je vast erg goed.

En voor de topicstarter,
Ik werk zelf al ruim 10 jaar met 3dsmax en kan je vertellen dat je doelen zo goed als onhaalbaar zijn.
niet aleen heb je een degelijke kennis nodig van anatomie, ook moet je vaak heer en meester zijn in modeling/texturing etc.

Veel mensen die nu foto-realisme naderen hebben vaak al een gigantische hoeveelheid kennis met betrekking tot de bovengenoemde onderwerpen, en heeft het hun vaak erg veel tijd gekost om slechts 1 persoon te realiseren "denk aan maanden werk voor een gezicht."

Nu is 3d scanning inderdaad een goede oplossing voor dit probleem maar dat gaat dus niet op voor de al reeds overleden mensen.

Een cursus kan ik je helaas ook niet aanraden, je leert vaak beter en meer als je zelf experimenteerd, wel kun je via internet diverse workshops op dvd bestellen die wat dieper ingaan op bepaalde onderdelen van het menselijk fisiek.

mocht je werkgever toch die richting op willen gaan dan kun je een vrij groot prijskaartje neerleggen voor de kosten iig. "tijd/geld/enz enz"
Pagina: 1