Toon posts:

Probleem na overclocken van mijn E6600...

Pagina: 1
Acties:
  • 550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASUS P5b moederbord, 2 Gb DDR2 (667 Mhz, Kingston), en dus een Core 2 Duo E6600...
(ik gebruik de standaard boxed koeler, meegeleverd bij mijn CPU)

Nu ben ik een beetje aan het overclocken binnen de BIOS, maar loop tegen wat probleempjes aan.

Ik heb in de BIOS de volgende settings gedaan:

CPU Frequency - 321 Mhz (op 333 boot mijn pc niet)
DRAM Frequency - 667 Mhz (ik krijg de standaard 667 niet te zien)
PCI Express Frequency - 100 Mhz
PCI Clock Frequency - 33,33
CPU VCore - 1.300

CPU loopt nu op 2.889 Ghz ipv de standaard 2.4

- Probleem is dat mijn pc tijdens de de 1e boot een klein piepje geeft (al binnen 5 sec na het indrukken van Power) en meteen opnieuw reboot...
Na deze 2e reboot loopt hij echter wel gewoon netjes door naar Windows.

Ik heb nu mijn CPU getest met Orthos, en na 10 min krijg ik de volgende foutmelding:

Test 4, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19174369 using 1024K FFT length.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
Torture Test ran 9 minutes 1 seconds - 1 errors, 0 warnings.
Execution halted.

--> Nu is dus mijn vraag, hoe krijg ik die irritante dubbele boot eruit?
Staat mijn VCore soms niet goed ofzo?
(ik ben geen ervaren overclocker, dus vandaar dta ik het even vraag)

En wat betekend die foutmelding in Orthos?
En hoe los ik het op?

Verwijderd

Ik denk dat je je dram frequency op 533 mhz moet zetten en dan moet gaan overklokken, waardoor je geheugensnelheid met je fsb meehuppelt. Check eens met cpu-z hoe hard je geheugen nu loopt, waarschijnlijk is het nét boven zn kunnen.
Verder zou beetje meer voltage voor de cpu geen kwaad kunnen, zet em echter niet direct op 1,6v :9

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

--> Nu is dus mijn vraag, hoe krijg ik die irritante dubbele boot eruit?

Dit is volgens mij een feature... Mijn P5B-E Plus heeft het ook. (draait overigens probleemloos op 8x400 - met PC6400 geheugen)

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:37
Yep,

Ik heb op diverse plaatsen op het net gezocht en kwam tot dezelfde conclusie. Totdat Asus besluit dit eruit te halen met een biosupdate blijft hij een dubbele boot doen. Die van mij doet precies hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
Hij lijkt inmiddels een stuk stabieler te lopen... ik heb hem nu als volgt ingesteld:

CPU Frequency - 333 Mhz (waarom weet ik niet, maar nu boot ie opeens wel gewoon)
DRAM Frequency - 667 Mhz
PCI Express Frequency - 100 Mhz
PCI Clock Frequency - 33,33
CPU VCore - 1.400

CPU loopt nu op 3.0 Ghz ipv de standaard 2.4

- Ik ben hem nu aan het stressen met Orthos.
Om de CPU goed te testen met Orthos, ben ik verplicht om geen enkel ander programma te gebruiken (tijdens Orthos) om een helder beeld van de temperatuur te krijgen?
Of kan ik gewoon internetten/emailen/msn-en?

------------
Ik heb Orthos nu een half uur draaien, en mijn CPU komt niet boven de 55/56 graden uit...
Netjes volgens mij.

- Mijn VCore, moet ik die op 1,4 houden of is lager beter??

Of raden jullie me aan om mijn CPU Frequency nog iets hoger te zetten als 333 Mhz, en dan testen of de temeratuur goed blijft... en dan als laatste pas de VCore aanpassen?
(en moet ik die VCore dan zo laag mogelijk zetten, of maakt dat niet uit)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 20:56 ]

Verwijderd

1,4V voor 3Ghz lijkt me veelstehoog. Heb je gewoon zomaar 0,1V erbij gedaan aangezien hij niet werkte op 1,3? Dat moet je niet doen, steeds met stapjes van 2 (dus 0,025 ofzo denk ik) proberen, en wanneer hij wel boot en een paar minuten werkt, nog 1 x een stapje van 2 doen en dan stressen.

Ik denk dat als je 2,9 haalt met 1,3V dat je 3,0 wel kan halen met zo rond de 1,325, desnoods op 1,35V. Het is het proberen waard. Steeds undervolten totdat je niet meer kan op 3,0ghz en dan een nachtje orthos aan laten staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu stabiel (op 3 Ghz) lopen als volgt:

CPU Frequency: 333 Mhz FsB
DRAM Frequency: 667Mhz
PCI Express Frequency: 100 Mhz
PCI Clock Synchronization: 33.33
CPU VCore Voltage: 1.300

Mijn temp komt niet boven de 50 graden in Orthos (na 2 uur testen)... dus volgens mij mag ik niet klagen.

Ik vraag me af of het verstandig is om verder proberen te gaan?
Zo ja, welke settings moet ik aanpassen (in welke volgorde)?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
ErikG2 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 19:54:
Yep,

Ik heb op diverse plaatsen op het net gezocht en kwam tot dezelfde conclusie. Totdat Asus besluit dit eruit te halen met een biosupdate blijft hij een dubbele boot doen. Die van mij doet precies hetzelfde.
Geheugen snelheid huppelt altijd met je fsb mee, de divder zorgt ervoor in welke hoeveelheid ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft "Speedstep"... kan ik dat het beste aan of uit zetten?
Standaard staat hij bij mij op aan, variabel dus.

• Flythe
  • Niet online
ligt eraan of je wil dat je cpu automatisch teruggeclocked word alstie niks te doen heeft

• ErikG2
  • Laatst online: 13:37
@Bassie,

Ik weet idd dat het geheugen dat doet, ik bedoelde dat dit bord altijd dubbel boot bij een overclock. Maar schijnbaar niet bij 333 Mhz. Moet ik toch ook eens proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:59:
Wat betreft "Speedstep"... kan ik dat het beste aan of uit zetten?
Standaard staat hij bij mij op aan, variabel dus.
Ah, ik zie dat je hier je vragen kwijt bent. Mooi zo :)

Wat betreft Speedstep, je zal er niet veel van merken qua snelheid.
Bij het opstarten van een spel of iets anders intensiefs zal het overschakelen naar 3Ghz maar 0.1 seconde meer in beslag nemen. Ik heb het aanstaan, want je bespaard gewoon wat extra stroom :)
Pagina: 1