Dit zie ik nergens staan in dit topic. Zou ik niet zomaar aanmenem, dat daar een termijn aan hing. (Is vaak niet zo bij kleinere bedrijven)
Tevens zal hij toendertijd wel een handtekeningetje moeten zetten voor wat er gebeurd als hij vroegtijdig vertrekt.
Waar zie je dat? Weer: zomaar aannemen is link, zo hoort het maar is het vaak niet.
Namelijk dat de werknemer voor de kosten opdraait en tevens zal erin staan hoe deze verrekend wordt.
Dat zie ik niet terug, en bovendien, als dat waar was was deze hele affaire zo niet ontstaan, dus lijkt me dat je dat nie tzomaar mag aanmenem.
Daarom zou het mij niet verbazen dat dit keurig allemaal op papier staat. Nu wilt hij (de werknemer) hiervan afwijken, leuk en aardig maar dan is het je eigen probleem. Er is niets onwettigs hieraan.
Aanname nummero zoveel: ALS het allemaal keurig op papier stond kwam deze discussie nie tin deze vorm (baas wisselt ineens van idee over hoe met weglopende medewerker om te gaan)
Verder natuurlijk kun je een factuur richting werkgever B laten opstellen door werkgever A. Maar waarom zou hij? Ik bedoel waarom zou hij zich die moeite doen voor iets waar hij niets mee van doen heeft.
Dit is niet alleen gangbaar omdat alle bazen zo lief zijn, maar omdat dit de correcte procedure is om studiekosten over te hevelen. De oude werkgever stuurt een factuur (normaal gezien aan de werknemer trouwens) en de nieuwe werkgever betaald die, en neemt een clausule daarover op in het arbeidscontract.
Daarnaast brengt zo´n op te stellen factuur ook het een en ander met zich mee. Hoe ga je fiscaal uitleggen dat studiekosten worden overgeheveld naar een andere werkgever, hoe hiermee om te gaan met gemaakte kosten en tevens mogelijke btw aftrek die reeds gedaan is en nu terug moet worden gevorderd.
Het onafbetaalde deel van de studiekosten wordt doorberekend aan de volgende werkgever. hier zijn in de IT honderdduizend voorbeelden van, want vrijwel elke detacheerder rekent je certificering gewoon na als je weg gaat. 2 jaar blijven voor je MCSE papiertje en na 12 maanden weg? 50% kosten doorbelasten. Nullus moeilijkus. Jouw aanname (!!!) dat het om iets uitzonderlijks gaat is volgens mij volstrekt onterecht.
Allemaal leuk en aardig dat we ervan uitgaan dat het niet meer is dan ff een rekeningetje opstellen is maar als het erop aan komt heeft werkgever A hier gewoon niets mee te doen. Je creeerd een probleem in een reeds opgestelde clausule tenzij anders gesteld in hetgeen wat je ondertekend hebt.
Het enige abnormale aan deze constructie is dat de factuur naar de nieuwe werkgever gaat. met abnormaal bedoel ik eigenlijk "meestal gaat dat via de werknemer in mijn ervaring" want dit komt ook gewoon in deze vorm voor.
Wat de werkgever doet, zomaar geld inhouden op het salaris, is bij voor zover mij bekend gewoon verboden. Wat wél mag, is dat je je werknemer een rekening stuurt waar 'ie driedubbel van in de rondte slaat. Daarom moet de werknemer daarover een afspraak maken met zijn nieuwe werkgever.
Je doet veel aanames waar je andere aannames op baseert. Maar daarom klopt nog niet alles.
Of de werkgever het nou leuk vind of niet, het recht zomaar centjes in te houden heb je in NL eenvoudigweg niet. Dat geld moet er per de 1e van de volgende maand gewoon staan, verrekeningen doe je over facturen.
Mocht de werknemer tekenen voor inhouding van het verschuldige via het salaris wordt het een ander verhaal, maar dat moet op papier staan.