[Linux] Programma om meerdere uploads uit te laten uitvoeren

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik gebruik sinds kort 7.10 ubuntu.
En zoek software om het volgende te realiseren:

Ik wil vanaf een map op mijn hardeschijf bepaalde bestanden uploaden naar verschillende mappen op een ftp. (de bestanden moeten vervangen worden als deze al bestaan op de ftp, het liefst alleen wanneer de bestanden zijn veranderd)

Dus bv:
client-map: website/functies.php moet geupload worden naar
ftp: map1/includes
map2/includes

Nu heb ik al verschillende opties bedacht:
-dreamweaver/screem/... echter een nadeel van deze programmas is dat ze geen van alle naar verschillende mappen kunnen uploaden.
- na google kwam ik uit op 'weex' hiermee zou het moeten kunnen wat ik wil via scripting, echter ontbreekt het mij aan een duidelijke werking, uitleg (omdat ik dan ook net met ubuntu ben begonnen)
-bash scripting zou een mogelijkheid zijn, echter ook hier ontbreekt het aan een goede uitleg voor ftp bewerkingen (heb verschillende tutorials snel door genomen)
-een programma dat mijn handelingen opneemt? dus wat ik met mijn muis doe (nadeel dit gaat lang duren elke keer)

Iemand anders een goed idee, of iemand die weet of hier een programma voor bestaat?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-07 14:04

Sosabowski

nerd

Schrijf een scriptje?

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=bash+ftp&meta=

[ Voor 56% gewijzigd door Sosabowski op 10-10-2007 17:48 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Sjoerd
  • Niet online
Nu zou het me misschien met een hoop prullen in .net gaan lukken, echter ben ik nu dus overgeschakeld naar linux en heb geen visual studio meer erop staan, kan dus ook geen exe's runnen

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hoeft imho niet eens een scriptje te hebben.

Als die includes directory altijd gedeeld is dan zou ik gewoon een symlinkje daarvoor maken. Dan hoef je helemaal niet twee dezelfde files op een verschillende plek te bewaren.

Als het "systeem" niet zo eenvoudig is kan je wellicht naar winscp kijken. Hiermee kan je "uploaden" en losse shell commando's geven. Wellicht kan je dan een leuk commando sturen om een symlink naar je nieuw geuploade file te maken?

Het komt er op neer dat je je systeem moet documenteren. Daarna snap je je probleem beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Sendy op 10-10-2007 17:54 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-07 14:04

Sosabowski

nerd

Sendy schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:52:
Als het "systeem" niet zo eenvoudig is kan je wellicht naar winscp kijken.
WinSCP :: Free SFTP and FTP client for Windows
Sjoerd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:40:
Ik gebruik sinds kort 7.10 ubuntu.
:?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Sjoerd
  • Niet online
Sendy schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:52:
Je hoeft imho niet eens een scriptje te hebben.

Als die includes directory altijd gedeeld is dan zou ik gewoon een symlinkje daarvoor maken. Dan hoef je helemaal niet twee dezelfde files op een verschillende plek te bewaren.

Als het "systeem" niet zo eenvoudig is kan je wellicht naar winscp kijken. Hiermee kan je "uploaden" en losse shell commando's geven. Wellicht kan je dan een leuk commando sturen om een symlink naar je nieuw geuploade file te maken?

Het komt er op neer dat je je systeem moet documenteren. Daarna snap je je probleem beter.
winscp is helaas alleen voor windows, ik denk dat ik toch het beste uit ben met een scriptje, of een programma waarmee ik dit makkelijk kan regelen.

zijn er simpele alternatieven om zo'n scriptje te schrijven (dus alternatief voor bash scripting dan bv?)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sjoerd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:55:
[...]

winscp is helaas alleen voor windows, ik denk dat ik toch het beste uit ben met een scriptje, of een programma waarmee ik dit makkelijk kan regelen.

zijn er simpele alternatieven om zo'n scriptje te schrijven (dus alternatief voor bash scripting dan bv?)
Bash is het simpele alternatief !

Echt, dit is niet zo moeilijk. Je moet je even verdiepen in de command line ftp client (man ftp) en vervolgens ga je proberen vanaf de CLI je file upload te doen. Als dat lukt, zet je de commando's in de juiste volgorde in een bestandje, en dan heb je je script.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Sjoerd
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:02:
[...]

Bash is het simpele alternatief !

Echt, dit is niet zo moeilijk. Je moet je even verdiepen in de command line ftp client (man ftp) en vervolgens ga je proberen vanaf de CLI je file upload te doen. Als dat lukt, zet je de commando's in de juiste volgorde in een bestandje, en dan heb je je script.
Blijkt toch lastiger dan ik dacht...

code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
ftp mijnhost.com
mijngebruikersnaam
mijnwachtwoord

Als ik het in deze volgorde handmatig in terminal invoer zijn er geen problemen echter via een scriptje gaat het te snel of iets? want hij vraagt gewoon opniew voor naam en wachtwoord?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Nee, bash scriptje zijn eigenlijk gewoon een berg commando's achter elkaar (net als .bat scriptjes, maar dan net iets uitgebreider).

Als je wil weten hoe je automatisch kan inloggen met ftp moet je de handleiding daarvan doorlezen (man ftp), waarin je vervolgens ziet dat je een .netrc moet aanmaken (man netrc).

Misschien is het echter handig om gewoon een bestaand programma te gebruiken: ftpsync
Pagina: 1