Toon posts:

Grote vragen lijst van beginnende OC'er

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Aller eerst, Hallo Tweakers.
Ik ben nieuw op het forum, Of tenminste heb nu es een acount aangemaakt ^^.

Nu eerst me pc specs:

P5N32-E SLi
Xfx 8800GTS <- Nog niet sli maar dat komt nog :)
2x OCZ 2 GB DDR2-1066 Kit <-SLI ready
2xSamsung SpinPoint T166 400gb <- Performence Raid :)
Thermaltake Toughpower CM
Intel® Core™ 2 Duo E6700 <- Nog standaar lopen. Wel nieuwe cooler:
Zalman - CNPS9700 LED
Xfi Extreme Gamer Geluidskaart

Nu hier zijn mijn vragen en problemen:
Mijn Ram is 1066 en me MB zette hem auto op Lager.
Nu heb ik de timing omgezet naar hoe ze aangegeven staan:

CAS: 5
TRCP: 5
TRR: 5
TRAS: 15

En het Voltage omhoog gegooit naar:
2.1V

Wat ook in de Specs staat.

Ik had Linkboost en SLI ready memory, Aangezet en hij zette netjes mijn ram op 1066.

Nu heb ik Pc Probe II gedraait die in het begin alleen mijn DDR2 TERM als rood aangaf (met zo'n leuk brand alarm) en mij 1.2VHT te hoog aangaf.
Dus heb ik de 1.2VHT op 1.2v Gezet in de Bios en toen was hij daar ook klaar mee.

Vervolgens heb ik het programma 2 dagen later(Vandaag) Nog eens aan gezet.
En alles ging compleet de put in, Volgens PC Probe II stond mijn:
1.2VHT
SB CORE
CPU VTT
DDR2 TERM
NB CORE
MEMORY
Allemaal op 4.08V.

Ik schrok me wezenloos ben meteen de BIOS ingedoken om tot de conclusie te komen dat alles nog goed staat, Me ram en 1.2VHT staan gelockt op de goeie voltages.

Nu heb ik 0,0 vertrouwen meer in PC Probe en ben oopzoek naar een nieuw programma die deze gegevens (Goed) aan kan geven?

Nu heb ik ook CPU-Z gedraait die mijn FSB:Ram verhouding op 1:2 zet.
En dat mijn ram op 534.6 Mhz Frequency staat.

Hoort dit zo? of staat me ram nu alsnog verkeert?

Ook geeft CPU-Z aan dat elk slot in me MB een andere max Bandwith heeft:
Slot1: PC2-6400(400mhz)
Slot2: PC2 -5300(333Mhz)
Slot3 = Slot1
Slot4 = Slot2

Klopt dit? Ja sorry maar ik Tast in het duister als het op zulke dingen aankomt :P.

Als laatste:

Heeft iemand dit MB+CPU+Cooler Well eens overgeklockt?
Zo ja, Welke fsb/volt en ghz ben je gekomen?
Me CPU draait nu 40C, wat zover ik weet redlijk hoog is als base temp.
(Hij heeft gister de hele nacht gedraaait btw, dus misschien vandaar)

Elke hulp, tips Tricks worden zwaar gewaardeert _/-\o_ .
Greetz
-Hizzy

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heeft heeft sowieso totaal geen zin om uit te gaan wat iemand anders met het zelfde mobo en CPU haalt. Iedere CPU is anders en dat ie bij persoon A op 4GHz wil lopen betekend niet dat jij ook maar de 3GHz haalt. Wat de max OC is moet je echt zelf gaan uitzoeken, niemand kan je vertellen hoever je komt.

Verder zou ik toch echt de FAQ van overklokken gaan lezen als je er mee aan de slag wilt. Om goed te overklokken moet je zelf echt goed weten waar je mee bezig bent.

Frequently Asked Questions TCA

[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 10-10-2007 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb een overklock Faq gevonden voor dit moederboard, Oc'en jat ik me buurjonge ook wel ff want die doet niet anders :P.
Hij zit hier ook ergens op het forum ^^.

Maar los daarvan, Wat is er met dat PC probe? is dat programma gewoon gaar?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de waardes die PC Probe aangeven zouden kloppen zou je niet eens in Windows kunnen komen. Meer dan 4V op de NB zou de chip gelijk slopen.

Als de PC gewoon prima loopt en PC probe of een ander proggie geeft vreemde dingen aan dan klopt dat proggie gewoon echt niet.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 11:08
het gebeurt zovaak dat het meeste goede programma nog foute waardes aangeeft.

dat van je ram zet zpu-z inderdaad goed en ik zou proberen je ram timings op:
CAS: 4
TRCP: 4
TRR: 4
zetten als je de frequentie toch zolaag hebt staan.

wat ik zou doen is alle bios instellingen op standaard zetten. dan de fsb verhogen in kleine stapjes(in het begin kan het wel 10mhz maar vanaf dat je processor 3ghz draait zou ik lager doen) en steeds ff testen met een programma als orthos (google it) verder zou ik voor de temperaturen speedfan gebruiken persoonlijk al mag je ook iets anders daarvoor doen natuurlijk en cpu-z om te kijken of de aantal megahertz wel klopt. als je tegen de max van je fsb of cpu zit(als hij dus wel 12 uur lang een stresstest volhoud maar een paar mhz hoger op de fsb niet meer) of der onder als je eerder stopt zou ik kijken of je de timings van je geheugen op:
CAS: 4
TRCP: 4
TRR: 4

kunt zetten. het aantal mhz van je geheugen kan je het beste op 2x de fsb zetten(fsb=400, geheugen=800).

als je processor instabiel begint te worden kan je het voltage op je cpu verhogen wil je daar al mee prutsen maar dan moet je echt uitkijken dat je temperatuur van de cpu niet boven de 60 graden uitkomt onder volle belasting.

het beste kan je hier ff wat topics en faqen erover doorlezen en misschien op overclock.net of andere site's nog iets doorlezen. http://www.overclock.net/...l-overclocking-guide.html bijvoorbeeld. deze is alwel veroudert maar voor de meerderheid nog goed. alleen kan je als divider beter 2x je fsb doen met ddr2. ten tijde van die guide was alles nog met ddr1

Verwijderd

Topicstarter
Ok, kheb ook zo'n filmpje gezien waar overklokken heel mooi word uitgelecht :).
Badankt voor de tips

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

:)

[ Voor 99% gewijzigd door MensionXL op 10-10-2007 23:37 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
MensionXL schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:38:
[...]

Even ter zijde; denk je nou echt dat ram mee zal hebben met je SLI setup? (Lees: Omdat het SLI ready is, dat het dan beter voor je SLI setupje zal zijn? :'))
Sinds wanneer is dit een flame topic?
Ik kwam hier met vragen over hoe ik mijn systeem beter zou kunnen laten lopen, niet of iemand even mijn keuzen wil beoordelen.
Of mijn spelling wil chekken.....
Ik had niet verwacht dat mensen zo lomp zouden zijn tegen over iemand die gewoon om hulp vroeg....

Mijn ram is SLI ready, Oftewijl EPP ready.
Dus dat er factory presets zijn hoe deze het beste kunnen lopen met bepaalde moederborden.
Dus heel handig voor beginnende Oc'er die er nog niet zoveel verstand van hebben.
Zodat ik met 1 druk op de knop in de bios deze factory presets kan laden.

http://www.overclock.net/...e-overclocking-guide.html

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 22:20 ]

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:03:
[...]

Sinds wanneer is dit een flame topic?
Ik kwam hier met vragen over hoe ik mijn systeem beter zou kunnen laten lopen, niet of iemand even mijn keuzen wil beoordelen.
Of mijn spelling wil chekken.....
Ik had niet verwacht dat mensen zo lomp zouden zijn tegen over iemand die gewoon om hulp vroeg....

Mijn ram is SLI ready, Oftewijl EPP ready.
Dus dat er factory presets zijn hoe deze het beste kunnen lopen met bepaalde moederborden.
Dus heel handig voor beginnende Oc'er die er nog niet zoveel verstand van hebben.
Zodat ik met 1 druk op de knop in de bios deze factory presets kan laden.

http://www.overclock.net/...e-overclocking-guide.html
Nofi at all, maar sinds wanneer is om uitleg vragen, flamen? Mijn intentie is totaal niet om te flamen, maar om je wakker te schudden. En wij beoordelen/ ik beoordeel jouw keuze natuurlijk ook, maar dan wel door een kritische bril, want we spelen hier -helaas- geen kiekeboe. En daarom vraag ik je over het geheugen.

Maar even een vraag; als jij wilt gaan overklokken, waarom wil je dan alles voor je geregeld hebben? Je wilt toch wat leren? Dus hoezo moet alles al voorgekauwd zijn? :? En of je die timings nou met 1 knop, of met 2 knoppen laadt, maakt dan ook geen ruk meer uit als je toch 100x in het bios komt om je overklok te wijzigen. ;)

Nogmaals; ik vermijd je niks, maar ik zie gewoon het nut niet van SLi-ready memory in zoals jij het omschrijft. Want als je wilt overklokken, dan wil je meer, en je CPU zal heus niet het enige zijn waar je meer van wilt, dus zal je ook je ram gaan bijstellen en dan heb je ineens niks meer aan die EPP shit :P

Steek eens wat tijd in je spelling, zou je goed doen. ;) Volledigheid kan overigens ook geen kwaad, je zegt toch immers ook niet: ik ben 180 (leeftijd) terwijl je centimeters (lengte) bedoelt? :?

[ Voor 8% gewijzigd door MensionXL op 10-10-2007 23:44 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Zwaar dislectish, Many have tried many have failed.

Even ter zijde; denk je nou echt dat ram mee zal hebben met je SLI setup? (Lees: Omdat het SLI ready is, dat het dan beter voor je SLI setupje zal zijn? )

Komt bij mij redelijk vijandig over, Ik zie dit niet als een vraag maar als een beschuldeging.

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2025
SLI Ready geheugen 8)7 Marketing ala OCZ

[ Voor 10% gewijzigd door m9nossie op 11-10-2007 13:27 ]

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Verwijderd

m9nossie schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:26:
Heeft wel gewerkt :D

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

m9nossie schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:26:
Dat is dus m'n punt. :')
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:01:
Zwaar dislectish, Many have tried many have failed.
Okay soz, maar onvolledigheid valt helaas niet onder dyslectie, dus dat is gewoon slordigheid. ;)
...
Even ter zijde; denk je nou echt dat ram mee zal hebben met je SLI setup? (Lees: Omdat het SLI ready is, dat het dan beter voor je SLI setupje zal zijn? )
...
Komt bij mij redelijk vijandig over, Ik zie dit niet als een vraag maar als een beschuldeging.
Hoezo beschuldiging? Ik herken er een vraag in omdat ik vraag of jij dat denkt, er een vraagteken achter staat.

Maar beschuldigend was het zeker niet bedoeld. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MensionXL op 11-10-2007 17:20 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit topic is toch wel erg basic en alle vragen zijn terug te vinden in de FAQ. Deze is hier te vinden zoals al eerder is aangegeven: Frequently Asked Questions TCA

Lees deze eerst eens goed door en probeer hem te begrijpen. Dan zal je waarschijnlijk niet zoveel vragen meer hebben en is er ook minder kans dat je iets sloopt :)

@Hizzy: Dyslexie is geen excuus om slechte berichten hier te maken op het forum. Zie je veel fouten in berichten die ik tik? ;)

@MensionXL: Probeer andere mensen eens niet zo erg bijdehand te corrigeren, maar ook daadwerkelijk wat bij te dragen. Je bent hier al eerder op gewezen!

[ Voor 39% gewijzigd door Apen-nootjes op 11-10-2007 19:43 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.